Ioana Petrescu, fostul ministru al finanţelor, în publicaţia americană The Hill: Firmele trebuie să oprească evitarea obligaţiilor fiscale. Corporaţiile au ocolit anul trecut 200 de miliarde de dolari în taxe federale

Autor: Eduard Ivanovici 08.04.2021

Corporaţiile americane au evitat anul trecut obligaţii fiscale în valoare de aproape 200 de miliarde de dolari. Firmele care decid să evite taxele federale, activităţi care, deşi sunt legale, merg împotriva „spiritului” legii, îngreunează astfel sarcinile guvernului, reiese dintr-un text scris de economista Ioana Petrescu şi Chris Musser, publicat în The Hill.

În mod ironic, unele dintre aceste firme sunt reprezentate de Business Roundtable, care a promis în 2019 că va oferi valoare acţionarilor, clienţilor, angajaţilor şi comunităţilor, fiecare bazându-se pe guvernul SUA, lucru devenit cât se poate de clar în timpul pandemiei. Angajamentele de a „investi în clienţi”, de exemplu, par lipsite de sens când compania nu îşi plăteşte taxele federale – în special în situaţia când guvernul trimite ajutoare financiare aceloraşi angajaţi.

Exemplele nu se opresc aici: unul dintre vaccinurile anti-coronavirus a fost dezvoltat cu ajutorul unor fonduri guvernamentale de un miliard de dolari, iar distribuirea ar fi fost imposibilă fără ajutorul guvernelor locale şi autorităţilor federale.

Pachetul de stimulare de 1,9 trilioane de dolari a mers către şcoli, cercetare şi programele de testare pentru COVID-19, în timp ce viramentele şi cecurile de 1.400 de dolari au fost lansate către majoritatea populaţiei, fiind ajutate, de asemenea, restaurantele, barurile, operatorii aerieni şi producţia aerospaţială.

Cu alte cuvinte, banii au mers către acţionarii corporaţiilor – aceeaşi acţionari pe care se presupune că îi apreciază firmele, în timp ce privează guvernul de veniturile generate de taxe.

Grupul celor 20 şi Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică tind să se concentreze din plin pe transparenţă, coordonarea sistemului fiscal şi reducerea nivelului de evitarea a taxelor. Astfel, Ioana Petrescu şi Chris Musser propun creşterea motivaţiei a plăti taxele, obiectiv ce poate fi realizat prin reciprocitate şi exemplele oferite la nivelul pieţei.