Investiţi în România! Un proiect ZF&CEC Bank. Sorin Blaga, Liebrecht & wooD: Investiţiile în infrastructură vor permite dezvoltarea de „sateliţi“ în jurul marilor aglomerări urbane

Autor: Bogdan Alecu 13.05.2021

Liebrecht & wooD vrea să investească şi în infrastructura feroviară din proximitatea viitorului proiect rezidenţial de lângă Bucureşti pentru a veni cu o alternativă la transportul rutier.

Dezvoltarea infrastructurii rutiere şi feroviare va permite construcţia de proiecte imobiliare de tip „satelit“, minioraşe con­stru­ite în apropiere de marile oraşe, dar bine conectate la acestea.

„Infrastructura va ajuta dezvoltarea unor astfel de noi cartiere, de minioraşe. Spre exemplu noi încă de la începutul proiectului am luat în calcul faptul că la câţiva kilometri avem o linie ferată, pen­tru o legătură cu Bucureştiul. Avem deja discuţii cu operatorul liniei pentru a folosi halta din proximitatea proiectului pentru a creşte facilităţile de trafic. De asemenea, cen­tura actuală a Bucureştiului va fi moder­nizată la un moment dat şi mai avem şi noua A0 care va fi în apropiere de noi. Ne-am uitat şi la cea mai apropiată staţie de metrou şi ce posibilitate de park&ride avem. Noi ne-am uitat la master­planul de dezvoltare a Bucu­reştiului până în 2035 pentru a înţelege ce se urmăreşte din dezvoltarea zonei me­tropolitane şi desigur urmărim şi ce se realizează. Noi vom sprijini, aşa cum facem şi cu gara de la Cernica. Dar astfel de infrastructură nu poate fi sprijinită de un dezvoltator şi nici chiar de o asociaţie de dezvoltatori, ci trebuie să fie o prioritate pentru guvern“, a declarat  Sorin Ioan Blaga, CEO al Liebrecht & wooD.

Compania care deţine Fashion House Militari şi are în construcţie proiectul Fa­shion House Pallady dezvoltă în sud-estul Bu­cureştiului, pe malul lacului Tătaru. Pri­ma fază presupune 440 de uni­tăţi locative, însă la început au demarat con­strucţia pri­melor 94, la începutul lunii no­iembrie 2020. Pro­iectul va avea aproxi­mativ 4.400 de locu­inţe în final, po­trivit pla­nurilor dez­volta­torului. În ultimul an, compa­nia a lu­crat la realizarea infrastruc­turii şi conec­ta­rea la utilităţi. Proiectul va fi conectat, printr-un drum de cinci kilo­me­tri lungime, cu autostrada 2 Bucu­reşti-Constanţa.

„Faţă de proiectul nostru gara de la Cernica este la 10 minute de mers cu ma­şina. Acolo poate fi un park&ride. Pe 27 mai anul acesta vom deschide Fashion House Pallady, construcţia este gata. Noi am accelerat discuţiile cu operatorul liniei feroviare între Bucureşti şi Olteniţa şi care are chiar o staţie de tren peste drum de proiect, staţie pe care noi dorim să o reactivăm care nu este utilizată acum. Transportul în comun pe zona metro­po­litană a Bucureştiului se dezvol­tă“, a explicat Sorin Blaga.

„Noi am iniţiat discuţii cu directoratul operatorului pentru a înţelegem cum mergem înainte. Cu operatorul liniei vom discuta despre park&ride. Suntem şi noi dispuşi să realizăm investiţii acolo“, a mai spus el.

Acum, în proiect, 94 de case cu gr?dini??, spa?ii de coworking, infrastructur?, alei, sta?ie de tratare a apei, piscin?, sta?ie pentru tratarea apelor reziduale, totul reprezint? o investi?ie de 25 mil. euro, îns? o parte din investi?iile deja realizate vor fi utilizate ?i în fazele urm?toare.

„În noiembrie începeam şantierul la Liziera de Lac, lucram la reţeaua de drumuri, la cea de utilităţi şi de atunci am finalizat cea mai mare parte a reţelei de utilităţi iar 50 de case sunt acum ridicate de la fundaţie, înainte de finisaje. Ne-am ţinut de plan după noiembrie şi în martie am început vânzările, care merg cum ne-am propus. Avem peste 20 de rezervări, din care o parte s-au semnat şi urmează şi restul. Dacă totul decurge conform planului, primii proprietari se vor putea muta în case la finalul acestui an. Noi am dat drumul vânzărilor când deja utilităţile erau gata, iar casele erau în construcţie“, a spus Sorin Blaga.

El a subliniat că după starea de urgenţă din 2020 şi restricţiile din ultimul an oamenii încep să îşi schimbe preferinţele atunci când vor să cumpere o locuinţă.

„O astfel de criză, cu astfel de restricţii schimbă percepţia şi duc la o schimbare de paradigmă, iar oamenii vor acum mai mult spaţiu. Pe parcursul dezvoltării am încercat să înţelegem piaţa. Este posibil ca această perioadă să dureze mai mult, iar cererea pentru case a crescut enorm şi aceasa va mai dura. Au pierdut teren apartamentele fără terase, care nu au o formă de a ieşi la aer“, a explicat Sorin Blaga.

În condiţiile în care tot mai multe companii implementează un regim de lucru mixt, atât de acasă cât şi de la birou, dezvoltatorul consideră că acest aspect va schimba modul în care vor fi dezvoltate proiecte.

„Noi ne aşteptam ca pe piaţă să apară astfel de proiecte, de mini-oraşe. La ce nu ne aşteptam a fost viteza redusă cu care au apărut astfel de proiecte. Noi credem că acesta este viitorul, aproape de natură, unde distanţa faţă de centru nu mai este cea mai relevantă şi ne aşteptam la o viteză mai mare de dezvoltare. Şi nouă ne-a luat mult timp până am pus excavatoarele la lucru“, a explicat Sorin Blaga.

Spre comparaţie, brokerii din piaţa imobiliară deja anunţau că tot mai mulţi dezvoltatori caută terenuri în proximitatea lacurilor şi pădurilor.

Miza din 2021 o reprezintă însă creşterea costurilor cu materialele de construcţii în condiţiile în care pandemia a afectat lanţul de aprovizionare.

„Noi anticipăm o scumpire a materialelor de construcţie şi monitorizăm acest aspect. Ce ne-am propus pentru primele 94 de case, prima fază care include şi birouri de coworking, spaţii publice, grădiniţa, am reuşit să minimizăm impactul acestor creşteri. Provocarea vine pentru fazele următoare deoarece există semnale legate de materiale şi forţa de muncă. Este foarte posibil să vedem o scumpire, cu impact minim, în funcţie de cum vom gestiona relaţia cu contractorii. De la ciment la finisaje vedem creşteri“, a spus CEO-ul companiei.