Producţia de maşini accelerează cu 25% în primele cinci luni din 2021. Dacia şi Ford ies de pe bandă la foc automat

Autor: Bogdan Alecu 02.07.2021

Producţia de maşini noi a urcat cu 25% în primele cinci luni ale anului faţă de perioada similară a anului trecut, la peste 191.000 de unităţi, potrivit datelor Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).

Dintre acestea Dacia a produs peste 112.000 de maşini, în creştere cu aproape 25% faţă de primele cinci luni din 2020, în timp ce Ford a produs aproape 80.000 de unităţi, în urcare cu 27%. Pe de altă parte, americanii au încetinit producţia în mai din cauza lipsei microcipurilor, astfel încât în mai nu au asamblat decât 6.600 de maşini, aproape la jumătate faţă de aceeaşi lună din 2019, când însă era produs doar EcoSport, nu şi Puma.

În ceea ce priveşte Dacia, în mai uzina de la Mioveni a livrat aproape 30.000 de maşini, cu 50% mai mult decât în mai 2020 însă sub nivelul de 35.000 din mai 2019. În cazul Dacia, din gama constructorului au dispărut însă modelele Logan MCV şi Sandero, astfel încât din cinci modele au rămas numai trei.

Vânzările de SUV-uri mici continuă să crească şi în 2021 pe o piaţă europeană în declin, iar România este prezentă în top cinci cu două modele, potrivit statisticilor left-lane.com pe baza cifrelor Jato Dy­na­mics. Per total SUV-urile mici au de­ve­nit al doilea cel mai mare segment al pie­ţei au­to europene, depăşind segmentul com­pact.

În plus, modelele din top cinci, inclusiv Ford Puma şi Dacia Duster, reprezintă peste 40% din vânzările segmentului.

Ford Puma a depăşit în premieră vânzările Dacia Duster la nivel european în primele trei luni din 2021 şi a urcat pe locul al patrulea, între Renault Captur şi Dacia Duster.

Puma a înregistrat la nivel european înmatricularea a aproape 40.000 de unităţi în T1, în creştere cu 109% faţă de perioada similară a anului trecut şi are o cotă de 7,2% din segment. Spre comparaţie, Duster a înregistrat înmatricularea a 35.244 de unităţi, în creştere cu 25% faţă de perioada similară a anului trecut.

La început de 2020 atât Puma, cât şi Duster au fost „lovite“ de noile condiţii de piaţă. În cazul lui Duster 2020 a fost primul an cu noile reguli privind limita de 95 g CO2/km, iar intrarea în producţie a versiunilor cu motorizarea de 1,0 litri pe GPL a întârziat. În cazul Fordului Puma, acesta abia intra în producţie la început de 2020, iar când livrările trebuia accelerate în martie pandemia a dus la oprirea producţiei.

Ford EcoSport, cel de-al doilea SUV produs la Craiova, a coborât pe locul al 21-lea cu 7.450 de unităţi înmatriculate, în scădere cu 59% în T1 faţă de primul semestru din 2020. Americanii au venit anul acesta cu o nouă versiune a EcoSport, denumită Active. Chiar dacă 2021 este anul când Ford ar trebui să vină cu un înlocuitor pentru EcoSport, constructorul nu a anunţat nicio schimbare.

Ford Puma a devenit la nivel european cel mai bine vândut model Ford pe pieţe precum Germania, Franţa, Spania sau Italia şi al doilea cel mai bine vândut în Marea Britanie, fiind depăşit de Fiesta.

Pe piaţa locală Puma a devenit de asemenea cel mai bine vândut model Ford.