ZF Agropower. Ion Bălan, Crama Hamangia: Intenţionăm să dezvoltăm partea de turism viniviticol, aflându-ne pe traseul de la litoral către Delta Dunării, destul de circulat în sezonul estival

Autor: Florentina Niţu 06.05.2021

♦ Familia Bălan deţine o suprafaţă cultivată cu viţă-de-vie de circa 100 de hectare în judeţul Tulcea, la marginea Deltei Dunării, şi întreaga suprafaţă este irigată ♦ Vinurile obţinute de companie au certificare DOC (denumire de origine controlată) pentru că plantaţia se află în arealul protejat, Babadag.

Ion Bălan, care deţine împreună cu Maria Bălan, businessul Nalba, aflat în spatele brandului Crama Hamangia, îşi propune ca în acest an să investească în turismul viniviticol, în contextul în care în 2020, în pofida pandemiei de COVID-19, a fost înregistrat cel mai mare număr de turişti din Delta Dunării, acolo unde se află şi podgoria şi crama familiei. El se gândeşte să acceseze un credit prin programul Agro IMM Invest şi susţine că există deschidere din partea băncilor pentru finanţare.

„Intenţionăm să dezvoltăm partea de turism viniviticol, (plantaţia de viţă-de-vie şi crama – n.red.) fiind pe traseul de la litoral către Delta Dunării, destul de circulat în perioada sezonului estival şi avem experienţă în sensul acesta. Am observat că turiştii, pe lângă cetăţile Dobrogei, vor să viziteze şi crame“, a spus Ion Bălan, acţionar al companiei Nalba, în cadrul emisiunii ZF Agropower, un proiect susţinut de Banca Transilvania, Microsoft România şi Penny Market.

Antreprenorul afirmă că programul Agro IMM Invest este binevenit pentru investiţiile în această direcţie şi totodată pentru investiţii ce prevăd promovarea vinurilor companiei, printre brandurile din potofoliu aflându-se Kultura, Pagaia sau Ataman.

Ajutorul de stat acoperă plata dobânzii datorate de beneficiariior pe o perioadă de 8 luni de la data acordării creditului, precum şi valoarea integrală a comisionului de administrare şi a comisionului de risc datorat pe întreaga durată de derulare a creditului garantat.

De asemenea, Ion Bălan spune că „în decursul timpului băncile s-au reorientat către sectorul agricol. La începutul anilor ?90 băncile refuzau să crediteze agricultura, pentru că era un sector cu risc ridicat, în schimb acum susţin sectorul agricol constant”.

Familia Bălan deţine o suprafaţă cultivată cu viţă-de-vie de circa 100 de hectare în comuna Baia din judeţul Tulcea, la marginea Deltei Dunării. Tradiţia familiei în sectorul viticol datează de aproape un secol, afirmă Ion Bălan, care menţionează că bunicii şi părinţii săi au cultivat viţă-de-vie şi au produs vin de la începutul secolului XX până în anul 1959, când a fost impusă cooperativizarea, activitate pe care au reluat-o după 1990.

„Au fost câţiva ani care n-au fost prielnici pentru vânzarea de vin şi alte produse viticole, dar după intrarea în UE, am accesat fonduri europene pentru reconversia culturilor pe 48 de hectare, apoi, în 2010, pentru încă 21 de hectare şi un an mai târziu pentru încă 27 de hectare. Crama am făcut-o mai târziu, în 2016, să vinific propria producţie de struguri, căci sectorul vinului este foarte concurenţial”, a explicat Ion Bălan.

În prezent, compania deţine trei magazine proprii de vânzare a vinurilor, unul în curtea fermei, unul în oraşul Tulcea şi unul în oraşul Constanţa. De asemenea, vinde şi în pensiuni şi restaurante din Delta Dunării. Vinurile obţinute de companie sunt au certificare DOC (denumire de origine controlată) pentru că strugurii sunt produşi în arealul protejat, Babadag.

„Vinul românesc nu este suficient promovat, aşa cum fac alte state. Vecinii noştri moldoveni au ca prioritate promovarea vinului, iar la noi în Planul Naţional Strategic sunt trei rânduri despre viticultură şi nimic concret. Fără susţinere substanţială din partea statului şi asociere, nu putem să pătrundem pe alte pieţe unde concurenţa este mare”, a precizat antreprenorul.

România a exportat în anul 2019 o cantitate de 23,4 milioane de litri de vin, adică doar 6% din producţia totală potrivit APEV (Asociaţia Producătorilor şi Exportatorilor de Vin). Pentru a creşte procentul, Ion Bălan propune asocierea regională a viticultorilor şi iniţierea de investiţii comune, pentru că „investiţia într-o plantaţie de viţă-de-vie optimă, de 50-100 de hectare, cu o cramă modernă, sare de 2 milioane de euro”.

Compania Nalba se ocupă şi de cultivarea cerealelor, iar în 2019, ultimul an pentru care există date disponibile, a realizat o cifră de afaceri de 6,8 milioane de lei, în scădere cu 28% faţă de anul anterior şi un profit de 623.000 de lei, având peste 50 de angajaţi, arată datele publice.