ZF 15 minute cu un antreprenor. Liliana Pairault, Amia International: E nevoie de investiţii în zona de horticultură. Nu reuşim să ne asigurăm necesarul de hrană, însă avem potenţialul de a face acest lucru

Autor: Miruna Diaconu 06.07.2021

♦ Amia International a fost înfiinţată în 1993, însă activitatea de producţie a fost demarată în 1997 ♦ Activitatea de bază a companiei este în domeniul horticol.

Liliana Pairault, coproprietar al companiei Amia International, care activează în domeniul horticol, spune că producătorii locali au potenţialul de a asigura necesarul de hrană al populaţiei, însă fără investiţii în horticultură dezvoltarea industriei nu va putea fi posibilă.

„Nu trebuie confundată cultura mare cu horticultura. Consider că e sora mai săracă a agriculturii. Cred că e nevoie de investiţii în horticultură, nu ne asigurăm necesarul de hrană, însă avem potenţialul. Trebuie progra­­mat totul, trebuie previzionate pe­rioadele. Noi producem într-o perioadă scurtă de timp, însă ne dorim să consumăm legume şi iarna”, spune Liliana Pairault, cofondator Amia International, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor: Cum facem economia să funcţioneze în continuare?, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Compania a fost înfiinţată în 1993, însă activitatea de producţie horticolă a fost începută în 1997. În prezent, Amia are în portofoliu şapte categorii de produse şi numără un total de 3.000 de articole. Criza pandemică a avut efecte pozitive asupra companiei, care nu a putut face faţă cererii ridicate venită pe fondul creşterii vânzării produselor de grădinărit. „Am observat o creştere mare pe răsaduri de legume pentru consumatorul final. Avem o gamă de soiuri vechi atât româneşti, cât şi din toată lumea. Am mizat foarte mult pe gustul de altădată şi aici se simte o creştere mare. Suntem obligaţi să investim într-un spaţiu mai mare de producţie, deoarece nu am putut face faţă cererii din piaţă. Sperăm să putem să contruim mai multe sere mai mari. Noi deja ne-am achiziţionat un teren în această perioadă aproape de locul unde ne aflăm şi anume în Ştefăneştii de Jos, lângă Bucureşti”, explică Liliana Pairault.

Ea spune că cea mai uşoară perioadă de la înfiinţarea companiei a fost până în criza din 2008-2009, însă, de atunci, firma a fost nevoită să se reinventeze constant pentru a putea rămâne pe piaţă. Cu toate că perioada pandemiei a venit cu o serie de provocări, Liliana Pairault afirmă că anul trecut a observat faptul că oamenii s-au orientat mai mult pe producţia proprie de fructe şi legume.

„Noi distribuim către o bună parte din retaileri, suntem prezenţi cu cel puţin unul din produsele noastre, seminţe sau plante, atât în retailul alimentar, cât şi în cel de bricolaj. Nu este uşor, însă e nevoie să construieşti un parteneriat, aceasta este cheia succesului, să fii un partener serios şi pe termen lung”, spune ea.

Spre exemplu, compania face parte dintr-un proiect iniţiat de Mega Image prin care este încurajată producţia locală. Parteneriatul dintre Amia şi Mega Image a început în urmă cu şapte ani şi atunci conceptul a pornit la drum cu 17 producători, iar astăzi numărul acestora este de circa 200.

„Cred că toată această acţiune trebuie să o vedem ca pe o latură socială, încurajarea producţiei înseamnă un beneficiu pentru fiecare în parte, creşte economia şi puterea de cumpărare, proximitatea reprezintă produse proaspete”.

Liliana Pairault mai spune că a observat faptul că retailerii au început să se uite mai atent la producătorii locali, astfel încât să apeleze din ce în ce mai mult la aştia, reducând astfel volumul importurilor. Pandemia a arătat cât de importantă a fost producţia locală, iar proximitatea a fost elementul cheie în gestionarea crizei.

Compania Amia International a încheiat 2020 cu afaceri de 13 mil. lei, plus 22%.