ZF Live. Ruxandra Mercea şi Andreea Cionca, Şoala Încrederii: Sistemul de învăţământ românesc cultivă o competiţie nesănătoasă. Concret, sprijinim profesorii să predea altfel. Cred că sistemul a eşuat să îi sprijine pe profesori

Autor: Ramona Cornea 07.06.2021

Ruxandra Mercea: „Concret, sprijinim profesorii să predea altfel. Cred că sistemul a eşuat să îi sprijine pe profesori“ ♦ Andreea Cionca: „Noi ne propunem să mergem în şcoli şi să le povestim copiilor şi profesorilor experienţele noastre de viaţă, să le arătăm în mod concret cu ce îi ajută încrederea în viaţă, cum pot să îşi descopere talentele, să le potenţeze şi apoi să facă ceva în mod concret în viaţa lor.“

Sistemul de învăţământ din România cultivă o competiţie nesănătoasă în rândul elevilor, crede Ruxandra Mercea, director executiv al şcolii private Transylvania College şi cofondatoare a proiectului Şcoala Încrederii. Scopul acestui proiect este să schimbe modul de predare pe aceeaşi programă şcolară. 

„Prin Şcoala Încrederii schimbăm modul de predare pe aceeaşi programă şcolară. Concret, sprijinim profesorii să predea altfel. Punctul forte al profesorilor din România este că îşi doresc să facă lucrurile diferit. Profesorii au nevoie ca tot contextul să se schimbe pentru a reuşi şi ei să se schimbe. Un training nu va schimba complet lumea, ci se vor vedea rezultatele atunci când se va schimba toată comunitatea din jurul profesorilor. Cred că sistemul a eşuat să îi sprijine pe profesori“, a spus Ruxandra Mercea în cadrul emisiunii de business ZF Live.

Studiile din educaţie din ultima vreme spun că un copil învaţă în momentul în care are o relaţie de încredere cu profesorul, iar toate şcolile din România au în comun o problemă majoră – lipsa încrederii printre adulţi, indiferent că vorbim despre şcoli din mediul rural sau din mediul urban, mai spune ea.

„Lipsa încrederii înseam­nă că profesorii nu inovează şi nu colaborează cu alţii. Mai aveam şi neîncrederea celorlalţi în tine – să ne uităm la nivelul meditaţiilor din România şi vedem câtă încredere au părinţii în profesori să facă treabă bună la clasă să facă treabă bună, fără să fie nevoie de sprijinul lor acasă.  (...) Sistemul de învăţământ românesc cultivă o competiţie nesănătoasă.“

Procesul propus de Şcoala Încrederii durează cinci ani pentru că studiile spun că este nevoie de minimum cinci ani pentru a schimba o cultură organizaţională. După primii doi ani se organizează un audit în fiecare şcoală, în următorii doi ani se creează un plan de dezvoltare specific acelei comunităţi şi în al cincilea an şcoala este în proces de certificare.

„Procesul implică cinci ani de intervenţie pe o şcoală. Noi ne propunem să mergem în şcoli şi să le povestim copiilor şi profe­sorilor experienţele noastre de viaţă, să le arătăm în mod concret cu ce îi ajută încrederea în viaţă, cum pot să îşi descopere talentele, să le potenţeze şi apoi să facă ceva în mod concret în viaţa lor. Cred că avem nevoie de modele autohtone, să nu mai creştem doar cu modelele liderilor străini“, a spus Andreea Cionca, cofon­datoare a Impetum Group şi membru în Boardul Şcolii Încrederii.

Şcoala Încrederii face diferenţa între hard skills şi soft skills, adică aceşti profesori ştiu teorie, dar contează foarte mult modul în care ştiu să îi inspire pe copii, crede ea.

„Eu m-aş concentra foarte mult pe antrenarea de soft skills, să îi ajut pe copii să înveţe să lucreze în echipă, să comunice, să aibă iniţiativă, să aibă curaj, aş face un mix între hard skills şi soft skills. Copiii au nevoie de ambele laturi pentru a porni în viaţă. Mi se pare că şcoala românească pune foarte mult accentul pe partea de cunoştinţe, dar care îşi disipează impactul. Ne-am propus ca până în 2030 să atingem un număr de 1 milion de copii care să facă parte dintr-o Şcoală a Încrederii. Dacă vrem să ne facem bine, trebuie să pariem pe educaţie“, a concluzionat Andreea Cionca.