Ce fel de şcoală este asta în care copiii trebuie să meargă la meditaţii, pe mii de euro, pentru a obţine cunoştinţele pe care trebuie să le dobândească la clasă?

Autor: Ramona Cornea 04.06.2021

♦ Costul mediu al unei şedinţe de pregătire particulară (în jur de o oră şi jumătate sau două) este între 50 şi 100 de lei, iar o familie plăteşte lunar circa 300 de lei pentru meditaţiile la care participă un copil ♦  Matematica, limba şi literatura română şi limbile străine sunt materiile la care se solicită cel mai frecvent ore de pregătire.

Unu din trei elevi a par­ticipat la meditaţii plă­tite în anul şcolar 2019-2020, tot atâţia au par­ticipat şi la consultaţii/ore de pre­gă­tire gratuită, iar în anul şcolar 2020-2021, 19% dintre elevi participă la meditaţii, iar 20% din părinţi au deja în plan ca în perioada imediat următoare copilul să ia ore în particular, conform datelor din studiul „Meditaţiile în România: sistem edu­ca­ţio­nal paralel sau complementar?“, re­alizat de Societatea Academică din România şi Institutul Român pentru Evaluare şi Strategie (IRES), alături de fundaţia Friedrich Ebert Stiftung România.

„Eu aş vedea lucrurile din mai multe perspective: m-aş uita la calitatea actului didactic, la etica profesională şi la transferul modului în care se realizează evaluarea. Dacă ne uităm la date, sunt necesare meditaţii pentru 78% dintre cei care participă la sistemul educaţional. Acest lucru este îngrijorător. Trebuie să ne punem întrebarea de ce simt părinţii nevoia de a îşi trimite copiii la meditaţii. Fiecare cadru didactic trebuie să se gândească foarte bine la ceea ce livrează la clasă“, a spus Monica Anisie, fost ministru al educaţiei şi preşedintele Comisiei de învăţământ, tineret şi sport din Senat, în cadrul conferinţei de presă de lansare a studiului.

Astfel, studiul arată că majoritatea părinţilor sunt de acord că elevii au nevoie de meditaţii pentru a dobândi cunoştinţe la nivel mediu, iar această activitate ar trebui fiscalizată. Sistemul orelor parti­culare/meditaţiilor este accesat în mai mare măsură de părinţii din mediul urban, cu studii medii şi superioare, care au unu-doi copii în familie, venituri peste medie şi care sunt nemulţumiţi de sistemul public de educaţie.

Vasile Dâncu, membru în Comisia pentru învăţământ a Senatului României, spune că ar trebui să legiferăm realizarea unor întreprinderi de pregătire extra­şcolară. „Nu trebuie să lăsăm lucrurile astea la întâmplare. Lituania mi se pare că are un sistem de profesori freelancer, o lege care permite pro­fesorului să lucreze în siste­mul freelancer, de aceea cred că am putea avea şi noi, nici pe noi nu ne încurcă acest lucru. Cred că ar trebui să ajutăm la crearea de centre educaţionale private care pot fi acreditate de ARACIP, de exemplu. (...) Aş spune că avem nevoie şi de centre educaţionale în mediul rural, organizarea unor centre, cât mai multe în centrele de comună cred că ar fi o soluţie“, a spus el în cadrul aceluiaşi eveniment.

Matematica, limba şi literatura română, precum şi limbile străine sunt materiile la care se solicită cel mai frecvent ore de pregătire. Dacă se gândesc la următorul an şcolar, jumătate dintre părinţi cred că ai lor copii vor lua ore în particular. Meditaţiile se derulează în cele mai multe cazuri cu un profesor din altă şcoală (69%) şi mai puţin cu profesorul de la clasă (14%). Circa 80% dintre părinţi menţionează o îmbunătăţire semni­ficativă a situaţiei şcolare a copilului lor în urma primirii de ore particulare.

Unu din trei copii este cuprins în acest sistem al meditaţiilor, cu o frecvenţă mai ridicată în clasele terminale, a VIII-a şi a XII-a. Plata meditatorului se face pe baza unei înţelegeri şi sunt puţine cazuri care au drept bază o formă contractuală şi/sau bonuri fiscale. Costul mediu al unei şedinţe de pregătire particulară este între 50 şi100 de lei, iar o familie plăteşte lunar aproximativ 300 de lei pentru un copil în scopul meditării.