Afaceri de la Zero. Flori Vioreanu din Brăila a renunţat la un job de bugetar şi dezvoltă o cultură ecologică de lavandă pornită cu un credit de nevoie personale de 6.000 de euro

Autor: Alexandra Matei 22.06.2021

Fleurane, brandul creat de Flori Vioreanu, are o cifră de afaceri de 25.000 de euro până la jumătatea acestui an şi poate ajunge la 50.000 de euro în 2021.

Flori Vioreanu din Brăila, în vârstă de 29 de ani, a crezut în visul ei, a făcut din pasiunea sa o afacere şi astăzi îngrijeşte două hectare pe care este cultivată lavandă. Ea creează, apoi, diverse produse făcute din lavandă pe care le vinde online sub brandul Fleurane. În 2020, Flori Vioreanu a transformat afacerea într-un S.R.L., care a avut o cifră de afaceri de

6.000 de euro după primele luni de funcţionare, iar acum, la jumătatea lui 2021, Fleurane are deja afaceri de 25.000 de euro şi antreprenoarea se aşteaptă să dubleze această cifră până la finalul anului.

„Povestea a început când aveam 21 de ani, la insistenţele mele. După vreo trei ani de căutări, când părinţii mei au văzut că eu chiar sunt pusă pe treabă în această direcţie, mi-au găsit un teren de un hectar lângă casa lor, pe care l-au luat în arendă. În mod normal, se începe pe o suprafaţă mai mică, de testare, dar nu am mai avut răbdare să testez şi am hotărât să încep direct pe această suprafaţă. Înainte citeam poveştile altora, care păreau interesante, dar acum pot să spun şi cu cifre, nu doar cu citate motivaţionale, că se poate şi există potenţial în acest domeniu, dar este foarte mult de muncă. Acum creez şi vând produse făcute din lavandă precum ulei esenţial, apă florală, săculeţi cu lavandă, aranjamente diverse sau perne brodate din materiale naturale produse la ţesătorii româneşti”, a povestit antreprenoarea.

În primul an a îngrijit lavanda, iar în al doilea an a început să vândă angro uleiul esenţial şi astfel a reuşit să-şi achite creditul de nevoi personale, în valoare de 30.000 de lei (6.000 de euro), pe care îl luase pentru a începe acest business.  Între timp, a mai plantat încă un hectar de lavandă, însă nu şi-a propus să se extindă foarte mult, întrucât nu îşi permite să se ocupe de un teren mai mare în momentul de faţă, iar producţia îi este suficientă pentru produsele pe care le realizează.

„Este o cultură ecologică şi este foarte greu de întreţinut, de aceea nu vreau să mă extind foarte mult”. Un hectar de lavandă poate genera cel puţin 20.000 de euro.  Clienţii găsesc produsele Fleurane şi informaţii despre lavandă pe pagina de Facebook a businessului, dar şi pe site, de unde le pot achiziţiona. Uleiul esenţial cu lavandă şi apa florală costă în jur de 30 de lei, iar aranjamentele au un preţ mediu între 40 şi 60 de lei. 

Până acum, într-un an de zile, antreprenoarea susţine că au intrat pe site circa 50.000 de oameni, iar într-o lună au fost 1.000 de comenzi. „Vânzările sunt în funcţie de sezon. Primăvara şi toamna sunt cele mai bune vânzări. Vara se vinde cel mai mult apa florală, în timp ce uleiul esenţial şi decorul se vând mereu”. 

Flori Vioreanu s-a întors recent în Brăila, împreună cu soţul şi fiul ei de aproape de trei ani, după ce a locuit o perioadă în Bucureşti şi consideră că este o decizie foarte bună. Acum organizează evenimente care se ţin în Capitală, cum este Lavanda Fest, care va avea loc în iulie şi unde vor fi prezenţi mai mulţi producători de lavandă. „Îmi doresc să audă cât mai mulţi oameni că există lavandă în România, că se poate şi vreau să îi încurajez pe cei care au lavandă să nu renunţe la culturi”.


ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.