Cristian Herghelegiu, CEO Dendrio: În cybersecurity avem două metode: ori facem compania o fortăreaţă şi investim constant, ori aplicăm conceptul de antifragilitate, ne aşteptăm să aibă loc un atac şi învăţăm să ne apărăm

Autor: Roxana Rosu 18.05.2021

În cybersecurity avem două metode: ori facem compania o fortăreaţă  şi investim constant, ori aplicăm conceptul de antifragilitate, ne aşteptăm să aibă loc un atac şi învăţăm să ne apărăm, a spus Cristian Herghelegiu, CEO Dendrio.

”Este o decizie foarte personală, a unui business, cum investeşte în securitate cibernetică. Sunt două metode: Ori facem o fortăreaţă şi investim constant sume mari, sau mergem pe varianta de startup şi aplicăm conceptul de antifragilitate, să ne aşteptăm să aibă loc un atac şi să învăţăm să ne apărăm. La companiile mari, cum sunt cele ale statului, tendinţa este să întărim castelul, iar la companii mici şi IMM-uri este să devenim agili şi antifragili”.

Pandemia a dus la creşterea frecvenţei atacurilor şi unele lucruri ne-au prins nepregătiţi, dar cred că am trecut peste momentele cele mai dificile, care au fost mai ales la începutul anului trecut, când nu ştiam le ce să ne aşteptăm. Acum toţi clienţii sunt foarte orientaţi către viitor, încep să se organizeze cum pot face digitalizarea mai coerent.

Primul mesaj coerent pe cybersecurity a venit de la Mircea Eliade, care spunea în urmă cu circa 70 de ani ” Suntem înconjuraţi de semne, totul este să ştim să le interpretăm”

Marc Andreessen, fondatorul Netscape spunea : Software-ul înghite lumea! Acum aproape toate dispozitivele, televizor, ceas inteligent, telefon sunt legate de soft. Trendul este vechi, dar pandemia a dus la accelerarea enormă a acestei tendinţe. Transformarea digitală este un demers pe care îl iau in calcul aproape toate companiile acum. Asta înseamnă să schimb radical întreaga companie, mindsetul, dar şi produsele.

Dacă este un atac asupra infrastructurii mele dispare practic produsul pe care îl vând. Peste 50% din companiile din Europa îşi derulează interacţiunea cu clienţii în mediul online. În lipsa pandemiei, am fi ajuns la acest nivel abia peste 3 ani.

Tot 50% din produsele vândute de companiile din Europa au componentă digitală. În cazul unui atac, aceste companii nu îşi mai pot derula activitatea: magazine online, cabinete medicale online. Prejudiciile pentru aceste companii sunt majore.

Este o explozie de date. Un milion de oameni noi încep să acceseze internetul, rata de creştere este foarte mare. Creşte exponenţial şi zona pe care trebuie să o protejăm.

O investiţie de 25-30 de euro poate face o diferenţă de milioane în securizarea unei companii. Astfel, putem investi o sumă minimă într-un curs în care un specialist mă invaţă cum să mă apăr.

Alte declaraţii: