Valoarea pieţei media va depăşi 500 milioane de euro în 2021, după ce a pierdut anul trecut aproape 4%. Cea mai mare parte a bugetelor de publicitate se duce spre TV

Autor: Roxana Rosu 06.07.2021

Piaţa de media a suferit anul trecut, din cauza pandemiei, o contracţie de 3,8%, ajungând la valoarea de 462 milioane de euro, dar a doua jumătate a anului şi începutul lui 2021 arată o revenire puternică, estimările fiind că valoarea acesteia va depăşi jumătate de miliard de euro (514 milioane de euro) în 2021, cu 11% mai mult decât în anul 2020 şi cu 7% mai mult decât în anul 2019, potrivit raportului anual Media Fact Book realizat de agenţia Initiative România.

Din volumul total de publicitate prognozat pentru 2021, cea mai mare parte, 329 milioane euro (+9%) se vor duce spre TV, urmat de Digital, cu 125 milioane euro (+19%), Radio şi OOH, cu 26-27 milioane euro fiecare (8%, respectiv 12%), şi Print, cu 6 milioane euro (la fel ca în 2020, când s-a redus la jumătate faţă de 2019).

„Industria noastră se recuperează rapid după un an de suferinţă şi revenirea este aşa de spectaculoasă încât ne face să uităm cât de greu ne-a fost în 2020. Sunt 13 ani de la criza din 2008-2009 şi abia acum putem să spunem că depăşim ca volume de media maximul istoric al pieţei din 2008. Vedem că ecosistemul media din România s-a adaptat foarte repede la provocările pe care carantina şi restricţiile le-au adus şi a folosit la maxim oportunităţile pe care această criză le-a deschis – vedem o creştere spectaculoasă a canalelor digitale, o explozie de noi advertiseri în piaţă, pe categorii care sunt relaţionate cu serviciile digitale – ceea ce creează teritorii noi pentru industria comunicării în România. Aş spune că după un 2020 cu un declin temperat al industriei media, aceasta şi-a reluat cursul normal, ascendent, cu care ne-a obişnuit în ultimii 6 ani”, a spus Alexandra Olteanu, Managing Director Initiative România.

Anul trecut a fost primul în care audienţele TV au crescut cu 3% în rândul targetului 18-54 ani, din mediul urban. Raportul arată faptul că un număr mai mare de telespectatori cu educaţie medie şi înaltă au urmărit programe TV anul trecut (+3.1pp), iar din rândul acestora, publicul feminin este mai însemnat (+1.1pp). De asemenea, se observă o mutare a audienţelor către intervalul off prime time şi o creştere a timpului de vizionare cu 6%.

Bugetele TV au scăzut în 2020 cu 2%, dar înregistrează o creştere de 9% în 2021, dublate de o majorarea a preţurilor de două cifre.