Franciza, modelul preferat de expansiune pentru antreprenorii români

Autor: Alina-Elena Vasiliu 31.05.2021

Modelul extinderii în franciză este cel mai răspândit, dar şi cel mai facil pentru expansiune în rândul IMM-urilor din România ♦ Preferat îndeosebi de afacerile mici, la început de drum, sistemul francizei vine cu câteva avantaje, precum existenţa unui brand şi a unor principii de funcţionare care elimină câteva din problemele debutului în business.

Cele mai multe sunt businessuri în domeniul alimentar şi în HoReCa, industrii cu tradiţie în ceea ce priveşte extinderea în franciză, dar exemple vin şi din rândul businessurilor mici în sectoare precum cel al entertainmentului, al educaţiei sau al frumuseţii.

„Cu siguranţă obiectivul este să ajungem pe plan naţional. Suntem într-un moment incipient, dar luăm în calcul toate elementele şi studiem destul de atent posibilitatea extinderii în fran­ciză pentru brandul Cuptorul Moldo­ven­cei“, spunea recent Daniel Katzighera, director de vânzări al businessurilor Cuptorul Moldovencei şi Glazurai, deţinute de familia Hriţcu din Iaşi.

Glazurai este „fratele mai mic“ al reţelei de magazine cu deserturi tradiţionale Cuptorul Moldovencei din Iaşi. După ce au dezvoltat un lanţ cu şase magazine cu acest specific, Nicoleta şi Radu Hriţcu au gândit un concept special pentru a putea fi francizat, deoarece primiseră multe astfel de solicitări.

Daniela Alecse, fondatoarea cofetăriei L’Amande, care produce şi comercializează dulciuri şi produse de patiserie fără gluten, are şi ea în plan extinderea la nivel naţional prin francize.

„Acum operăm într-o singură cofetărie. Anul trecut, în vară, am lansat proiectul de francizare şi luna aceasta am semnat primul contract de franciză la Bacău. Există cerere şi din partea altor oraşe“, spunea Daniela Alecse la sfârşitul lunii aprilie 2021.

Daniela Alecse a lucrat 18 ani în industria asigurărilor de viaţă, iar în urmă cu aproape opt ani a descoperit că are intoleranţă la gluten şi a fost nevoită să-şi schimbe regimul alimentar. Impulsionată de propria experienţă, ea a deschis în 2016, L’Amande - Desserts sans gluten, o cofetărie specializată în produse fără gluten. A început cu ecleruri, amandine şi câteva sortimente de fursecuri şi a ajuns, între timp, la peste 20 de tipuri de prăjituri, împărţite în două categorii - fără gluten şi fără lactoză.

„Printre avantajele francizei sunt accesul la o gamă variată de produse şi reţete - prăjituri, patiserie, brutărie, totul fără gluten; training iniţial şi ongoing - primeşti tot suportul şi know-how-ul din partea francizorului atât înainte de lansare, cât şi pe durata contractuală, acces la reţeaua de furnizori“, se arată pe site-ul afacerii.

Şi nume mai sonore pe piaţa locală au apelat la aceeaşi modalitate de expansiune. Printre ele, 5 to Go, reţeaua de cafenele fondată de Radu Savopol. El spune că în 2020, în vreme de pandemie, pentru business a contat foarte mult că e un brand românesc, dar şi că reţeaua se dezvoltă în franciză, iar acest lucru ajută mai ales în provincie. Astfel, Radu Savopol estimează că anul acesta reţeaua va ajunge la 300 de unităţi şi se aşteaptă ca la finalul lui 2021 veniturile să se situeze între 10 şi 12 mil. euro. Astăzi, 5 to Go are 250 de cafenele în Bucureşti şi în ţară.

Tot în industria cafenelelor, Captain Bean, un lanţ de cafenele fondat în urmă cu şase ani în Cluj-Napoca, a deschis la începutul lunii martie o nouă locaţie în sistem de franciză, în Tulcea, ajungând la 18 unităţi în ţară, dintre care 11 sunt operate în sistem de franciză.

Investiţia într-o franciză Captain Bean porneşte de la 17.000 de euro şi poate fi amortizată în 6-24 de luni. O franciză Captain Bean poate fi dezvoltată în două variante - Captain Bean Gallery, concept pliabil pentru centrele şi galeriile comerciale şi pentru care este necesară o suprafaţă de 6-8 mp, şi Captain Bean Coffee Shop - pentru care necesarul de spaţiu variază între 25 şi 40 mp.

„Franciza e cea mai frumoasă facultate practică din business. Văd 50 de francize în ţară, dar şi în străinătate“, spunea antreprenorul la începutul anului 2020.

Piaţa românească de francize s-a dezvoltat constant în ultimii ani, atât prin concepte create local, cât şi prin branduri internaţionale. În 2019, piaţa a ajuns la 3,6 miliarde de euro şi un total de 450 de concepte. Comparativ cu ţările vestice însă, România este în continuare o piaţă mică, ceea ce face ca şi potenţialul de creştere să fie foarte mare, cu atât mai mult cu cât sunt domenii care au început să atragă atenţia antreprenorilor abia în ultimii ani. Printre acestea se regăsesc educaţia şi zona de înfrumuseţare.