ZF 15 minute cu un antreprenor. Călin Ionescu, CEO al Sphera Franchise Group: Căutăm să angajăm 400 de oameni, ne uităm pe plan intern, dar ne gândim şi să aducem din Sri Lanka, Vietman sau Nepal

Autor: Miruna Diaconu 17.06.2021

Sphera Franchise Group este unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa de restaurante din România din perspectiva cifrei de afaceri şi a numărului de unităţi ♦ Grupul deţine francizele KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România şi dezvoltă brandul KFC şi în Republica Moldova şi Italia.

Călin Ionescu, CEO al Sphera Franchise Group, spune că pandemia a accentuat considerabil criza forţei de muncă, iar mulţi angajaţi au plecat către industriile câştigătoare ale acestei crize, cum ar fi zona de retail.

În acest context, Sphera Franchise Group caută să angajeze 400 de persoane, iar Călin Ionescu spune că se uită atât pe piaţa internă, cât şi să aducă oameni din ţări precum Sri Lanka, Vietman sau Nepal.

„Avem în jur de 4.500 de angajaţi. Din păcate, mulţi au părăsit industria şi au plecat către firmele care au mers mai bine în această perioadă, cum ar fi cele din retailul alimentar. Noi căutăm să angajăm 400 de oameni, ne uităm pe plan intern, dar ne gândim să aducem şi din alte ţări, din Sri Lanka, Vietman sau Nepal. Am adus deja 70 de oameni. Exista o criză a forţei de muncă încă dinainte de pandemie, pentru că mulţi au plecat din ţară“, spune Călin Ionescu, CEO al Sphera Franchise Group, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Oamenii din industria HoReCa au prin­tre cele mai mici salarii din economie, câş­tigurile fiind de regulă rotunjite de bonusuri şi bacşişuri. În contextul în care industria a funcţionat doar parţial în 2020 şi în primele luni din 2021, mulţi au ales să plece.

Sphera Franchise Group este unul dintre cei mai importanţi jucători de pe piaţa de restaurante din România din perspectiva cifrei de afaceri şi a numărului de unităţi. Grupul deţine francizele KFC, Pizza Hut şi Taco Bell în România şi dezvoltă brandul KFC şi în Republica Moldova şi Italia. Călin Ionescu nu exclude ca grupul să meargă şi către alte pieţe.

El adaugă că pandemia nu a prins compania pe picior greşit, dat fiind că Sphera a început încă din 2018 să investească în zona de digitalizare şi adaptare la noile trenduri din piaţa globală. În 2018 spre exemplu, grupul a imple­mentat în restaurantele sub brandul KFC serviciul de delivery şi click and collect.

„În momentul în care decizia administrativă de a închide restaurantele a fost instaurată, noi a trebuit să accelerăm anumite procese care se întâmplau deja. Lucram cu agregatorii înainte de criză, dar am văzut o nişă aici şi potenţialul de maximiza performanţa companiilor prin aceşti jucători. Pe de altă parte, deşi noi aveam standarde de igienă foarte înalte, a trebuit să le ducem la un alt nivel“, explică Călin Ionescu.

În ciuda unei perioade dificile pentru sectorul HoReCa, compania nu a renunţat la planurile de dezvoltare, iar anul acesta, dar şi în 2022, vor exista noi restaurante sub cele trei branduri din portofoliul Sphera Franchise.

La finalul primului trimestru din 2021 compania avea un total de 159 de unităţi sub toate brandurile şi pe toate pieţele, dintre care 138 erau în România, 19 în Italia şi două în Republica Moldova, potrivit raportului publicat la BVB.

În primul trimestru al anului 2021, Sphera a deschis 2 restaurante noi - un nou local KFC în România, în Sfântul Gheorghe, şi un restaurant KFC în Italia - prima locaţie drive thru din afara României, în Lazio.

În perioada următoare grupul va dezvolta mai mult unităţi de tip drive thru pentru că este un concept de proximitate, iar orarul e avantajos, restaurantul putând să funcţioneze 24/24 h. Astfel, un restaurant de acest tip oferă o paletă mai largă de servicii clientului faţă de un restaurant normal.

Călin Ionescu este de părere că partea de delivery nu va mai reprezenta un procent la fel important din vânzările companiei ca anul trecut, din perspectiva faptului că oamenii vor începe să iasă mai mult.

În T1 2020 grupul înregistra 11% din vânzări pe zona de livrare şi 89% în restaurante, iar în trimestrul doi a apărut o schimbare majoră a situaţiei, cu 47% vânzări din livrare şi 53% din restaurante.

Apoi, ponderea s-a stabilizat undeva la 30%.

„Din punctul meu de vedere, delivery-ul este o chestie conjucturală. Dacă înainte de criză aveam un anumit procent din vânzări pe partea de delivery, acesta a crescut forţat pentru că nu au existat opţiuni. În perioadele în care am funcţionat fie cu capacităţi reduse, fie doar cu terasele, oamenii au început să vină în restaurante. Ne aşteptăm la o revenire la normal în a doua parte a anului“, spune CEP Sphera Franchise Group.

Până în prezent, anul 2021 este mai bun faţă de 2020, iar Călin Ionescu este de părere că cei care reuşesc să treacă de crize sunt cei care şi-au construit un business plan solid.

Grupul a obţinut anul trecut afaceri totale de 710,8 mil. lei, cu 25,6% mai mici ca în 2019, ca urmare a impactului pandemiei de Covid-19 asupra industriei HoReCa. Totodată, în 2020 compania a obţinut o pierdere netă de 2,3 mil. lei faţă de un profit de 64 mil. lei în anul anterior.

Totodată, executivul spune că oamenii nu sunt mai prudenţi în ceea ce priveşte consumul, astfel că, după un an în care au stat mai mult acasă şi şi-au păstrat bugetele care în mod normal se duceau pe activităţile zilnice, acum au început să consume produse premium.

Totuşi, din punctul său de vedere, 30% din operatorii economici din HoReCA nu se mai redeschide ca urmare a efectelor pandemiei asupra businessurilor lor.