Războiul bumbacului pune pe jar mărcile de fashion occidentale

Autor: Catalina Apostoiu 12.04.2021

Mărci ca Adidas şi Burberry se află în faţa unei dileme: să respecte un boicot privind bumbacul pro­ve­nind din regiunea chineză Xinjiang, produs se pare cu ajutorul forţei de muncă uigure sau să piardă acce­sul la cea mai mare piaţă de consum din lume, scrie Deutsche Welle.

Ultima dispută dintre China şi Occident ia proporţii după ce astfel de mărci au luat poziţie cu privire la hainele fabricate cu bumbac produs în regiunea chineză Xinjiang. Grupuri din domeniul drepturilor omului acuză că bumbacul este cules cu ajutorul forţei de muncă uigure.

Acestea acuză China că deţine până la 1 milion de uiguri în tabere de detenţie, acuzaţii ce au dus la impunerea de sancţiuni occidentale împotriva oficialilor chinezi şi la adoptarea de noi legi în SUA, intrate în vigoare în ianuarie, ce limitează importul de bumbac din Xinjiang. Beijingul insistă însă că taberele respective sunt centre de pregătire necesare pentru combaterea extre­mismului.

Al doilea cel mai mare retailer de haine din lume, H&M, a fost printre primele care au fost prinse în acest conflict. Pe fondul acuzaţiilor că profită de pe urma sclaviei moderne, multinaţionala suedeză a promis anul trecut că nu va mai cumpăra bumbac din Xinjiang. Acum, însă, aceasta se află în faţa unui boicot al consu­matorilor chinezi. Nike, Adidas şi Hugo Boss au fost la rândul lor luate în vizor pe social media, iar mai multe celebrităţi chineze şi-au suspendat legăturile cu brandurile occidentale.

Consumatorii din China văd boicotul legat de bumbac drept o ame­ninţare la adresa reputaţiei ţării lor.

China, o piaţă deja importantă pentru multe branduri internaţionale, este pe cale să devină şi mai critică pentru rezultatele acestora. Consumul intern chinez este aşteptat să se dubleze până în 2030, potrivit Morgan Stanley, până la 12.700 mld. $ (10.700 mld. euro), aproximativ egal cu cel din SUA.

Astfel, brandurilor occidentale le va fi dificil să ia decizii care să mulţumească ambele tabere.

Nu este pentru prima dată când China pune presiune pe brandurile străine să se conformeze cu poziţia sa privitoare la subiecte sensibile.

Firmele de fashion şi cele auto din Occident au fost obligate să-şi ceară scuze acum doi ani pentru a fi sugerat că Hong Kong şi Taiwan sunt ţări independente.

Până acum, sancţiunile lansate de SUA, UE şi Marea Britanie împotriva oficialilor chinezi în legătură cu abuzurile împotriva uigurilor nu au făcut decât să determine măsuri retaliatorii din partea Beijing-ului.

Deşi mulţi retaileri s-au angajat să nu mai folosească bumbac din Xinjiang, promisiunile acestora ar putea fi dificil de respectat.

„Având în vedere controlul intens autoritarian din China, presiunile trebuie menţinute o vreme îndelungată“, arată Johnson Yeung, de la Clean Clothes Campaign East Asia.