Brandul, factor decisiv la cumpărături: apetitul pentru mărci româneşti schimbă piaţa

Autor: Cristina Roşca 31.03.2021

În industria bunurilor de larg con­sum, brandul joacă un rol tot mai im­por­tant în procesul de achiziţie, iar eti­cheta „made in Romania“ a ajuns să fie factor decisiv de multe ori. Tocmai de aceea în ul­ti­ma perioadă pe rafturile ma­gazinelor îşi fac loc tot mai multe bunuri fabricate lo­cal.

„Există o tendinţă de promovare şi sus­ţi­nere a producătorilor locali şi a bran­du­ri­lor româneşti. Cu siguranţă că atunci când mer­gem în magazine observăm că din ce în ce mai mult devin foarte vizibile mărcile pro­duse în România“, spune Ga­briela Mun­teanu, marketing director la Kan­dia Dul­ce, companie ce are în porto­foliu bran­dul cu acelaşi nume, dar şi ROM şi Măgura.

Apetitul românilor pentru branduri locale există de mai multă vreme, însă în pandemie această orientare a fost mai accentuată. Motivele din spatele acestei schimbări de atitudine sunt mai multe, de la nostalgie la patriotism şi de la dorinţa de a ajuta economia locală la crezul că aceste produse sunt mai bune, mai gustoase, mai sănătoase.

„În categoria în care lucrăm, cea de lactate, brandul românesc este foarte important, este unul dintre primele criterii de alegere pentru consumatori, mai ales în segmentele de bază - lapte, unt, smântână. Fidelizarea este cheia“, adaugă şi Cristina Miclea, director de marketing al diviziei de lactate a Lactalis, ce are branduri precum Zuzu, Covalact sau LaDorna.

A fost şi o perioadă imediat după Revoluţie când „made in Romania“ nu era chiar cel mai important argument. Tot ce venea de afară era mai frumos, mai frumos ambalat şi mult mai variat, recunoaşte ea. Lucrurile s-au schimbat însă.

Tiberiu Dăneţiu, directorul de marketing al retailerului Auchan România, e de părere că această schimbare vine şi ca urmare a faptului că agricultura românească şi industria alimentară reuşesc în ultimii ani să răspundă mai bine nevoilor românilor din prezent.

Industria alimentară a evoluat foarte mult în ultimii ani, iar astăzi o ofertă mai mare de bunuri româneşti – o ofertă predominantă chiar – e posibilă pentru că există mai mulţi producători care au capacitate de producţie crescută, care au standarde de calitate mai ridicate şi care au integrat în articolele lor - în diverse proporţii – noile tendinţe de consum: mai sănătos, mai ecologic, mai local, mai responsabil faţă de mediu, adaugă el.

„Putem dubla industria alimentară sau cea de cosmetice în perioada următoare pentru că vedem cum consumatorii se orientează către bunuri „made in Romania“. Companiile româneşti au o şansă în plus să dovedească acum calitatea produselor lor“, conchide Mircea Turdean, directorul general al Farmec Cluj, cel mai mare producător local de cosmetice.