Un număr de 54 de şcoli şi grădiniţe de stat din Bucureşti şi 18 judeţe participă la un proiect care vizează transformare a experienţelor de învăţare şi schimbarea relaţiilor dintre elevi, profesori şi părinţi

Autor: Roxana Rosu 13.05.2021

Un număr de 54 de şcoli şi grădiniţe de stat din Bucureşti şi 18 judeţe participă la un proiect care vizează transformarea experienţelor de învăţare şi schimbarea relaţiilor dintre elevi, profesori şi părinţi în învăţământul de stat, afectat acum de lipsa de încredere generalizată.

Procesul, numit „Şcoala Încrederii”, aduce împreună atât elevi, profesori, directori, părinţi, cât şi comunitatea de business, pentru a crea un cerc al încrederii la nivelul şcolii, al comunităţii locale şi al societăţii în ansamblu.

Peste 25.000 de elevi sărbătoresc astăzi, în premieră, „Ziua Încrederii”, în cadrul acestui proces de transformare a experienţelor de învăţare. Până în 2030, coordonatorii programului ţintesc ca peste 1 milion de copii să studieze într-o şcoală a încrederii.

Proiectul „Şcoala Încrederii“ a pornit de la o idee a Ruxandrei Mercea, director executiv al Transylvania College (Cluj-Napoca), împreună cu Ciprian Ghişa, director linia română de studiu a Transylvania College şi Domnica Petrovai, psiholog terapeut, CEO Mind Education, de a readuce încrederea în şcolile din România prin schimbarea culturii organizaţionale, prin leadership şi prin dezvoltarea unor relaţii sănătoase între toţi membrii comunităţii.

„Îmi doresc ca, în cât mai multe şcoli de stat, profesorii să-şi regăsească bucuria de a preda, iar elevii să crească într-un mediu fără abuz, critică, judecată, pedeapsă, comparaţie, care să fie înlocuit cu un mediu sigur, unde să se dezvolte cu încredere în relaţia cu profesorii şi cu directorul şcolii. Am pornit în acest demers naţional de la experienţa pozitivă pe care am avut-o în Transylvania College prin implementarea unor programe de dezvoltare personală şi profesională. Am adaptat acest proces la nevoile din sistemul de stat, pentru că ne dorim ca profesorii şi directorii să aibă acces la acele resurse care să-i ajute să aibă o viaţă împlinită şi asta să se vadă în modul în care îşi fac meseria“, a declarat Ruxandra Mercea, cofondator al „Şcolii Încrederii“ şi director executiv al Transylvania College.

Iniţiativa are la bază studiul „Cercetarea şi cultivarea încrederii în şcolile din România”, realizat de Universitatea „Babeş-Bolyai din Cluj Napoca, pe un eşantion compus din 870 de profesori, 686 de elevi şi 2.538 de părinţi.  Conform studiului, lipsa încrederii între directori, profesori, părinţi şi elevi e o problemă serioasă cu care se confruntă învăţământul de stat şi se regăseşte, în egală măsură, în şcolile din mediul urban şi rural.  

Cercetarea a evidenţiat, de asemenea, şi alte probleme ale învăţămîntului local, precum faptul că femeile profesor se subevaluează, iar profesorii cu maximum 5 ani de experienţă au un grad mult mai ridicat de stres şi nu primesc sprijinul de care au nevoie, pentru că nu există programe specifice pentru ei în şcolile în care lucrează.

„Vorbim de faptul că elevii nu sunt fericiţi la şcoală, iar profesorii sunt blamaţi pentru rezultatele slabe, fără să se gândească nimeni la stresul cu care se confruntă şi la lipsa resurselor care îi împiedică, adesea, să îşi îndeplinească vocaţia. Ştim, acum, că atât traumele individuale, cât şi cele colective nevindecate blochează rezilienţa, autonomia şi performanţe academice“, a declarat Domnica Petrovai, psiholog, psihoterapeut, cofondator al „Şcolii Încrederii“ şi CEO Mind Education.

În acest demers s-a alăturat şi Impetum Group.