Studiu Confidex la începutul lui 2021: Faţă de T4/2020, mai puţini manageri cred că şomajul va creşte, dar mai mulţi declară că va creşte inflaţia

Autor: Alina-Elena Vasiliu 23.05.2021

Studiu Confidex pentru T1/2021:

 

Starea de spirit a managerilor la începutul lui 2021: încrederea în economie a crescut, dar aşteptările sunt pentru o revenire mai lentă

 

 

l Pe industrii, managerii din comerţ, construcţii şi servicii sunt cei mai optimişti în privinţa duratei de revenire a economiilor naţională şi europeană.

 

 

Alina-Elena Vasiliu

CreŞterea costurilor de producţie, scăderea vânzărilor şi lipsa forţei de muncă erau principalele provocări ale managerilor în primul trimestru din 2021, arată cel mai recent studiu Confidex realizat de Impetum Group.

Astfel, 25% dintre manageri încep să re­simtă presiunea creşterii costurilor de pro­duc­ţie şi 36% menţionează scăderea vân­zărilor ca principala preocupare a companiei, în timp ce 33% indică lipsa forţei de muncă. Mai puţini manageri resimt lipsa predic­ta­bilităţii ca o problemă acută (12% faţă de 21% în T4/2020). În schimb, a crescut nevoia de ajutor din partea statului (13% faţă de 7%).

Per total, încrederea managerilor în economia românească a crescut în T1/2021, iar perspectiva evoluţiei acesteia în următoarele luni este de asemenea mai bună, cu doar 17% dintre manageri considerând că PIB-ul va scădea (în comparaţie cu 46% în T4/2020), arată acelaşi studiu.

„Confidex T1/2021 ne arată o creştere a încre­derii şi a stării de spirit în rândul mana­gerilor. Analiza principalilor indica­tori economici ai companiilor ne arată de ase­menea o evoluţie pozitivă. Cu toate aces­tea, deşi managerii prevăd o îmbu­nătăţire a PIB şi a şomajului, în 2021 am remarcat şi predicţia unui an cu o inflaţie mai ridicată, pe fondul creşterii preţurilor la anumite materii prime”, spune Andrei Cionca, CEO şi cofondator Impetum Group.

Faţă de ultimul trimestru din 2020, mai puţini manageri cred că şomajul va creşte (36% faţă de 54%), dar mai mulţi declară că va creşte inflaţia (74% faţă de 58%). În consecinţă, peste 60% dintre manageri susţin că vor regândi strategia companiei, prioritizând investiţiile în inovare şi digitalizare.

Totodată, scade preocuparea managerilor pentru creşterea vânzărilor

(-12%) şi creşte cea pentru retenţia de personal (Ă5%). Managerii îşi doresc sprijinul băncilor în ceea ce priveşte accesul la creditare şi reducerea dobânzilor.

„Comparativ cu previziunile făcute la începutul lui 2021, managerii sunt mai prudenţi în privinţa evoluţiei cifrei de afaceri (-1%) şi a profitului (-4%) până la finalul anului 2021. De asemenea, observăm şi o reducere cu 3% a numărului de angajaţi. În privinţa investiţiilor şi a costurilor de producţie, previziunile iniţiale rămân stabile”, adaugă Andrei Cionca.

În ceea ce priveşte revenirea din criză, managerii văd în continuare o revenire în V, cu revenirea în două viteze, dar prelungirea pandemiei va creşte durata revenirii, comparativ cu previziunile Confidex anterioare.

„În 2021 pare că vom recupera circa jumătate din scăderea din 2020, urmând ca la mijlocul lui 2022 să revenim la situaţia de dinainte de pandemie”, spun reprezentanţii Impetum Group.

Durata redresării economiilor globale şi europene rămâne estimată la circa doi ani, iar cea a economiei naţionale s-a redus cu trei luni, de la 31 la 28 de luni. Perspectiva despre propria companie şi sectorul de activitate rămâne optimistă. Redresarea acestora e preconizată să se producă în aproximativ un an şi jumătate. Companiile mari văd o redresare proprie cu circa patru luni mai accelerată faţă estimările companiilor medii şi mici.

Pe industrii, managerii din comerţ, construcţii şi servicii sunt cei mai optimişti în privinţa duratei de revenire a economiilor naţională şi europeană.

În comparaţie cu studiul Confidex T4/2020 se îmbunătăţeşte starea de spirit a managerilor din industrie, agricultură şi servicii, în timp ce în comerţ, valorile sunt similare cu cele din trimestrul anterior.

Managerii din HoReCa şi transporturi sau cei din companii cu o cifră de afaceri mică sunt cei mai pesimişti. Pe de altă parte, managerii din servicii sau cei ai companiilor mari sunt cei mai optimişti.

Confidex a măsurat încă de la debutul pandemiei percepţiile managerilor şi reprezentanţilor C-level din companiile mici, mijlocii şi mari din România, cu privire la perioada de incertitudine traversată. Acest studiu funcţionează ca un jurnal de criză.

CIFRÂ

 

 

 



Creşterea costurilor de producţie, scăderea vânzărilor şi lipsa forţei de muncă erau principalele provocări ale managerilor în primul trimestru din 2021, arată cel mai recent studiu Confidex realizat de Impetum Group.

Astfel, 25% dintre manageri încep să resimtă presiunea creşterii costurilor de producţie şi 36% menţionează scăderea vânzărilor ca principala preocupare a companiei, în timp ce 33% indică lipsa forţei de muncă. Mai puţini manageri resimt lipsa predictibilităţii ca o problemă acută (12% faţă de 21% în T4/2020). În schimb, a crescut nevoia de ajutor din partea statului (13% faţă de 7%).

Per total, încrederea managerilor în economia românească a crescut în Q1 2021, iar perspectiva evoluţiei acesteia în următoarele luni este de asemenea mai bună, cu doar 17% dintre manageri considerând că PIB-ul va scădea (în comparaţie cu 46% în T4/2020), arată acelaşi studiu.

„Confidex T1/2021 ne arată o creştere a încrederii şi a stării de spirit în rândul managerilor. Analiza principalilor indicatori economici ai companiilor ne arată de asemenea o evoluţie pozitivă. Cu toate acestea, deşi managerii prevăd o îmbunătăţire a PIB şi a şomajului, în 2021 am remarcat şi predicţia unui an cu o inflaţie mai ridicată, pe fondul creşterii preţurilor la anumite materii prime”, spune Andrei Cionca, CEO şi cofondator Impetum Group.

Faţă de ultimul trimestru din 2020, mai puţini manageri cred că şomajul va creşte (36% faţă de 54%), dar mai mulţi declară că va creşte inflaţia (74% faţă de 58%). În consecinţă, peste 60% dintre manageri susţin că vor regândi strategia companiei, prioritizând investiţiile în inovare şi digitalizare.

Totodată, scade preocuparea managerilor pentru creşterea vânzărilor (-12%) şi creşte cea pentru retenţia de personal (+5%). Managerii îşi doresc sprijinul băncilor în ceea ce priveşte accesul la creditare şi reducerea dobânzilor.

„Comparativ cu previziunile făcute la începutul lui 2021, managerii sunt mai prudenţi în privinţa evoluţiei cifrei de afaceri (-1%) şi a profitului (-4%) până la finalul anului 2021. De asemenea, observăm şi o reducere cu 3% a numărului de angajaţi. În privinţa investiţiilor şi a costurilor de producţie, previziunile iniţiale rămân stabile”, adaugă Andrei Cionca.

În ceea ce priveşte revenirea din criză, managerii văd în continuare o criză în V, cu revenirea în două viteze, dar prelungirea pandemiei va creşte durata revenirii, comparativ cu previziunile Confidex anterioare.

„În 2021 pare că vom recupera circa jumătate din scăderea din 2020, urmând ca la mijlocul lui 2022 să revenim la situaţia de dinainte de pandemie”, spun reprezentanţii Impetum Group.

Durata redresării economiilor globale şi europene rămâne estimată la circa doi ani, iar cea a economiei naţionale s-a redus cu trei luni, de la 31 la 28 de luni. Perspectiva despre propria companie şi sectorul de activitate rămâne optimistă. Redresarea acestora e preconizată să se producă în aproximativ un an şi jumătate. Companiile mari văd o redresare proprie cu circa patru luni mai accelerată faţă estimările companiilor medii şi mici.

Pe industrii, managerii din comerţ, construcţii şi servicii sunt cei mai optimişti în privinţa duratei de revenire a economiilor naţională şi europeană.

În comparaţie cu studiul Confidex T4/2020 se îmbunătăţeşte starea de spirit a managerilor din industrie, agricultură şi servicii, în timp ce în comerţ, valorile sunt similare cu cele din trimestrul anterior.

Managerii din HoReCa şi transporturi sau cei din companii cu o cifră de afaceri mică sunt cei mai pesimişti. Pe de altă parte, managerii din servicii sau cei ai companiilor mari sunt cei mai optimişti.

Confidex a măsurat încă de la debutul pandemiei percepţiile managerilor şi reprezentanţilor C-level din companiile mici, mijlocii şi mari din România, cu privire la perioada de incertitudine traversată. Acest studiu funcţionează ca un jurnal de criză.