ALEPH STORY: Ce solicită guvernului reprezentanţii HORA? O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist şi Dan Pavel, editor-prezentator ŞTIU

Ziarul Financiar 10.05.2021

O discuţie cu Adelina Mihai, jurnalist ZF, şi Dan Pavel, editor-prezentator ŞTIU.

 

Adelina Mihai: Vrem taxe zero pentru angajaţi pe o perioadă de cel puţin 3 sau 5 ani, o spun reprezentanţii industriilor hoteluri şi restaurante (HORA) care solicită acest lucru guvernului. Ce au mai cerut de această dată reprezentanţii HoReCa, industria vedetă a acestei pandemii?

Dan Pavel: Vedetă că a fost cea mai vocală.

 

Adelina Mihai: Vocală şi cea cu cele mai mari pierderi.

Dan Pavel: A tot cerut în ultimii ani şi cere şi acum, în primul rând, deschiderea barurilor şi restaurantelor la capacitate maximă, în acest moment, capacitatea maximă este de 30% şi pe lângă deschidere 100% şi ceva facilităţi fiscale pentru următorii ani pentru că, pe bună dreptate, asta este o industrie puternic afectată de pandemie. Mai exact ei cer taxe zero pentru angajaţii cu salariul minim, adică majoritatea dintre angajaţii din această industrie, pentru următorii 3-5 ani, spun ei în această listă de cerere către statul român. Sună bine. Pentru ei ar fi nemaipomenit dacă s-ar întâmpla asta, ştim cine cere, acum să vedem şi cine dă. Asta cu deschiderea la capacitate 100% e în trend şi cu ce vedem în Europa, am văzut aseară de ziua Europei nişte imagini absolut spectaculoase de prin Barcelona şi alte oraşe din Europa cu oameni care stăteau unul lângă altul şi se distrau, îmbrăţişaţi, ca în 2019, ca înainte de pandemie. Presiunea pe guvern, pe autorităţi de acum încolo este şi mai mare şi cred că asta se întâmplă în fiecare ţară dar cred totuşi că oamenii ăştia ar trebui să gestioneze cu cap perioada asta. Că îmi e greu să cred că dintr-o dată am apăsat butounl de stop, virusul a plecat, pandemia ne-a lăsat şi gata, de mâine, trebuie să fie cum era înainte. Cred că lucrurile vor reveni la normal gradual aşa, cu măsuri din ce în ce mai aproape de normalitate. Industria HoReCa vorbeşte despre numărul de vaccinaţi şi faptul că avem tot mai mulţi vaccinaţi, ne îndreptăm spre 4 milioane, săptămâna asta cel mai probabil vom depăşi 4 mil. de vaccinaţi cu cel puţin o doză, nu suntem chiar în obiectiv, dar nici prea deprate de obiectivul setat în urmă cu câteva luni.

 

Adelina Mihai: Şi suntem norocoşi pentru că în alte state nu există astfel de maratoane de vaccinare fără programare, cum există la noi.

Dan Pavel: Aşa este. Accesul la vaccin în momentul ăsta este foarte facil, e un lucru după care cred că tânjeşte mai mult de jumătate de planetă. Doar în ţările civilizate, foarte puternice, accesul la vaccin este atât de facil. Totuşi, nu suntem la un grad de imunizare cu care să spunem că gata, am trecut pandemia. Spre exemplu, Marea Britanie a anunţat recent că a ieşit din perioada pandemică, a intrat într-o altă perioadă ceva mai relaxată, asta pentru că gradul de imunziaţi a trecut de 60%, fie că vorbim d ecei care au trecut prin boală, fie că vorbim de cei vaccinaţi. Noi nu avem încă cifrele astea, dar e drept că lucrurile merg în direcţia aia.

 

Adelina Mihai: Spune-ne un pic de businessul din HoReCa. Cât de afectaţi au fost ei de această pandemie?

Dan Pavel: Păi am tot vorbit de numărul de angajaţi, patru sute şi ceva de mii de angajaţi în industria HoReCa înainte de pandemie, numărul de angajaţi s-a dus aproape de jumătate. Sunt 280.000 de angajaţi în momentul ăsta, au mai supravieţuit acestei perioadă. Industria este foarte puternic afectată dar este genul de industrie care îşi poate reveni rapid odată ce lucrurile revin la normal, mai ales că există şi euforia asta a oamenilor. Mă aştept ca pentru o perioadă toată lumea să uite de cum se face banana bread acasă şi nu ştiu ce alte mâncăruri şi lumea să iasă în oraş pentru că toţi simţim nevoia asta.

 

Adelina Mihai: Şi vine şi perioada de vară, unde sunt cele mai mari încasări.

Dan Pavel: Marile tunuri. În industria asta se dau în perioada de vară, tocmai de asta este şi presiunea venită din partea HORA.

 

Adelina Mihai: Chiar aici lângă redacţie avem un restaurant unde primeşti 10% discount dacă eşti vaccinat, ceea ce e o metodă de a atrage clienţi.

Dan Pavel: Vezi că astea, metodele astea sunt din ce în ce mai populare. Astăzi îmi zicea o colegă că pentru că s-a vaccinat a primit din partea unei librării o carte. E o campanie de marketing a acelei librării care spune că cei vaccinaţi primeşte un cadou din partea lor. Ne miram săptămâna trecută de ştirile venite din Statele Unite, ăştia na, în patria marketingului au luat-o înainte şi au spus că cine se vaccinează are tot felul de mici atenţii, pornind de la bere, burgeri, jointuri, unde se poate, na, tot felul de lucruri care pot fi atractive pentru oameni şi eu vorbesc de patria marketingului, dar de fapt marketingul ăsta a fost inventat la noi la ţară. Găleata plină cu mici atenţii, cu sticla de ulei, orez, zahăr, e de mult la noi, e din anii 1990. Şi nu cred că este o idee rea, chiar cred că partidele astea ale dinozaurilor, cu infrastructură bine pusă la punct din acest punct de vedere ar trebui să acţioneze în momentul ăsta dacă vor să ajute în vreun fel şi chiar să facă un bine societăţii în general, acest tip de mici atenţii cred că ar fi bine venite în rândul celor care s-ar vaccina dar nu acum, hai să mai stăm, hai să vedem, pentru că există pericolul ăsta în permanenţă ca omul care stă pe gânduri aşa să se uite la un post TV nepotrivit şi să considere că de fapt vaccinul îţi bagă şi un chip cu antenă şi mai bine nu îl mai faci.