Urmează a cincea ediţie a conferinţei ZF Retail. Cum s-a resimţit pandemia în comerţul românesc, o industrie de 650 de miliarde de lei şi circa 850.000 de salariaţi?

Autor: Cristina Roşca 23.04.2021

Comerţul este cea mai importantă „industrie“ a României dacă ne raportăm la cifra de afaceri totală a companiilor care şi-au declarat acest obiect de activitate.

Pandemia de COVID-19 a afectat în mod diferit businessurile din comerţ în funcţie de sectoarele de activitate din domeniu. Mai exact, magazinele alimentare - indiferent de tipul lor, fie hipermarketuri, super­marketuri, magazine de discount sau chioşcuri - au fost funcţionale în permanenţă, ele având în ofertă bunuri de strictă nece­sitate. Aceeaşi a fost situaţia far­maciilor. La polul opus, jucătorii din modă, mobilă sau bricolaj au avut de suferit în special în lockdown, când a trebuit să închidă unităţile offline.

Rezultatele fi­nan­ciare pentru 2020 ale celor mai mulţi jucători nu sunt încă publice, însă există câteva idei clare care pot fi extrase după un prim an de pandemie.

Piaţa de electro-IT a fost una dintre principalele câştigătoare ale pandemiei. Pentru 2020, din cauza pandemiei, jucătorii din piaţă estimau iniţial un declin al vânzărilor ce pornea de la 12-15% şi urca spre 30-50%. Evoluţia vânzărilor i-a luat însă prin surprindere, apetitul pentru electronice şi electrocasnice fiind foarte mare.

Comerţul alimentar, una dintre cele mai mari „felii“ din totalul industriei, a continuat să se dezvolte accelerat cu circa 400 de magazine noi sub formate prec­um hi­per­market, super­mar­ket, pro­­ximitate modernă sau dis­count. Această ex­pan­siune înseamnă şi creştere de cifră de afaceri, dar şi mii de angajări la nivelul celor 10 reţele mari. Expansiunea continuă şi în 2021.

Totodată, co­mer­ţul tradiţional a revenit în atenţia consu­ma­torilor după ani de zile în care reţelele inter­na­ţionale se extin­deau agresiv şi du­ceau astfel la închi­derea de mii sau chiar peste 10.000 de mici chioşcari anual.

În 2020 însă, când autorităţile au recomandat con­sumatorilor să meargă la ma­gazinul cel mai apropiat de casă, chioşcurile, alimentarele şi în general unităţile mici, mai puţin aglomerate, au devenit o opţiune.

Online-ul şi livrările la domiciliu au fost câştigătorii supremi ai acestei perioade. Restricţiile de mişcare impuse de autorităţi şi teama de a se îmbolnăvi i-au determinat pe consumatorii locali să cumpere mai mult online şi să primească acasă alimentele şi celelalte produse achiziţionate. În 2020, an marcat de pandemia de COVID-19, mulţi români au făcut pentru prima dată shopping online, însă acest obicei va rămâne, astfel că segmentul de piaţă va continua să crească. O altă schimbare în această piaţă a fost creşterea numărului de tranzacţii cu cardul sau cu telefonul.

Ce alte schimbări va mai aduce pandemia în 2021 vom încerca să aflăm în cadrul celei de-a cincea ediţie a conferinţei ZF Retail, ce va avea loc pe 20 mai 2021.