Steven van Groningen, CEO Raiffeisen Bank, vorbeşte despre viitorul băncilor: Tot ce se va putea automatiza se va automatiza, agenţiile bancare nu vor dispărea, dar îşi vor schimba activităţile, vor deveni centre de consultanţă şi vânzare

Autor: Claudia Medrega 05.04.2021

Băncile se aflau de câţiva ani pe un trend de digitalizare şi automatizare a tuturor operaţiunilor ce pot fi făcute online, iar pandemia a accelerat ritmul în această direcţie. În acest moment bankingul se transformă, spune şeful Raiffeisen Bank.

Băncile se vor îndrepta şi spre alternative de venituri, vor găsi modalităţi de a apropia clienţii persoane fizice de cei persoane juridice, prin scur­tarea drumului dintre ei, consi­de­ră Steven van Groningen, pre­şe­dinte & CEO al Raiffeisen Bank.

„Se pot gândi, de aseme­nea, la un me­ca­nism de abo­na­mente pentru clienţi şi la pa­che­te per­sonalizate, iar parte­ne­ria­tele cu furni­zori de ser­vicii diverse şi cu fintech-uri se vor mul­tiplica“, a declarat şeful Raiffei­sen pentru ZF.

În ceea ce priveşte trans­for­marea băn­cilor, şeful băn­cii româneşti cu capital aus­tri­ac apreciază că este simplu pentru că tot ceea ce se va putea automatiza se va auto­matiza, self service pen­tru operaţiunile curente, iar rolul agenţiilor bancare va fi de consultanţă şi vânzare.

Van Groningen aminteşte că pandemia a însemnat o mutare destul de abruptă spre mediul online, digital.

„Băncile se aflau de câţiva ani pe acest trend de digitalizare şi automatizare a tu­tu­ror operaţiunilor ce pot fi făcute on­line. Pandemia a accelerat ritmul în această direcţie. În acest mo­ment bankingul se transformă, ro­lurile în agenţiile bancare trec de la servisare/tranzacţii la consilierea despre produse ban­care, despre utilizarea ser­viciilor băncii etc.“

Şeful Raiffeisen a ex­pli­cat că nu mai vin oamenii în agenţie să ia un credit de consum pentru că pot aplica online şi pot obţine banii direct în cont, dar vin să li se facă trai­ning pentru noile aplicaţii mobile ale băncii, ca să le poa­tă folosi eficient, să înţeleagă mai bine toate caracteristicile şi să poată bene­ficia de ele.

Agenţiile bancare nu vor dispărea cu si­gu­ranţă, dar îşi schimbă activităţile, mai spune Van Groningen.

„Colegii mei înţeleg aceste lucruri, anu­mite posturi dispar, dar apar altele noi şi cine este dispus să facă efortul de a se adapta va avea loc de muncă. Lucrurile astea nu sunt noi. Pandemia doar a accelerat unele pro­cese şi operaţiuni care erau stabilite şi se aflau în diverse stadii de realizare“.

Raiffeisen Bank, subsidiara de pe piaţa lo­cală a grupului austriac cu acelaşi nume, a raportat pentru 2020 un profit net de 644 mil. lei, în scădere cu 17% faţă de câştigul din 2019, în condiţiile în care creditarea s-a majorat cu 5%, veniturile au scăzut uşor, iar provizioanele au crescut, în contextul crizei economice provocate de COVID-19.

Raiffeisen Bank România are peste 20 de ani de activitate pe piaţa bancară din România şi peste 2,18 milioane de clienţi persoane fizice şi juridice.

Banca are peste 4.900 de angajaţi, 333 de agenţii în toată ţara, 730 de ATM-uri, 380 de maşini multifuncţionale (MFM-uri) şi o reţea de peste 23.500 de POS-uri.