Contzilla.ro: Cum poţi să obţii online un certificat de rezidenţă fiscală în România ?

Ziarul Financiar 07.07.2021

Certificatele de rezidenţă fiscală sunt documente care atestă rezidenţa fiscală a unei persoane într-un anumit stat şi sunt necesare în cadrul tranzacţiilor cu nerezidenţi, pentru a evita dubla impunere.

Certificatele de rezidenţă se eliberează de către administraţiile fiscale de care aparţine persoana respectivă.

Pentru persoanele juridice şi fizice rezidente în România, cererile privind eliberarea certificatelor de rezidenţă fiscală pot fi depuse de către solicitanţi şi electronic, prin portalul e-guvernare.ro şi prin Spaţiul Privat Virtual.

Se utilizează mai multe formulare în funcţie de statutul persoanei, astfel:

- Z01 - Cerere pentru eliberarea certificatului de rezidenţă fiscală pentru persoane juridice rezidente în România;

-Z03 - Cerere pentru eliberarea certificatului de rezidenţă fiscală pentru persoane fizice rezidente în România;

-Z05 - Cerere pentru eliberarea certificatului de rezidenţă fiscală pentru persoane fizice rezidente în România care desfăşoară activitate independentă;

-Z07 - Cerere pentru eliberarea certificatului de rezidenţă fiscală pentru persoane rezidente în România;

Formularele electronice pot fi descărcate de pe site-ul ANAF din secţiunea Servicii Online, Declaraţii electronice.

Documentele se depun în format PDF cu XML ataşat, la care se anexează o arhivă ZIP şi care conţine formularele certificatelor prevăzute de lege, în format „PDF“, „JPEG“ sau „TIFF“.

Transmiterea certificatelor de rezidenţă fiscală de către organele fiscale către persoanele înregistrate în Spaţiul Privat Virtual se face exclusiv electronic.

Certificatul de rezidenţă fiscală prezentat în cursul anului pentru care se fac plăţile este valabil şi în primele 60 de zile calendaristice din anul următor, cu excepţia situaţiei în care se schimbă condiţiile de rezidenţă.