Şcoala de business - Cum să găseşti finanţarea potrivită, un proiect ZF şi BCR. Răzvan Nedea, BCR: Factoringul îi poate ajuta pe antreprenori, este o alternativă bună la produsele clasice de creditare şi vine cu avantaje faţă de un credit obişnuit
♦ Mihai Boştinaru, Pet Factory: Orice companie care se dezvoltă rapid ar trebui să acceseze un produs de factoring. Pe noi ne-a ajutat să ne stabilizăm cash-flow-ul, să ne asigurăm creşterea businessului.
Factoringul, un produs bancar prin care companiile îşi recuperează rapid un procent mare din facturile pe care le emit către clienţi, îi poate ajuta pe antreprenori, este o alternativă bună la produsele clasice de creditare şi vine cu avantaje faţă de un credit obişnuit, crede Răzvan Nedea, supply chain & trade finance manager în cadrul BCR.
„Factoringul îi poate ajuta pe antreeprenori în multe feluri, este o alternativă foarte bună la produsele clasice de creditare şi chiar vine şi cu avantaje faţă de un credit obişnuit. Factoringul nu se bazează pe analiza financiară, aşa cum o face un credit, ci pe relaţia comercială. Dacă relaţia comercială se desfăşoară în parametri normali, sunt toate şansele ca acel client să fie eligibil pentru un program de factoring. Documentaţia este simplificată, fluxul este mai rapid în comparaţie cu un credit clasic, este un produs fără garanţii şi nu reprezintă o îndatorare pentru client“, a explicat Răzvan Nedea în cadrul emisiunii Şcoala de Business, realizată de ZF în parteneriat cu BCR.
Prin factoring, băncile oferă o formă de finanţare pentru companii, cumpărându-le facturile emise către clienţi (debitori). Practic, banca oferă un procent din valoarea facturilor unei companii, gestionând apoi relaţia cu debitorul.
„Factoringul nu este foarte accesat de antreprenori, dar este accesibil. Factoringul are trei componente: cea de finanţare, componenta de asigurare şi componenta de administrare a creanţelor şi de colectare a lor. Factoringul fără regres este produsul cel mai des întâlnit pe piaţă în acest moment. În vorbele clienţilor noştri, mai ales în contextul actual, este ca o plasă de siguranţă pentru că le permite antreprenorilor să se concentreze pe dezvoltarea afacerii şi să nu mai piardă timp cu stresul sau presiunea recuperării de creanţe şi a discuţiilor cu clienţii pentru plata facturilor“, adaugă Răzvan Nedea.
Piaţa de factoring este una care arată foarte mult potenţial, iar în ultimul deceniu, aproape că s-a triplat, mai spune el.
„Anul trecut a fost un an surprinzător de bun pentru piaţa de factoring. Dacă ne uităm la cifrele comunicate de Asociaţia Română de Factoring, vom vedea că operaţiunile de factoring s-au menţinut la acelaşi nivel din 2018, de 5 mld. euro, în ciuda faptului că au existat numeroase segmente de piaţă cu scăderi considerabile şi blocaje, au fost perioade destul de mari în care nu s-a mai facturat în anumite zone“, a menţionat reprezentantul BCR.
Mihai Boştinaru, fondator al Pet Factory, companie ce comercializează produsele pentru îngrijirea animalelor de companie cu o cifră de afaceri de circa 10 mil. euro, spune că orice companie care se dezvoltă rapid ar trebui să acceseze un produs de factoring.
„Am apelat la factoring. Este un produs alternativă la creditare şi eu cred că orice companie care se dezvoltă rapid ar trebui să acceseze acest produs. El are extraordinar de multe avantaje, pe noi ne-a ajutat să ne stabilizăm cashflow-ul, să ne asigure creşterea business-ului. Dacă un business creşte rapid sau are o evoluţie sezonieră, este foarte greu de anticipat nevoia de capital de lucru, iar zona de creditare, cu toată analiza care se face, merge destul de greu“, a spus el în cadrul aceleiaşi emisiuni.
Boştinaru afirmă că factoringul l-a ajutat mult în dezvoltarea afacerii sale, a fost o alternativă la creditare.
„Cel mai mare avantaj pentru antreprenor este faptul că încasarea imediată a creanţelor duce la o capitalizare rapidă, nu mai aştepţi să finanţezi stocuri, creanţe, operaţiuni. Atunci chiar te poţi concentra pe business şi pur şi simplu te dezvolţi. Mie mi se pare un produs bun, l-aş recomanda cât mai multor antreprenori“, explică el.
Răzvan Nedea, Supply Chain & Trade Finance Manager, BCR
► O parte din cauza pentru care oamenii sunt reticenţi la un produs de tip factoring este şi lipsa de cunoaştere a produsului în piaţă, însă există şi o serie de mituri legate de acest produs. Unul dintre ele ar fi că factoringul este un produs foarte scump.
► O altă percepţie eronată ar fi legată de faptul că atunci când accesezi un produs de factoring înseamnă că ai probleme financiare. În portofoliul nostru, marea majoritate a clienţilor pentru acest produs nu sunt entităţi cu dificultăţi financiare, dimpotrivă factoring-ul vine şi ajută solvabilitate şi lichiditatea companiei.
► Am întâlnit clienţi care spun că ei nu pot să facă factoring deoarece ei lucrează doar pe bază de comandă, ceea ce este un alt mit fals. Putem face factoring şi dacă nu există un contract comercial şi se lucrează pe bază pe comandă.
► Potenţialul este foarte mare. Deşi rezultatul din anul 2020 a fost unul foarte bun, dacă ne uităm la media Uniunii Europene a factoringului din PIB, vom vedea că UE este undeva la 10% - 11% din PIB, iar România este undeva la 2% - 3%, deci suntem undeva departe de medie. Sunt ţări care au şi 20% din PIB ca operaţiuni din factoring.
► Aceasta este şi o oportunitate foarte mare pentru noi, pentru instituţiile financiar-bancare şi nebancare pentru că este una dintre puţinele pieţe în care se poate creşte organic, dacă reuşim să creştem gradul de cunoaştere a produsului în piaţă.
► Avantajul factoringului este că se pliază pe foarte multe nevoi, sunt foarte multe tipologii, foarte multe industrii care pot folosi acest produs. Cel mai mare număr de contracte îl avem în industria bunurilor de larg consum, FMCG-ul. Anul trecut a fost o creştere a numărului de furnizori care au apelat la acest produs, iar piaţa de factoring pe industria de bunuri de larg consum a crescut cu 20%. Pe locul al doilea au fost furnizorii din IT&C, este un segment care a crescut în plină pandemie, iar pe locul al treilea sunt furnizorii din sectorul industrial, automotive, utilaje, echipamente.
► Relaţia comercială trebuie să fie în nişte parametri normali. Dacă vedem că marfa nu este trimisă înapoi sau nu sunt probleme, dispute între cele două părţi, este clar că este o relaţie comercială care poate fi introdusă în un program de factoring.
Mihai Boştinaru, fondator al Pet Factory
Mihai Boştinaru, fondator al Pet Factory: Clienţii noştri sunt în primul rând marile reţele de magazine, mai mult hipermarketurile. Online-ul creşte foarte mult, iar trendul consumatorilor creşte foarte mult în acestă zonă.
► Acest business este extrem de special, este într-o industrie extrem de dinamică şi de frumoasă şi, cu trecerea timpului, din ce în ce mai sofisticată. Pentru că animalul de companie este văzut acum ca un membru al familiei, ca un copil, această industrie se dezvoltă foarte mult. Este o piaţă mare, evaluată undeva la 400 ñ 500 mil. euro în ultimele statistici, cu jucători mari şi serioşi, care aduc foarte multă valoare adăugată în economie.
► Noi lucrăm cu mai multe canale. Cifra noastră de afaceri este undeva în jurul valorii de 10 mil. euro. Am pornit de la zero acum 11 ani, iar ratele de creştere au fost foarte mari pentru că ne-au ajutat şi industria, know-how-ul, precum şi echipa pe care o avem. Echipa este formată din 53 de persoane şi va mai creşte.
► Competitorii noştri sunt Mars şi Nestle, cele mai mari multinaţionale, care deţin şi cea mai mare cotă de piaţă. În rest sunt companii locale mai mari sau mai mici. Noi suntem în top cinci companii locale.
► Clienţii noştri sunt în primul rân marile reţele de magazine, mai mult hipermarketurile pentru că alocă mai mult spaţiu la raft şi dau o mai mare vizibilitate brandurilor noastre. Online-ul creşte foarte mult, iar trendul consumatorilor creşte foarte mult în acestă zonă. Lucrăm cu 600 de magazine de proximitate, precum cabinete veterinare şi petshop-uri.
► Am deschis o nouă linie de business, canalul tradiţional alimentar, cu micile magazine de cartier care au început să comercializeze produsele.
► Pe termen scurt, reuşim să ne finanţăm din factoring, pe noi ne ajută extrem de mult, ne-a stabilizat cashflow-ul şi nivelul de lichiditate. Chiar dacă avem o scădere de vânzări, noi încasăm instantaneu şi asta ne permite să ne continuăm şi să ne finanţăm operaţiunile.
„Cum să găseşti finanţarea potrivită“ este o emisiune realizată de Ziarul Financiar în parteneriat cu BCR, care se axează pe furnizarea de sfaturi practice de business atât pentru antreprenorii la început de drum, cât şi pentru cei mai experimentaţi.
► Ne propunem să vă arătam prin acest proiect exemple de antreprenori care şi-au dezvoltat un business inteligent, având finanţarea potrivită.
► Urmăriţi-ne în fiecare miercuri de la ora 13 pe site-ul Ziarului Financiar, pe canalul de YouTube al publicaţiei şi pe paginile de Facebook ale Ziarului Financiar şi Business Magazin.