Cum a ajuns vinul românesc pe rafturile din magazine din ţări precum SUA, Spania sau China şi cine este omul care vrea să îl ducă şi mai sus

Autor: Eduard Ivanovici 29.05.2021

Feteasca Neagră a Domeniilor Tohani a câştigat deja popularitate în ţări precum SUA, Spania şi China, însă CEO-ul Virgil Mândru îşi propune ca soiul să obţină propriul său loc pe piaţa internaţională a vinurilor, la egalitate cu Bordeaux, Toscana şi Napa.

Tohaniul e un loc special, sunt mulţi cei care au ajuns să iubească dealurile astea acoperite cu vii. Când am ajuns aici, acum mai bine de 20 de ani, mă gândeam la Tohani ca la o afacere. În câteva luni eram mai tohănean decât localnicii. Mă simt de-al locului, trăiesc aici şi iubesc natura, viile şi vinul. Aşa că alegerea, deşi iniţial a fost făcută pe baze raţionale, a încetat de mult să mai fie altceva decât modul meu de viaţă, dorinţa de a perfecţiona şi promova soiuri autohtone”, spune Virgil Mândru, proprietarul Tohani România.

Anul trecut, producătorul de vinuri a suferit un declin de 50% pe segmentul HoReCa, sectorul reprezentând o jumătate din cifra de afaceri a companiei. Vinul s-a mai vândut doar în mică măsură în restaurante şi baruri, însă – la polul opus – au crescut vânzările de vin premium în IKA (retailerul mare), în mod special Feteasca Neagră, care a ajuns în 2020 la un milion de sticle produse, 75% din totalul de vin roşu vândut de Tohani. Astfel, 2021 ar putea poziţiona producătorul de vinuri peste rezultatele din 2019, ceea ce ar scoate în evidenţă o redresare cât se poate de puternică.

Tohani România are în prezent circa 250 de angajaţi, cei mai mulţi fiind cei care lucrează în vie şi în producţie. De altfel, la Tohani – în zona viticolă Dealu Mare – se află majoritatea oamenilor prezenţi în companie, inclusiv birourile administrative. Între timp, Bucureştiul găzduieşte departamentele de vânzări şi marketing.

Anul acesta, firma va continua să se concentreze pe promovarea soiului Fetească Neagră, având în vedere creşterea masivă din 2020. Soiul reuşeşte, aşadar, să diferenţieze şi să poziţioneze Tohani în piaţa locală, însă compania crede că poate realiza acelaşi lucru şi pe plan internaţional, făcând din Feteasca Neagră unul dintre cele mai cunoscute şi apreciate soiuri din lume.


Virgil Mândru, proprietar Tohani România:„Cred că am mai spus-o şi o repet: noi, cei din industria vinului, suntem nişte optimişti incurabili. Când vezi că via îşi urmează ciclul firesc de creştere şi că, dacă o îngrijeşti cum trebuie, ea continuă să înverzească, să rodească, nu te mai uiţi la impactul pandemiei cu aşa de mare îngrijorare.”


„Citiţi continuarea pe www.businessmagazin.ro