Cum se vede digitalizarea accelerată în piaţa muncii: Piaţa locală a muncii înregistrează fluctuaţii mari ale numărului de posturi disponibile, se schimbă competenţele cerute şi se diversifică tipurile de posturi recrutate

Autor: Ramona Cornea 30.05.2021

„Piaţa muncii în această perioadă fluctuează de la o extremă la cealaltă foarte rapid. Situaţii în care cererea de candidaţi este mare într-o lună, însă scăzută în următoarea devin tot mai frecvente“ ♦ „În piaţa de HR, impactul consumerismului şi al digitalizării în cererea de candidaţi se reflectă în primul rând în diversificarea tipologiilor de posturi recrutate.“

Digitalizarea accelerată adusă de pandemia de COVID-19 în companii a avut un impact profund asupra societăţii locale, alimentând economia la cerere şi deschizând o perioadă în care personalizarea produselor şi serviciilor este fără precedent, afirmă companiile specializate în recrutare şi managementul resurselor umane din cadrul Asociaţiei Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane (AFSRU). Mai mult, interesul companiilor spre dorinţele consumatorilor este din ce în ce mai crescut, iar produsele personalizate sunt din ce în ce mai accesibile.

Bogdan Gabor, preşedinte AFSRU şi country manager Lugera & Makler România, crede că schimbările din piaţa muncii şi din economia locală vin cu mai multă presiune pentru companii şi angajaţi.

„Pentru consumatori acesta este paradisul. Tot ce vor, când vor. Pentru cei care prestează aceste servicii, situaţia nu este cu siguranţă facilă şi necesită un efort susţinut din partea companiilor şi a angajaţilor acestora pentru a menţine disponibilitatea 24/7“, a spus Gabor.

Gabriel Gătejoiu, business develop­ment manager în cadrul companiei Pro­f­es­sio­nal, enumeră printre schimbări diver­si­ficarea tipologiilor posturilor de recrutat şi adaptarea atribuţiilor la noile cerinţe ale pieţei. „În piaţa de HR, im­pactul consumerismului şi al digita­lizării în cererea de candidaţi se reflectă în primul rând în diversificarea tipologiilor de posturi recrutate. Din ce în ce mai multe companii au căutat în ultimii ani şi, cu precădere în ultimul an, să angajeze specialişti în domeniul marke­tingului digital, IT, dezvoltare web şi au implementat strategii pentru mediul online, prin care au încercat să fie cât mai aproape de consumator, să îi înţe­leagă nevoile şi să îi livreze cât mai rapid serviciul/ produsul dorit“, a spus el.

Atenţia asupra consumatorului a rescris profilurile obişnuite ale specia­liştilor, conform analizei AFSRU. Spre exemplu, dacă înainte activitatea de customer service presupunea prepon­derent interacţiunea telefonică, acum dialogul s-a mutat pe canalele online, un fapt ce vine la pachet cu o prezenţă activă şi extinderea programului de lucru pentru specialişti.

Oana Tufăroiu, managing director al companiilor Humangest România şi IHM Total Consult, crede că, deşi nivelul de competenţe digitale ale utilizatorului final  este tot mai ridicat, iar perioada de muncă de acasă a accelerat tehnologizarea multor com­panii, contactul uman rămâne în con­ti­nuare modalitatea preferată de comunicare.

„Accesibilitatea şi creşterea vitezei de reacţie au pus tot mai mult, în ultima perioadă, accent pe nevoia de dezvoltare a competenţelor non-tehnice“, afirmă ea.

Sorina Donisa, CEO al companiei APT Resources & Services, crede că impactul consumerismului şi al digitalizării se traduce în fluctuaţii mari în numărul posturilor disponible de la o lună la cealaltă.

„Piaţa muncii în această perioadă fluctuează de la o extremă la cealaltă foarte rapid. Situaţii în care cererea de candidaţi este mare într-o lună, însă scăzută în următoarea devin tot mai frecvente. De asemenea, numărul proiectelor pe termen scurt şi mediu este în creştere, însă tot mai puţini candidaţi sunt dispuşi să accepte aceste oferte, aceştia fiind interesaţi mai mult de posturi care să le ofere stabilitate“, spune CEO-ul APT.

Raluca Săftoiu, human resources specialist în cadrul companiei de recrutare de personal în regim temporar Best Personal Services, spune că, în viitor, munca de la distanţă va rămâne o constantă, şi nu un beneficiu.

„În acest an business-urile s-au adaptat unor noi realitati, ca urmare a crizei sanitare, iar managerii de HR au avut un rol esenţial în trasarea coordonatelor după care companiile îşi continuă activitatea. În plus, adaptarea la noile reguli şi identificarea soluţiilor corecte din punct de vedere legal şi optime pentru angajator şi salariat nu au fost deloc facile. Experienţele acestea au rescris rolul funcţiunii de HR şi au redefinit modul în care ne desfăşurăm activitatea. Este posibil ca mersul la birou să devină istorie în urma crizei generate de COVID-19, iar munca de acasă să rămână un obicei, nu un beneficiu“,  a spus ea.

Asociaţia Furnizorilor de Servicii de Resurse Umane este noua denumire a Asociaţiei Agenţilor de Muncă Temporară (ARAMT). Schimbarea numelui societăţii a avut loc în anul 2019 şi a avut ca scop principal extinderea ariei de activitate a asociaţiei în zona serviciilor din domeniul resurselor umane, conform informaţiilor de pe site-ul asociaţiei.