Analiză ZF. Care e viitorul casierilor din comerţul alimentar? Una din zece case de marcat din supermarketuri şi hipermarketuri e fără casier. Pandemia accelerează digitalizarea. În comerţul alimentar modern lucrează circa 90.000 de oameni, iar aproape 80% din personal este reprezentat de casieri şi lucrători comerciali

Autor: Cristina Roşca 26.04.2021

♦ Dezvoltarea conceptului de case de tip self-checkout ar putea schimba lucrurile.

Peste 1.200 de case de marcat self-checkout au fost instalate în su­per­mar­keturile şi hipermar­keturi­le din România, cele mai mul­te în pandemie, iar expan­siu­nea continuă. Din estimările ZF, aceste case de marcat fără casier au ajuns să repre­zin­te aproape 10% din total, ponderea vari­ind însă puternic de la o reţea la alta.

„Trendul va fi cel mai probabil de creş­tere a ponderii caselor self-checkout din totalul caselor din magazin, însă va mai dura până când piaţa va fi pregătită pentru o schim­bare radicală. Sunt în continuare cli­enţi care apreciază interacţiunea cu casierii şi nu este deloc o categorie de ignorat“, spun reprezentanţii Cora.

În toate hipermarketurile Auchan şi Cora există case de marcat self-checkout, însă numărul lor şi ponderea în total variază.

În cazul Kaufland, un alt jucător de pe seg­mentul magazinelor mari de tip hiper­market, ponderea a ajuns la 36%, casele de mar­cat de tip self-checkout fiind prezente în peste 120 din cele 142 de unităţi.

„Datorită faptului că reprezintă o mo­da­li­tate rapidă de a achita cumpărăturile, ce con­feră şi o siguranţă sporită, prin evitarea aglo­meraţiei la casele de marcat şi scurtarea tim­pului de achiziţie, Kaufland România a acce­lerat implementarea lor în ultimele luni“, spune Valer Hancaş, director comu­ni­ca­re şi corporate affairs Kaufland România.

El adaugă însă că e rezervat cu privire la un scenariu în care doar astfel de case vor exis­ta pe viitor. Executivul consideră că oa­me­nii au - şi vor avea - un rol foarte im­por­tant în businessul de retail. „Chiar şi tehnica are nevoie de ghidaj uman.“

Totuşi, Carrefour a deschis primul hipermarket exclusiv cu case de acest tip, în localitatea Sfântu Gheorghe din Covasna.

Există însă şi reţele care nu au astfel de case, e cazul Profi şi Metro.

Profi a testat conceptul dar a renunţat, pe când oficialii Metro spun că nu se pretează la businessul wholesale.

Reţelele de supermarketuri şi hipermarketuri se numără printre cei mai mari angajatori din industrie, fiecare companie din domeniu având pe statele de plată mii sau peste 10.000 de oameni. Este important de menţionat că circa 80% din personal este reprezentat de casieri şi lucrători comerciali, astfel că dezvoltarea conceptului de case de tip self-checkout ar putea schimba lucrurile.

 

Pariu pe tehnologie

► Ponderea caselor de marcat de tip self-checkout în totalul caselor din comerţul modern se apropie de 10%, conform estimărilor ZF, pe o piaţă unde pandemia a accelerat dezvoltarea.

► Circa 36% din casele de marcat ale Kaufland în România sunt de tip self-checkout, ele fiind instalate în peste 120 din cele 142 de magazine. Aceasta este cea mai mare pondere din comerţul modern, din datele ZF.

► Profi şi Metro nu au astfel de case de marcat fără casier. Profi a testat conceptul dar a renunţat, pe când oficialii Metro spun că nu se pretează la businessul wholesale.

► În toate hipermarketurile Auchan şi Cora există case de marcat self-checkout, însă numărul lor şi ponderea în total variază. Mai mult, Carrefour a deschis primul hipermarket exclusiv cu case de acest tip.