Care sunt problemele şi temerile antreprenorilor români: Dacă piaţa este afectată, avem şi noi de suferit

Autor: Alina-Elena Vasiliu 31.05.2021

Incertitudinea privind evoluţia pieţelor pe care activează, hăţişul documentaţiei în procesul de accesare a unor fonduri, impactul reducerii veniturilor populaţiei sunt câteva dintre problemele pe care le invocă proprietarii de IMM-uri din România. De la cele mai mari la cele mai mici companii, teama de neprevăzut s-a făcut simţită puternic în ultimul an.

„Deşi pare simplu, atunci când faci achiziţia pe fonduri europene nu e aşa simplu: socoteala făcută cu câţiva ani în urmă trebuia refăcută, fie nu se mai găseau bunurile iniţiale, fie deja erau depăşite moral ori era nevoie de altele.“ Aşa povesteşte Andrei Blidar despre proiectul lui turistic Casa din Plai din judeţul Prahova.

El a pornit de la casa de vacanţă a familiei sale atunci când a decis să dezvolte o agropensiune turistică, însă atunci când a început să pună planurile în practică, a constatat că e mai greu decât crezuse.

Pentru Ciprian Marcu, un antreprenor din Iaşi care are o fabrică de acoperişuri din ţiglă metalică, problemele în business sunt legate mai degrabă de viitor. El spune că anul 2021 se prefigurează ca un an dificil din cauza reducerii veniturilor populaţiei pe fondul crizei sanitare prelungite. Totuşi, are planuri de dezvoltare, astfel că se gândeşte să recruteze personal, care ar trebui să se adauge celor aproximativ 90 de oameni pe care Caretta îi are deja în echipă.

Despre imprevizibilul dome­niului în care activează vorbeşte şi furnizorul de amenajări interioare Delta Studio, deţinut de antre­prenorul Dragoş Bonea.

„Afacerea noastră este corelată cu piaţa imobiliară, în jur de jumătate din vânzările noastre sunt realizate pentru locuinţele noi. Dacă această piaţă ar fi puternic afectată, aşa cum ne speriasem în primăvara anului trecut, am avea şi noi de suferit“, spune Dragoş Bonea.

Antreprenorul se aşteaptă ca, per ansamblu, piaţa de amenajări interioare să înregistreze o scădere, cel puţin în prima parte 2021, după care, în funcţie de evoluţia situaţiei generate de pandemie, este posibil să-şi revină sau să urmeze un trend descendent.

De altfel, temerile şi problemele antreprenorilor sunt în aceeaşi notă cu cele ale managerilor din marile companii. Un sondaj realizat de ZF printre executivi la începutul anului 2021 arăta că prelungirea şi mai mult a pandemiei, dificultăţile în organizarea activităţii, eşecul statului în a gestiona corect revenirea din criză sunt numai câteva dintre temerile pe care le au managerii şi antreprenorii din România pentru 2021, un an care stă puternic sub semnul pandemiei şi al încercărilor de revenire.