Noile generaţii de antreprenori şi nişele care i-au atras: „Unde sunt provocări înseamnă că e şi loc de creştere“

Autor: Alina-Elena Vasiliu 31.05.2021

Dacă există un lucru în mod vădit specific noilor generaţii de antreprenori, acela este orientarea către nişe bine definite. Indiferent că îşi aleg un singur produs-vedetă în portofoliul lor sau că se adresează unei categorii clar delimitate de public, antreprenorii care au fondat afaceri în ultimii ani au foarte clar în minte ce şi cui vor să vândă.

„A fost o logică simplă, de genul «dacă deja suntem câţiva care mâncăm aşa, sunt şanse mari să fie mai mulţi care ar aprecia astfel de produse». Ideea noastră a fost una bine primită.“ Aşa vorbesc despre afacerea lor Cristina Pârlitu şi Răzvan Clapa, fondatorii Nood Food, un laborator cu produse fără zahăr şi fără carne.

Cristina Pârlitu şi Răzvan Clapa se aflau în căutare de produse fără zahăr, fără carne şi fără aditivi în urmă cu aproape şase ani, iar oferta limitată de la acel moment i-a făcut să ia în propriile mâini responsabilitatea preparării lor. Aşa au ajuns să deschidă, doi ani mai târziu, Nood Food, un laborator cu produse alimentare „curate“, aşa cum spun ei. Au început cu deserturi, apoi au continuat cu tarte sărate cu diverse umpluturi sau cu biscuiţi.

„Abordarea noastră este că acolo unde sunt provocări înseamnă că e şi loc de creştere. Deserturile şi mâncarea noastră nu sunt pentru un anumit grup de oameni, ci pentru toţi cei dispuşi să includă deserturi fără zahăr sau mâncare fără carne în stilul lor de viaţă şi asta ne face, de fapt, foarte generalişti“, mai spun cei doi antreprenori de la Nood Food.

Pentru Irina şi Teodor Cerneleţchi, iubitorii de pisici au fost publicul-ţintă pentru care au creat Catryoshka, un magazin online cu produse doar cu şi despre feline.

„Am ales această nişă pentru că, atunci când vedeam produse cu pisici în alte magazine, prin vacanţe, mereu ne opream şi le admiram. Atunci ne-am dat seama că nu putem să fim singurii nebuni care apreciază astfel de produse“, povestesc cei doi fondatori.

Au început cu tricouri, iar între timp gama s-a extins şi a ajuns să numere peste 800 de repere astăzi. O parte (circa 80-90%) este realizată în atelierul din sectorul 6 al Capitalei chiar de cei doi antreprenori, în vreme ce altele sunt fie importate, fie realizate în colaborare cu alte ateliere din România. Brandul Catryoshka este pus pe o sumedenie de articole - accesorii, jucării, haine, produse home & deco - toate imprimate cu pisici.

„Când am început, ideile ne veneau natural. Simţeam din start ce produse vor prinde şi în ce direcţie trebuie să ne îndreptăm când gândeam un model sau făceam o selecţie.“

Irina şi Teodor Cerneleţchi spun că într-un business de nişă există avantajul clientelei care revine, care se ataşează de brand şi de produse, iar legătura dintre client şi vânzător este una personală.

„Timpul este cel mai mare inamic al unui business nişat. Perioada până la breakeven este mult mai mare comparativ cu alte tipuri de afaceri“, adaugă ei.

Alina Matei şi Roxana Coman au început să scrie primele idei pentru proiectul Mamanoua în timpul concediului lor de maternitate. Ele lucraseră anterior într-o agenţie de publicitate, iar odată cu venirea pe lume a copiilor au vrut să sprijine mamele imediat după naştere, când toată atenţia se duce către nou-născut. Aşa că au gândit un kit prin care încurajează mamele să aibă grijă de ele.

„Am ales această nişă şi prin prisma experienţei personale (ideea s-a născut în concediile noastre de maternitate) când am simţit cel mai mult nevoia de existenţă a unui suport emoţional din partea «tribului» - prieteni, familie, colegi de birou“, spun cele două antreprenoare.

Avantajul faptului că se adresează unei nişe este lipsa nevoii de a se diferenţia în comparaţie cu alţi competitori, dar şi libertatea de a crea propriul spaţiu de exprimare.

„O provocare mai solicitantă este aceea de a găsi efectiv publicul-ţintă. Mamanoua se adresează noi­lor mame, dar cei care cumpără ar trebui să fie de cele mai multe ori oamenii din jurul mamei, cum îi zicem noi. Iar aceştia sunt mai greu de găsit dacă nu ai resurse financiare pentru a te promova peste tot.“

Romain Couderc şi Florent MathÈ au creat Spinoa în urmă cu câţiva ani, după ce au trecut printr-o schimbare de alimentaţie care le-a adus în prim-plan spirulina. Aşa că acum produc spirulină crunchies, dar şi ciocolată, săpun şi alte produse care au la bază acelaşi ingredient.

„Având un public limitat, ne motivează şi mai mult să construim o relaţie pe termen lung. O bună parte din comunicarea noastră online este educaţională, explicăm rolul nutrienţilor, cum este produsă, cum se consumă şi cum poate fie integrată în reţete. Participăm cât se poate de mult la evenimente şi colaborăm cu restaurante, coffeeshop-uri, care împart valorile noastre, ne ajutăm reciproc să fim vizibili“, spune Romain Couderc.

Tot în industria alimentară, chiar şi pentru publicul amator de zahăr, antreprenorii au ales businessuri bine targetate. De la clătite la croissante, de la cozonac la cheesecake, de la brioşe la batoane cu seminţe şi miere, antreprenorii care au creat afaceri de la zero în domeniul cofetăriei şi al patiseriei şi-au conturat încă de la început o nişă. Astfel, inspiraţi de o idee sau o experienţă, ei au ales să parieze nu pe cofetării sau patiserii „cu de toate“, ci pe laboratoare mici, cu un singur produs vedetă.

Afacerea Cozonacul.ro a prins contur în cuplul format de Dan Posea şi prietena lui, Medeea Piron. Ei au început în 2017, în mijlocul verii, când, la o cafenea cu cel mai bun prieten, Dan Posea şi-a dat seama că nu ştia de existenţa unui site sau a unui laborator care să vândă cozonaci tot timpul anului, şi nu doar de Crăciun sau de Paşte.

În Iaşi, un local nişat în producţia de deserturi este Mufftangerie, specializat, după cum o sugerează şi numele, în brioşe. Ele sunt plămădite şi coapte de Maria şi Ionuţ Baltag. Ea este economist, iar el e IT-ist, dar au ajuns să-şi petreacă cea mai mare parte parte a timpului în bucătărie.

Tot de la Iaşi vine şi Batonash, un brand de batoane nutritive cu miere şi seminţe, conceput de Liza Mămăligă. Ea a început să se gândească serios la producţia acestor dulciuri după ce a realizat că mierea pe care o producea în Republica Moldova ar putea fi folosită şi altfel decât în starea ei brută. Aşa a ajuns să deschidă o fabrică în Iaşi, unde produce, sub brandul Batonash, gustări sub forma unor batoane.

O nişă sunt şi iubitorii de avocado, pentru care Sabrina Marinescu şi Liviu Moreanu au creat Avocadoo.

„Acest aliment este modalitatea noastră de a ne prezenta ca restaurant şi ingredientul în jurul căruia ne-am construit identitatea, iar nişa căreia ne adresăm este a adepţilor unui stil de viaţă sănătos“, spun cei de la Avocadoo.