CEO-ul Boeing, faţă în faţă cu o dilemă de 15 miliarde de dolari: Analiştii spun că viitorul celui mai mare exportator din SUA este în joc în urma scăderilor suferite la nivelul vânzărilor

Autor: Eduard Ivanovici 02.06.2021

Co-CEO-ul Boeing Dave Calhoun se confruntă cu o problemă în valoare de câteva miliarde de dolari din cauza proceselor de recuperare a vânzărilor diviziei aeronautice, care a pus în joc viitorul celui mai mare exportator din Statele Unite, conform unor surse citate de agenţia de ştiri Reuters.

Boeing încă se resimte în urma scandalurilor generate de modelul 737 MAX şi dezastrului generat de pandemie asupra industriei transportului aerian. Însă cele două crize au pus în umbră un risc mai grav care ameninţă divizia de zboruri comerciale a firmei.

Cota pe care o deţine Boeing pe piaţa aero a scăzut de la 50% în urmă cu un deceniu la aproape 35% după incidentele provocate de avioanele 737 MAX. Între timp, principalul competitor al companiei – Airbus – a înregistrat comenzi de câteva miliarde de dolari datorită modelului A321neo.

Fără o îmbunătăţire substanţială a portofoliului, analiştii avertizează că America ar putea ceda Europei o porţiune masivă din piaţă, evaluată de producătorii de aeronave la 3.500 de miliarde de dolari de-a lungul ultimilor 20 de ani.

Însă Boeing nu este pregătit să dezvolte un plan pentru un nou avion care ar concura cu A321neo. Astfel, firma deţine două variante, să îşi continue aşteptarea sau să acţioneze cât mai rapid, ambele opţiuni venind cu riscuri financiare şi strategice, spun analiştii citaţi de Reuters.

Prima variantă presupune lansarea pe piaţă a unei aeronave cu o autonomie de 8.000 km care ar beneficia de o creştere de 10% a eficienţei combustibilului. Comenzile ar fi plasate în 2023, modelul urmând să fie comercializat în jurul anului 2029.

Cealaltă opţiune constă în aşteptarea următorului salt în tehnologia motoarelor, despre care se crede că va lua naştere la începutul anilor 2030. Teoretic, noile motoare ar folosi o combinaţie de turbine tradiţionale şi propulsie electrică.

Între timp, Airbus preferă să nu facă nimic, păstrând astfel un status quo favorabil. Însă gigantul francez a păstrat timp de ani buni o serie de studii numite „A321neo-plus-plus” sau „A321 Ultimate”, modele ce ar oferi mai multe locuri şi o tehnologie care ar respinge orice atac comercial.

Un asemenea upgrade ar costa Airbus circa 2-3 miliarde de dolari, cu mult mai puţin decât suma pe care ar cheltui-o Boeing pentru un nou avion – 15 miliarde de dolari.