Raport Transparency International: Sistemul electronic de achiziţii publice este de multe ori problematic, prin utilizarea criteriului „preţul cel mai scăzut” în detrimentul calităţii

Autor: Roxana Rosu 20.05.2021

Sistemul electronic de achiziţii publice este perceput ca fiind greoi, dificil, stufos, lipsit de transparenţă, un sistem în care preţul de achiziţie este de multe ori problematic, prin utilizarea criteriului „preţul cel mai scăzut”, în detrimentul calităţii, arată un raport de cercetare publicat de Transparency International Romania şi Institutul pentru Politici Publice.

Specificaţii tehnice „cu dedicaţie”, criterii de selecţie „cu dedicaţie”, divizarea artificială a achiziţiilor pentru a face doar achiziţii directe sunt trei dintre cele mai întâlnite forme de eludare a sistemului electronic de achiziţii publice, acestea fiind menţionate de toate grupurile intervievate în cadrul cercetării.

În schimb, răspunsurile oferite la întrebări punctuale, pe aspecte care ţin mai degrabă de gradul de experienţă şi expertiză al utilizatorului, arată că, în general, cu cât sistemul de achiziţii este mai bine cunoscut, cu atât este perceput ca fiind mai transparent şi mai clar.

Peste 50% dintre firmele participante la sondaj au acordat note de la 8 la 10 în ceea ce priveşte uşurinţa utilizării SICAP.

In acelaşi timp, peste 49% au identificat cel puţin o procedură de achiziţii publice în care nu au putut participa din cauză că informaţiile/solicitările formulate şi criteriile de atribuire au fost mult prea specifice, limitative.

În privinţa gradului de integritate, peste jumătate dintre jurnalişti şi peste 70% dintre operatorii economici şi ONG-uri consideră că integritatea este asigurată în achiziţiile publice derulate în sistem electronic, licitaţiile trucate fiind mai degrabă excepţia decât regula.

Semnalul de alarmă însă rămâne, având în vedere că peste 50% dintre cei intervievaţi consideră că există metode de “ocolire” a sistemului electronic.

În cadrul raportului au fost analizaţi factorii care pot cauza probleme în achiziţiile publice derulate în sistem electronic, prin platforma SICAP/SEAP.

Au fost chestionate peste 900 de persoane, însemnând operatori economici (firme) cu experienţă sau potenţial de a participa la achiziţii publice (eşantion reprezentativ la nivel naţional), reprezentanţi ai societăţii civile şi jurnalişti.