Cum arată datele despre consum în februarie 2021: Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, principalul indicator pentru consumul privat, a crescut cu 1,3% an/an. În primele două luni consumul s-a majorat cu 1,5%

Autor: Cristina Bellu 05.04.2021

Cifra de afaceri din comerţul cu amănuntul, principalul barometru pentru consumul privat, a marcat în luna februarie o creştere cu 1,3%, ca serie brută, faţă de perioada similară a anului trecut, principalul motor de creştere fiind vânzările de produse nealimentare, care au marcat un plus de 7,1% an/an, arată datele transmise luni de Institutul Naţional de Statistică (INS).

Vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun au crescut în februarie cu 1,1% prin comparaţie cu februarie 2020, în vreme ce vânzările de car­bu­ranţi au scăzut cu 9,1%.

Comparativ cu luna ianuarie, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută, a crescut pe ansamblu cu 0,2%, datorită creşterilor înregistrate la vânzările de produse alimentare, băuturi şi tutun (plus 2,8%) şi la vânzările de produse nealimentare ( plus 0,2%).

Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu 5,0%.

(Sursa: INS)

În perioada ianuarie-februarie 2021, volumul cifrei de afaceri din comerţul cu amănuntul (cu excepţia comerţului cu autovehicule şi motociclete), serie brută a înregistrat o creştere, pe ansamblu, cu 1,5%, datorită creşterii vânzărilor de produse nealimentare (plus 6,3%) şi vânzărilor de produse alimentare, băuturi şi tutun (plus 1,4%).

Comerţul cu amănuntul al carburanţilor pentru autovehicule în magazine specializate a scăzut cu  7,5%.

Analiştii Băncii Transilvania estimează creşterea consumului privat, principala componentă a PIB, cu un ritm mediu anual de 5%, după declinul cu 5% an/an din 2020.
“Conform scenariului macroeconomic central BT, revizuit recent, consumul privat ar putea creşte cu ritmuri medii anuale de 5% în 2021, 5,7% în 2022, respectiv 3,5% în 2023, după declinul cu 5% an/an din 2020, determinat de incidenţa pandemiei şi consecinţele acestui şoc fără precedent”, notează Andrei Rădulescu, director analiză macroeconomică la Banca Transilvania.