Ludmila Petrescu şi Andreea Giovani, PwC: Ce se întâmplă cu noua taxa de 0,8 euro/kg pentru deşeurile de ambalaje din plastic nereciclate?

Ziarul Financiar 08.06.2021

Dacă introducerea unei taxe de 0,8 euro/kg pentru deşeurile de ambalaje din plastic nereciclate era o discuţie pur teoretic în urmă cu trei ani, acum avem deja un  Regulament privind procedura de aplicare a acestei taxe.

Astfel, urmare a anunţului Consiliului European privind introducerea din acest an a unei taxe de 0,8 euro/kg pe deşeurile de ambalaje din plastic nereciclate, la începutul lunii mai a fost publicat Regulamentul (UE, Euratom) 2021/770 al Consiliului în acest sens.

Scopul acestei taxe este de a reduce treptat cantitatea de ambalaje din plastic pusă pe piaţă, în paralel cu creşterea cantităţilor de deşeuri de ambalaje din plastic reciclate până spre atingerea procentului de 100%.

 

Când intră în vigoare noile prevederi şi care este contextul european?

 

Este cunoscut deja faptul că un regulament devine obligatoriu în toate statele membre la data la care el intră în vigoare. Deşi publicat tardiv, pe 11 mai 2021, Regulamentul 770/2021 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2021, ceea ce ne duce cu gândul la îndeplinirea în timp util a obligaţiilor statului român conform noilor prevederi.

Unele state membre au înaintat deja anumite propuneri pentru introducerea unor taxe pe ambalajele din plastic. Pe de altă parte, Germania şi Belgia au declarat că nu au planuri în vederea introducerii unei taxe pentru ambalajele din plastic în scopul finanţării noii taxe europene de o.8 euro / kg, aceasta fiind suportată în totalitate din bugetul statelor respective.

 

Cum se aplică noutăţile aduse de regulament?

 

Conform noilor prevederi, statele membre au nu numai obligaţia monitorizării cantităţii de deşeuri de ambalaje nereciclate pe teritoriul statului respectiv, ci şi obligaţia păstrării documentelor justificative aferente pentru o perioadă de 5 ani, pentru o urmărire corectă şi transparentă a situaţiei. 

Astfel, statul român are obligaţia transmiterii, până la data de 15 aprilie a fiecărui an, a previziunilor privind greutatea deşeurilor de ambalaje din plastic care nu sunt reciclate pentru anul în curs şi pentru anul următor, către Comisia Europeană.

Totodată, până la data de 31 iulie a fiecărui an, fiecare stat membru are obligaţia transmiterii către Comisia Europeană a două tipuri de raportări:

-        un raport anual pentru al doilea an care precedă anul în curs cu datele statistice referitoare la greutatea deşeurilor de ambalaje din plastic generate la nivel naţional şi la greutatea deşeurilor de ambalaje din plastic care au fost reciclate,

-        un raport anual pentru al doilea an care precedă anul în curs furnizând calculul sumei aferente resursei proprii bazate pe deşeurile de ambalaje din plastic nereciclate.

Ulterior, se vor efectua regularizări ale resursei proprii bazate pe deşeurile de ambalaje din plastic nereciclate din exerciţiile financiare anterioare. Astfel, pe baza raportului anual prin care se furnizează calculul sumei aferente resursei proprii bazate pe deşeurile de ambalaje din plastic nereciclate, în anul următor celui în care a fost transmis raportul respectiv, fiecare stat membru este debitat sau creditat cu o sumă calculată pe baza diferenţei dintre sumele care figurează în previziunile pentru un anumit an şi sumele reale care figurează în raportul pentru anul respectiv. 

Sumele finale rezultate din calculele bazate pe raportul anual vor fi transmise prin intermediul canalelor de comunicare ale Comisiei Europene înainte de data de 1 februarie a anului care urmează după anul în care au fost furnizate datele pentru regularizări.

Momentan, în România, această taxă este suportată de către statul român şi plătită de Ministerul Finanţelor. Anumite state membre, printre care şi România, beneficiază de o reducere anuală forfetară, care urmează să fie aplicată contribuţiilor respective. Pentru România, în prezent reducerea este de 60 de milioane de euro. Cu toate acestea, nu este exclus ca în viitor această taxă să fie pusă în responsabilitatea jucătorilor din piaţa naţională (de exemplu, producători, distribuitori, retaileri etc).

Material realizat de Ludmila Petrescu, Senior Manager şi Andreea Giovani, Senior Manager, PwC