Trenurile pe hidrogen sunt deja aici

Ziarul Financiar 01.06.2021

Transportatorii feroviari folosesc hidrogenul pentru curăţarea rutelor neelectrificate, pe care locomotivele folosesc poluatoarea motorină. Pentru că sunt clienţi previzibili, aceştia pot contribui la reducerea costurilor hidrogenului verde pentru alte sectoare, scrie The Wall Street Journal. Dintre toate noutăţile legate de camioanele şi avioanele cu hidrogen, căile ferate oferă cel mai evident exemplu de testare pentru lansarea unei tehnologii pentru o energie curată care a electrizat factorii de decizie politică şi pieţele. Investitorii s-au arătat foarte entuziasmaţi de potenţialul hidrogenului în rol de combustibil durabil anul trecut, dar şi-au luat un răgaz  în ultimele luni - aşa cum au făcut şi cu alte teme tehnologice speculative. Pentru multe industrii, aşa-numitul hidrogen verde, produs cu energie regenerabilă, are nevoie de aproximativ un deceniu de dezvoltare a industriei de profil şi de creştere a preţurilor la carbon pentru a deveni competitiv. Însă nu acesta este şi cazul transportului feroviar.

Trenurile cu hidrogen construite de Alstom din Franţa au transportat deja pasageri peste 150.000 de kilometri pe rutele de încercare în Europa. Costul total al activelor pe durata de viaţă este deja acelaşi pentru trenurile care ard motorină, pentru cele cu celule de combustibil cu hidrogen sau pentru liniile electrificate, potrivit unui raport al firmei de consultanţă Roland Berger. Hidrogenul este considerat ca înlocuitorul motorinei, combustibil încă folosit pe aproximativ jumătate din liniile europene şi pe majoritatea rutelor din SUA. Trenurile cu hidrogen ale Alstom sunt noi, dar şi cele diesel existente pot fi adaptate.