Investiţi în România! Andrei Carabelea, primar Piatra Neamţ: Vrem să atragem IT-işti să lucreze din Piatra Neamţ. Sunt mulţi cei care migrează spre oraşele mici

Autor: Bogdan Alecu 14.05.2021

♦ Şansa oraşelor mai mici este de a atrage oameni care lucrează în IT de acasă, iar investiţiile în infrastructura de internet îi poate atrage ♦ De partea cealaltă, orice investiţie publică durează de la luni de zile pentru un loc de joacă, la ani de aşteptare pentru un drum de mare viteză.

Turismul şi oamenii care lucrează de la distanţă în IT reprezintă şansa ora­şelor mici care nu dispun de o bună conectivitate la reţeaua de drumuri europene, este de părere Andrei Carabelea, primarul municipiului Piatra Neamţ, care a câştigat alegerile în toamna anului trecut şi este la primul mandat.

„Am lucrat în sectorul start-up înainte de a deveni primar şi am înţeles care sunt atuurile acestui sector în plină evoluţie globală. Acestea au un ritm foarte dinamic. Am lucrat cu tineri creativi, iar aceasta este şansa României. Încă din primele zile de mandat am discutat cu un investitor din IT originar din Piatra Neamţ şi care coordonează acum unul dintre cele mai mari proiecte de mentorat din acest sector la nivel naţional. Am reuşit să redefinim trei priorităţi ca tinerii absolvenţi din Piatra Neamţ să nu mai plece către alte orizonturi. Unii pleacă pentru studii universitare deoarece aici nu avem o universitate şi înseamnă că trebuie să venim aici cu educaţie şi cu perspective salariale mulţumitoare. Am discutat im­ple­mentarea unui program de instruire al tinerilor care au posibilitatea de a fi pregătiţi în această direcţie iar mai departe să îi punem faţă în faţă cu angajatori de top“, a explicat Andrei Carabelea. Miza însă o reprezintă investiţiile în infrastruc­tura de internet, tocmai pentru ca oraşul să dispună de resursele necesare industriei de IT.

„În următorii 10 ani vrem să transformăm Piatra Neamţ şi să venim cu infrastructură de IT, fibră optică pentru a deveni oraşul cu cea mai mare viteză de internet din Europa deoarece vrem să relocăm, să atragem persoane care lucrează în acest sector, să vină să lucreze de aici. De aceea scopul nostru este să creştem calitatea vieţii. Sunt multe persoane care optează pentru a migra din oraşe mari, în oraşe mai mici, cu mai multe zone verzi“, a spus primarul.

Acum primăria pregăteşte o serie de proiecte pentru reabilitarea drumurilor din Piatra Neamţ.

„Vom intra în faza de execuţie şi vom veni atât cu asfalt cât şi cu spaţii verzi reabilitate, traffic mana­gement, transport public modern şi ecologic care presupune achiziţia a 41 de autobuze electrice care vor circula pe o bandă dedicată. Sunt proiecte cu fonduri nerambursabile. De asemenea vrem să investim în dezvoltarea turismului pe Masivul Cozla, iar acolo să fie construit un hotel de lux, acolo fiind acum o clădire abandonată de mai mulţi ani", a explicat Andrei Carabelea.

Pe de altă parte, oraşul are nevoie şi de infrastructură rutieră pentru a atrage investitori în producţie.

"Autostrăzile A7 şi A8 ar fi o gură de oxigen pentru economia locală deoarece acum Piatra Neamţ este un oraş relativ izolat. Avem drumuri naţionale de 45-65 km care ne leagă de drumuri europene care reprezintă un dezavantaj în atragerea unor investitori în producţie. Am discutat cu premierul Cîţu despre nevoia de a avea un drum expres pe ruta Piatra Neamţ – Bacău. Avem nevoie de autostrăzi, dar trebuie să fim conştienţi de priorităţile secolului XXI. Acum trebuia să avem aceste autostrăzi funcţionale şi nu trebuie să uităm de priorităţile zilei de astăzi, de faptul că acum trebuie investit în fibră optică şi să adoptăm tehnologii noi. Fibra optică este autostrada de care avem nevoie astăzi şi pe care o putem construi rapid şi cu un cost redus", a subliniat Andrei Carabelea.

În ceea ce priveşte dezvoltarea, oraşele au nevoie şi de o reducere a timpului pierdut în administraţie. În condiţiile în care bugetul pe 2021 a fost adoptat abia în aprilie, iar spre finalul lunii au fost adoptate şi bugetele oraşelor, practic aproape jumătate de an este pierdută. Spre comparaţie, oraşe precum Budapesta aprobă bugetul pentru anul următor încă din luna august, pentru a nu pierde o secundă. România pierde jumătate de an.

"Până când este bugetul aprobat, se merge pe o schemă de 1/12 din bugetul anului anterior. Anul acesta având buget pe 22 aprilie aprobat. Am zis că având buget, trebuie să se vadă ceva rapid în oraş. Am zis că direcţia principală era un loc de joacă. Două săptămâni a durat caietul de sarcini, până am stabilit locul, au urmat discuţiile despre cum ar trebui să arate, încă trei săptămâni pentru a definitiva strategia şi contractarea, ieri (10 mai n.red.) s-a încărcat proiectul pe SEAP, durează încă 20 de zile pentru a aştepta ofertanţii, încă 20 de zile lucrătoare analiza ofertelor, urmează perioada de constestare iar cel mai devreme la început de august ar putea demara lucrările de amenajare. Dacă aveam bugetul gata de la începutul anului acest loc de joacă era deja gata".