ZF 15 minute cu un antreprenor. Mihaela Retegan, Gaşca Zurli: Industria spectacolelor a fost cea mai afectată

Autor: Miruna Diaconu 11.05.2021

♦ Businessul a scăzut cu 95% în 2020, nu s-a pus problema reinventării, doar a supravieţuirii.

Mihaela Retegan, fondator Gaşca Zurli, companie de organizare evenimente pentru copii, spune că anul trecut a fost foarte dificil pentru businessul său, iar rein­ven­tarea nu a fost o reală soluţie pentru acti­vitatea pe care o desfăşoară. Ea este de părere că industria spectacolelor va trebui să se repoziţioneze, astfel încât să se adreseze în viitor atât unui public fizic, cât şi virtual.

„Cred că industria spectacolelor va trebui să se recalibreze şi viitorul de acum încolo mer­ge spre o dualitate. Ne adresăm şi celor pre­zenţi fizic în sală, dar am descoperit că pu­tem fi conectaţi (şi cu cei din online – n.red.). Noi trebuie să ne schimbăm discursul. Anul tre­cut a fost foarte dificil, am scăzut ca business cu 95%, nu ne-am rein­ventat deloc, am în­cer­cat să supra­vieţuim“, spune Mihaela Re­tegan, fonda­toarea Gaşca Zurli, în cadrul emi­siunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în con­ti­nu­are?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Compania de Evenimente Zurli, care ope­rea­ză businessul, a avut în 2019, ultimul an pen­tru care există date publice, afaceri de 8 mil. lei, plus 31%, cu un număr mediu de 19 sala­riaţi.

Gaşca Zurli este un brand local dezvoltat de Mihaela Retegan sub care sunt organizate diverse evenimente şi spectacole pentru copii.

Pe lângă evenimente, sub brandul Gaşca Zurli sunt vândute şi o serie de produse pentru copii, de la haine la jucării.

Businessul a început în urmă cu aproape 20 de ani, când Mihaela Retegan a organizat o petrecere de ziua de naştere a fetei sale şi a chemat o echipă de animatori, însă lucrurile nu au stat pe măsura aşteptărilor, aşa că antreprenoarea a decis să intervină şi să continue petrecerea. După aceste eveniment, ea a început să organizeze evenimente la grădiniţa unde era înscrisă fata ei, ulterior mergând şi în alte grădiniţe.

„Am făcut primele evenimente la gradiniţa Maiei, apoi în mai multe grădiniţe, ulterior în Clubul Ţăranului, mai departe la Palatul Copiilor, apoi la Sala Palatului, iar după vreo şapte ani de activitate în Bucureşti şi prezenţă în online mi-am propus un turneu în ţară ca să vedem dacă existăm la nivel de brand“, explică Mihaela Retegan.

În urmă cu şapte ani, când a fost organizat primul turneu Gaşca Zurli, antreprenoarea povesteşte cum a hotărât să vândă biletele la spectacole exclusiv online, însă rezultatul nu a fost cel dorit, oamenii nefiind obişnuiţi la acea vreme cu astfel de plăţi. Ulterior, biletele au fost vândute fizic în ziua spectacolului.

„După primul turneu, la al doilea deja am fost sold out cu mult înainte de a ajunge în oraşele respective. Atunci am înţeles că suntem un brand şi că noi reuşim să prindem la public, deşi nu aveam o emisiune la televizor şi nu ne-am asociat cu niciun brand mare“, precizează antreprenoarea.

Anul 2020 a fost unul foarte dificil pentru businessul pe care îl conduce, însă în 2019, Mihaela Retegan spune că au avut peste 100.000 de spectatori cu bilete cumpărate, iar în fiecare lună, într-un weekend, echipa Zurli mergea într-o ţară unde exista câte o comunitate de români, precum Spania, Suedia, Italia sau Germania.

În momentul izbucnirii pandemiei, Gaşca Zurli avea pregătite mai multe turnee în SUA, Canada şi un turneu naţional în peste 10 oraşe din România, însă toate acestea nu au mai avut loc din cauza crizei generate de pandemie.

„Cred că industria noastră a fost cea mai afectată, iar statul nu a făcut nimic să ne ajute, sunt oameni care au investit mulţi bani în locuri de joacă, în spaţii de evenimente, este industria cea mai lovită şi care nu a fost susţinută absolut deloc“, adaugă Mihaela Retegan.

Antreprenoarea este de părere că încet-încet lucrurile îşi revin la normal, însă mai e mult până în momentul revenirii totale. Ca planuri de viitor, Mihaela Retegan şi-a propus să organizeze un turneu care să ajungă în mediul rural din România, astfel încât să vadă Gaşca Zurli şi copiii cu o situaţie financiară mai precară.