ZF Investiţi în România! Star Stone construieşte a doua fabrică de pavaje lângă Oradea. „Investim 3 mil. euro, dar am putea ajunge uşor la 4,5-6 mil. euro dacă ni se aprobă fonduri europene“

Autor: Alex Ciutacu 04.06.2021

♦ Compania vrea să intre cu produsele în Cehia, Slovacia şi Austria în 2021.

Producătorul de pavaje premium Star Stone investeşte cel puţin 3 mil. euro pentru a-şi construi cea de-a doua fa­brică din localitatea Nojorid, judeţul Bihor, în contextul în care compania vizează ex­tin­derea spre trei noi pieţe internaţionale în 2021, a explicat Cristian Pop, fondator şi director general, Star Stone, în emisiunea Investiţi în România!, rea­lizată de ZF în parteneriat cu CEC Bank.

„Anul trecut am reuşit să investim 1 mil. euro, iar anul acesta ne-am propus investiţii de 3 mil. euro care ar putea ajunge uşor la 4,5-6 mil. euro dacă ni se aprobă proiectele pe fonduri europene. (...) Am depus proiectele pe măsura POR 2.2 încă de anul trecut“. 

Compania produce astăzi în localitatea No­jorid, aflată la o distanţă de circa 10 kilometri de Oradea, iar cea de-a doua fabrică va fi situată în aceeaşi loca­li­ta­te, unde Star Stone deţine un teren cu o suprafaţă totală de peste 6 hectare. 

„Este vorba despre o facilitate complet nouă, care este realizată în proporţie de 90%, urmând ca în următoarele luni să demarăm instalarea şi să trecem la probele tehnologice. (...) În momentul de faţă ne bazăm cu siguranţă pe o investiţie de 3 mil. euro care va aduce o linie nouă de producţie. În cazul în care proiectele se vor concretiza, practic vom instala două linii de producţie“. 

Produsele care ies din Nojorid se adresează cu precădere pieţei rezidenţiale, iar vânzările sunt realizate prin intermediul unei reţele de distribuitori şi mari magazine. 

„Avem o reţea de distribuţie care numără peste 300 de distribuitori pe întreg teritoriul României, alături de reţelele mari precum Dedeman, Hornbach. În general, direcţionăm clienţii persoane fizice către distribuitorii noştri, iar pentru proiectele mari ofertăm tot împreună cu distribuitorii“. 

Compania a început în anul 2019 să iasă pe pieţele externe printr-o echipă de angajaţi în Ungaria, o piaţă care a ajuns în 2020 să reprezinte 7% din cifra totală de afaceri a producătorului local. 

„Avem mai mulţi angajaţi în Ungaria, investim în continuare şi dezvoltăm strategiile de marketing şi de vânzare pe specificul pieţei maghiare. În 2020 am tatonat şi piaţa din Belgia, avem parteneri de nădejde acolo cu care am mai lucrat“. 

Star Stone merge înainte în 2021 cu extinderea internaţională şi vrea să meargă din ce în ce mai mult spre vestul Europei cu prezenţa în reţelele de distribuţie, respectiv cu birouri. 

„În Ungaria suntem poziţionaţi în mai multe reţele de distribuţie şi vrem să intrăm cu aceleaşi reţele şi în Cehia şi Slovacia. Sunt reţele importante care au filiale în cele trei ţări. Şi ne dorim nespus de mult să intrăm într-o piaţă extrem de matură, Austria. Vrem să punem şi acolo un capăt de pod anul acesta, având în vedere că reuşim să trimitem produsele noastre undeva la 900-1.000 km de fabrică, deci am putea ajunge inclusiv în Germania“. 

Compania a obţinut în 2020 o cifră de afaceri de aproape 4,4 mil. euro, după o creştere de 10%, în contextul în care a înregistrat în ultimii ani creşteri anuale de 45-60%. 

Această evoluţie a făcut ca Star Stone să fie inclusă în ediţia din 2021 a Top 1000 companii europene cu cea mai rapidă creştere, realizat de Financial Times. Acest top a luat în calcul creşterea din perioada 2016-2019, iar producătorul de pavaje premium s-a situat pe poziţia 550. 

„A fost o surpriză pentru noi, aveam o idee, dar nu ne aşteptam să fim pe locul 550. (...) Anul trecut am fost puţin mai cuminţi şi am crescut doar 10%, dar anul acesta ne-am bugetat o creştere de peste 40% şi avem deja semnale că vom realiza acest obiectiv“. 

Invitatul a explicat că marja de profitabilitate variază între 15 şi 20%, în funcţie de diverse circumstanţe, însă anul 2020 a venit cu o marjă mai redusă. 

Cristian Pop este acţionarul majoritar al companiei, cu o participaţie de 60%, în timp ce Samir Pop controlează 30%, iar Mădălin Răzvan Mone 10%, conform datelor de pe platforma Confidas. 

Numărul de angajaţi al Star Stone a crescut în 2020 cu circa 20% faţă de 2019, ajungând la peste 120 de oameni. 

„Avem în momentul de faţă peste 20 de locuri de muncă disponibile, de la director regional de vânzări la stivuitorişti, manipulatori sau personal în producţie. Am depăşit recordul de anul trecut şi avem 140 de angajaţi acum, iar până la finalul anului vom depăşi probabil 160 de persoane“. 

Scumpirea materiilor prime a fost sesizată şi de producătorul de pavaje premium dedicat pieţei rezidenţiale, costurile fiind mai mari în medie cu 5-7%. 

„Cam toate materiile prime au crescut, de la ciment la agregate, aditivi, etc. Deocamdată noi nu am reflectat creşterile de preţ în preţurile produselor noastre şi sper să nu o facem, să vedem cum vor evolua lucrurile. (...) Între 5-7% au crescut în medie costurile anul acesta. Anul trecut am reuşit să menţinem cât de cât la masa negocierilor creşterile de preţ, dar anul acesta din păcate nu prea am avut încotro“. 

Pentru următorii zece ani, compania îşi propune să ajungă la o cifră de afaceri de 20 mil. euro şi să devină unul dintre cei mai importanţi exportatori de elemente din beton din România. Totodată, extinderea internaţională ar putea aduce în viitor şi nevoia pentru o unitate de producţie situată pe plan extern.