Una din zece bănci europene a raportat pierderi în 2020, iar profitul mediu pe client a scăzut cu 30%. În România, profitul mediu pe client s-a diminuat cu 16%. Kearney: Băncile vor reveni la nivelurile de performanţă în 3-5 ani, deşi rentabilitatea va rămâne sub presiune în următorii doi ani

Autor: Cristina Bellu 10.05.2021

Performanţa băncilor de retail va reveni la nivelurile pre-pandemice în termen de trei până la cinci ani, deşi rentabilitatea va rămâne sub presiune în următorii doi ani, notează o analiză a companiei globale de consultanţă Kearney, care a inclus în studiu 89 de bănci de retail din 22 de ţări, dintre care 51 de bănci din Europa de Vest şi 38 de bănci din Europa de Est, inclusiv din România.

Raportul a analizat modul în care au reuşit băncile de retail să gestioneze întreruperile cauzate de pandemia de COVID-19 şi a examinat posibilităţile de revenire ale sectorului bancar.

“Sprijinul guvernelor şi gestionarea proactivă a riscurilor au atenuat cu succes lovitura anticipată. Cu toate acestea, una din zece bănci a raportat pierderi, iar profitul mediu pe client a scăzut cu 30%. În general, 70% dintre bănci au generat un profit mediu pe client de sub 100 de euro, comparativ cu 40% dintre bănci din anul anterior. În România, băncile au înregistrat în 2020 un profit mediu pe client în scădere cu 16% comparativ cu anul precedent”, se arată în analiza realizată de compania de consultanţă Kearney.

În acelaşi timp, băncile din 19 ţări, din cele 22 de ţări analizate, au raportat o scădere a veniturilor comparativ cu nivelurile din 2019, băncile britanice raportând cel mai mare declin, de 10%. În cazul băncilor din România, declinul a fost de  4,5%.

“Un trend specific băncilor româneşti este diminunarea bazei de venituri din taxe şi comisioane, ajungând la 29% din total venituri, în scădere cu 1,5 puncte procentuale faţă de anul precedent. Acest trend sugerează convergenţa dintre România şi pieţele dezvoltate din Europa, unde veniturile din dobânzi sunt dominante. De asemenea sistemul bancar din România începe să simtă competiţia din zona de fintech şi neobanks care operează într-un mediu optimizat şi fără presiunile mediului bancar tradiţional”, spun analiştii Kearney.

În ultimii cinci ani băncile au luat măsuri pentru a reduce costurile operaţionale. În medie, numărul de angajaţi a fost redus cu 9%, iar reţelele de sucursale cu 19%. Astfel, primele 20% dintre băncile europene şi-au redus numărul de angajaţii cu 16% şi sucursalele cu 26%, generând îmbunătăţirea cost to income ratio de la 65% la 60%.

În acelaşi timp ultimele 20% dintre bănci şi-au văzut raportul cost-venit crescând de la 53% la 68%, o performanţă semnificativ scăzută. Eficienta operaţională a băncilor româneşti nu s-a deteriorat semnificativ, înregistrând un cost to income ratio cu 0,3 puncte procentuale mai mare comparativ cu 2019, ajungând la 60%. Acest lucru provine pe de-o parte dintr-o scădere a veniturilor cu 4,5%, echilibrată de o diminuare a costurilor operaţionale cu 3,9%.

„ Credem că băncile europene vor reveni la performanţa pre-COVID-19 în termen de 3 până la 5 ani, dar creşterea profitabilităţii va necesita reduceri de costuri de 35-45 miliarde euro în acest timp. Traiectoria serviciilor bancare europene s-a schimbat cu siguranţă, dar pe măsură ce ne adaptăm la ”noul-normal” pietele europene isi vor reveni, iar băncile vor avea ocazia să devină motorul redresării. Spre deosebire de situatia din criza financiară globală, băncile de retail au recâştigat încrederea clienţilor oferind sprijin financiar in perioadele succesive de lockdown. Ca atare, anticipăm că sectorul bancar european va fi în măsură să stimuleze redresarea şi să devină mai puternic şi mai performant în urma COVID-19.”. concluzionează Simon Kent, Partener şi Global Head of Financial Services la Kearney.