Care sunt companiile care valorează deja peste 1 miliard de dolari şi ar putea să calce pe urmele UiPath şi care sunt companiile care vin din urmă şi ar putea avea o expunere globală, prin care să devină miliardare?

Autor: Cristian Hostiuc 26.04.2021

UiPath, compania de RPA – Robotic Process Automation - pornită din Bucureşti şi care în 6 ani a ajuns de la 8 milioane de dolari la 35 de miliarde de dolari prin listarea la Bursa de la New York, este o excepţie chiar şi la nivel mondial.

Sigur este pentru Europa.

Spre exemplu, cea mai valoroasă companie de tehnologie pe care a dat-o Germania în ultimii 20 de ani a fost Wirecard, pe care nemţii o scoteau în faţă să se bată cu giganţii americani din Sillicon Valley, dar care până la urmă s-a dovedit a fi cea mai mare fraudă din istoria bursei germane. În rest, germanii, cu miliarde de euro şi cu hubul de tehnologie de la Berlin, nu au reuşit să producă nicio companie care să să remarce la nivel global, aşa cum a ajuns UiPath.

Pe de altă parte, suedezii au reuşit să scoată Spotify, având o şcoală de tehnologie mult mai bună decât nemţii. 

Dacă ar fi rămas în România, la Londra (de unde a luat primii bani), în Europa, UiPath nu ar fi avut nicio şansă. Aceste zone sunt mult prea mici pentru companii care au produse şi servicii care pot fi vândute global şi care pot înlocui angajaţi şi procese repetitive. UiPath, cu venituri de 600 de milioane de dolari, atacă o piaţă de 60 de miliarde de dolari la nivel global, prin care procesele repetitive realizate de către angajaţi sunt înlocuite de aplicaţii. Mai mult decât atât, Daniel Dines, co-fondator, CEO şi cel mai mare acţionar individual, spune că UiPath va încerca să rezolve şi problemele cu care se vor confrunta statele occidentale atunci când angajaţii vor ieşi la pensie şi nu se vor găsi alţii (vezi Japonia, Germania).

Lumea se întreabă de ce această companie, care nu mai este românească, ci americană, este atât de valoroasă, având în vedere că de-abia în acest an va intra pe profit, după ce în ultimii 6 ani a marcat numai pierderi, care probabil că au atins 1 miliard de dolari.

Faptul că a plecat la timp din România, din Europa în SUA, la care se adaugă deschiderea companiei către fonduri de investiţii, au făcut ca UiPath să devină un star. Tehnologia RPA nu este ceva nou, nu au inventat-o ei, ci doar au făcut-o mult mai bună şi mai aplicabilă şi, nu în ultimul rând, mai ieftină. Un roboţel care automatizează procesele repetitive costă 400 de dolari pe lună.

Dacă UiPath este deja o certitudine prin listarea la Bursa de la New York, mulţi se întreabă care sunt următoarele companii unicorn care fie sunt româneşti, fie au legătură cu România. Aici nu mă refer la companiile brick&mortar (de genul Dedeman), ci companiile care sunt de tehnologie sau au o legătură mare cu acest lucru.

 

1. Superbet

Toată lumea spune că este o casă de pariuri, dar este mult mai mult decât atât. Este o companie de tehnologie şi entertainment (pentru că pariurile reprezintă un entertainment). La ritmul de creştere a acestei industrii, la rezultatele înregistrate (deja compania a depăşit un rulaj de 5 miliarde de euro – valoarea pariurilor efectuate), Superbet a trecut de o valoare de piaţă de 1,5 miliard de euro şi probabil că se îndreaptă spre 2-3 miliarde de euro în doi ani.

Cel mai mare atu al Superbet este că în 2019 a reuşit să atragă în această afacere unul dintre cele mai mari fonduri de investiţii americani, chiar şi din lume – Blackstone, care a plătit 175 de milioane de euro pentru mai puţin de 20% din companie (la o evaluare a întregii afaceri de peste 700 de milioane de euro), iar dacă Superbet reuşeşte să intre pe piaţa pariurilor din America, care tocmai se liberalizează, va avea o creştere fulminantă. Cu puţin noroc, se va duce spre 10 miliarde de dolari.

Mai mult de jumătate din pariurile de la Superbet sunt realizate online, aşa că piaţa este deja globală, nu se mai localizează la nivelul României, chiar dacă în acest moment de aici vine cea mai mare parte a încasărilor.

Sacha Dragic, acţionarul majoritar, a cumpărat în ultimii ani companii de tehnologie din afară, care să susţină platformele Superbet în aceste pariuri online.

Dar marele pariu al Superbet va fi intrarea pe imensa piaţă americană. Iar acolo, dacă nu ai investitori puternici americani, dacă nu ai lobby, dacă nu ai uşi deschise, n-ai nicio şansă. De asta Blackstone a intrat în afacerea Superbet.


2. eMag

Cel mai mare retailer online din România este deţiunt de fondul de investiţii sud-african NASPERS – 80% şi de Iulian Stanciu, cel care conduce compania, cu aproape 20%. NASPERS este unul dintre fondurile globale de tehnologie care se poate mândri cu cea mai mare investiţie din istoria acestui domeniu, respectiv investiţia de 32 de milioane de dolari făcută în 2001 pentru 46% din Tencent, unul dintre cei mai mari retaileri online din China, investiţie care a ajuns să valoreze 221 de miliarde de dolari.

Participaţia la Tencent şi cea de la eMg sunt incluse  în compania Provus, deţinută de NASPERS şi listată pe bursa de la Amsterdam.

eMag se îndreaptă către o evaluare de 3 miliarde de euro pe datele din 2020, iar la ce planuri de investiţii şi de expansiune are în România, în Ungaria şi în regiune, va atinge o evaluare de 4-5 miliarde de euro rapid. eMag poate creşte organic în România, unde comerţul online este de-abia la început, dar va avea o limitare geografică extrem de importantă. Intrarea pe piaţa din Polonia nu a fost un succes, ci dimpotrivă, iar creşterea din Ungaria va depinde la un moment dat de ce spune Viktor Orban, aşa cum s-a întâmplat şi în cazul Digi, care a fost nevoită să vândă operaţiunile unui prieten al premierului ungar. Dar până la urmă Ungaria şi Bulgaria, unde activează eMag, sunt pieţe mici, iar în jurul nostru nu avem pieţe mari care să-i primească pe cei de la eMag cu braţele deschise.

Dacă NASPERS nu-şi va vinde partea din eMag într-o tranzacţie privată unui alt fond de investiţii, probabil că eMag va încerca să vină pe Bursa de la Bucureşti, şi poate Londra. Dar eMag nu are cum să ajungă o companie globală, nu se poate bate cu Amazon în Europa, aşa că retailerul va avea o creştere limitată. Dar până atunci mai este.


3.  Bitdefender

Compania deţinută de familia Talpeş are produse globale – celebrii antiviruşi, şi cel mai sigur a depăşit o valoare de piaţă de peste 1 miliard de euro, apropiindu-se de 2 miliarde. Nu sunt prea multe date financiare despre Bitdefender la nivel global.

În 2017 Vitruvian, un fond de investiţii de la Londra, a plătit 180 de milioane de euro pentru 30% din companie, care a fost evaluată la 600 de milioane de euro.

Florin Talpeş nu este neapărat un fan al deschiderii companiei către bursă, preferând până acum să facă tranzacţii private.

Vitruvian s-ar putea să dorească o listare la Londra, având în vedere că Bursa de la Bucureşti nu este atât de mare şi de adâncă, astfel încât să preia fără probleme o companie de tehnologie de 2 miliarde de euro.

Oricum, faptul că Bitdefender are produse globale, care nu sunt limitate de o ţară sau de o zonă geografică, reprezintă un atu extraordinar în creşterea valorii companiei printr-o listare la bursă sau prin posibilitatea atragerii unor fonduri de investiţii de calibru, care să o ridice.


4. FintechOS

Compania românească (încă este) pornită acum 3 ani de Teodor Blidăruş, la care s-a alăturat şi Sergiu Neguţ, a ajuns să fie evaluată la 220-240 de milioane de dolari prin runda de finanţare de săptămâna trecută, prin care a strâns 60 de milioane de dolari de la câteva fonduri de investiţii, printre care şi Earlybird, fondul de investitiţii care a descoperit UiPath în 2015. Măcar şi pentru acest lucru, ar trebui să pariem pe FintechOS, care prin aplicaţiile financiare pe care le realizează speră să fie un distruptive la nivel global în acest sector.

Dacă FintechOS cu cei 60 de milioane de dolari va reuşi să se extindă a nivel global, s-ar putea ca la următoarea rundă de finanţare compania să se îndrepte către o evaluare de 1 miliard de dolari (Doamne-ajută!, după cum a spus la ZF Live Sergiu Neguţ, directorul financiar şi operaţional al companiei).


5. TypingDNA

Compania este la început, a atras în ultima rundă de finanţare 7 milioane de dolari, dar cei din piaţă spun că are un potenţial extraordinar, având în vedere scalabilitatea produsului (poate să identifice un om în funcţie de cum tastează la un calculator).

Runda de finanţare de 7 milioane de dolari din 2020 pentru TypingDNA a fost condusă de Gradient Ventures, fondul de investiţii de AI – inteligenţă artificială al Google. Iar unul dintre cei care au investit în acestă rundă este Credo, fondul de investiţii dn Cehia care a fost şi unul dintre primii investitori în UiPath şi care a câştigat aproape 1 miliard de dolari din acel plasament.

În acest condiţii, este de urmărit ce se va întâmpla cu TypingDNA, mai ales că a intrat pe piaţa americană, iar soluţia de identificare digitală are un potenţial extraordinar de a câştiga teren.


6. Aurachain

Este o companie din Elveţia, dar în spatele căreia se află mai mulţi români. Adela Wiener, CEO al companiei, care este o platformă low-code ce permite dezvoltarea de soluţii digitale pentru automatizarea proceselor de business, spune că valoarea companiei a trecut de 200 de milioane de euro şi “vom fi UiPathul low-code-ului”.

Adela Wiener a spus la ZF Investiţi în România! că firma a ridicat bani la o evaluare de 217 milioane de euro, iar la 1 miliard “vom ajunge în cel mult 1 an, iar ulterior vom face alte serii de investiţii, până la listarea la New York Stock Exchange în cel mult 5 ani”.

Toată platforma intelectuală care susţine Aurachain a fost creată în România, iar birourile din Londra, Elveţia şi Dubai sunt pentru vânzare şi marketing.



Am încercat să listez câteva companii care au o legătură cu România fie prin prezenţă, fie prin oameni, şi care ar putea călca pe urmele UiPath. S-ar putea să mai fie şi altele, cum ar fi Druid, Modex, SecurifAI, MedicAI, Plant an App, de exemplu, care să devină staruri. Mai este şi Elrond, o platformă care vinde propria criptomonedă, dar vorba Băncii Naţionale, aceste active sunt extrem de riscante şi fluctuante.

Lumea tehnologiei este globală, nu există graniţe, nu există teritorii şi din orice apartament poate să răsară o idee de miliarde, aşa cum s-a întâmplat în cazul Uipath care, repet, este o excepţie pentru România şi chiar pentru Europa.

În noiembrie 2019 ZF a lansat ZF IT Generation, o platformă prin care încercăm să găsim din timp start-up-urile de tehnologie din România care vor avea o ascensiune globală şi să devină unicorn.