Băncile cer atenţie sporită la plăţile online: Tranzacţiile în care sunt completate elementele de siguranţă ale cardului şi sunt autorizate de către clienţi nu sunt considerate frauduloase, iar banca nu poate recupera banii în caz de fraudă

Autor: Roxana Rosu 14.06.2021

Băncile recomandă atenţie sporită în cazul plăţilor online,avertizând că, în situaţia unei fraude, nu pot recupera banii pentru clienţi dacă tranzacţiile sunt realizate cu autentificarea strictă a acestora, respectiv dacă sunt completate toate elementele de siguranţă ale cardului, potrivit unui comunicat al Asociaţiei Române a Băncilor.

Elementele de securitate ale cardului sunt numărul cardului, data de expirare şi CVV2/CVC2, iar aprobarea tranzacţiei se realizează de regulă în aplicaţia de Internet Banking/aplicaţia de autorizare a semnăturii sau prin validarea unei parole şi trimiterea unui cod unic primit de titularul cardului pentru autorizarea fiecărei plăţi.

Băncile avertizează că tranzacţiile în care sunt completate toate elementele de siguranţă ale cardului şi sunt autorizate de către clienţi, prin canalele convenite anterior cu emitentul, nu sunt considerate frauduloase.

Autentificarea strictă a clientului înseamnă folosirea a două elemente din următoarele categorii: ceva ce clientul cunoaşte (codul PIN, parola), ceva ce clientul deţine (telefonul mobil, verificat prin parola transmisă prin SMS) şi ceva ce clientul este (amprenta, recunoaşterea facială).

Pentru tranzacţiile efectuate cu autentificarea strictă a clienţilor, reglementate conform noii Directive Europene privind Serviciile de Plăţi - PSD2, transpusă în legislaţia română în Legea 209 /2019, coroborat cu prevederile regăsite în reglementarile organizaţiilor de carduri, băncile nu pot iniţia dispute pe motiv de fraudă, iar şansele să recupereze sumele pentru clienţii lor sunt aproape nule. 

În contextul pandemiei COVID-19, tentativele de fraudă în mediul online s-au amplificat, iar atacatorii au devenit mai abili în accesarea datelor personale ale utilizatorilor prin website-uri false, e-mail-uri, SMS-uri şi mesaje în social media. În multe cazuri, aceste date sunt furnizate direct de către deţinătorii de carduri.

În mod frecvent, modelul de atac vizează contexte reale, ca de exemplu contactarea utilizatorilor care au postat anunţuri pe platforme de vânzare-cumpărare sau care au plasat comenzi pe site-uri din străinătate. Tentativele de fraudă sunt direcţionate atât către cumpărători, cât şi către vânzători.

Sub pretextul plăţii produsului postat spre vânzare sau a achitării unor eventuale taxe (de transport sau vamale, în cazul comenzilor externe), cumpărătorii primesc un link către o pagină de internet falsă, care imită pagina oficială a comercianţilor sau a companiilor. Pe aceste pagini false, clienţii îşi introduc datele cardului şi/ sau credenţialele de autentificare în Internet Banking sau soldul disponibil existent pe card.

După introducerea datelor bancare, clienţii aprobă tranzacţiile prin autorizarea acestora pe canalele convenite cu banca. În acest mod, atacatorii obţin toate datele cardului şi în cele mai multe cazuri, folosesc aplicaţii pentru transferul instant al banilor, iar băncile emitente nu pot stopa astfel de operaţiuni.

 

Recomandările comunităţii bancare pentru securitatea contului

Pentru a se proteja împotriva fraudelor, este necesar ca toţi utilizatorii de carduri să fie vigilenţi şi să respecte următoarele recomandări: