Afaceri de la zero. Ilustratoarea Livia Coloji produce bijuterii şi obiecte de ceramică sub marca Gruni, un business pe care l-a dus la 300.000 lei în 2020

Autor: Georgiana Mihalache 16.07.2021

♦ „Gama cea mai dezvoltată până acum este cea de bijuterie ceramică pictată şi decorată manual, broşe cu flori, cercei, mărgele“.

Atelierul de bijuterii şi obiecte din ceramică Gruni a luat naştere în 2019, la Timişoara, dintr-o provocare a antreprenoarei Livia Coloji de a realiza ilustraţii pe ceramică. După o investiţie iniţială de 45.000 euro - în mare parte din fonduri europene -, din cuptoarele atelierului au ieşit primele produse Gruni. „Eu sunt la bază ilustratoare, am lucrat ca ilustrator liber profesionist mai mult de 10 ani şi pe parcurs m-am gândit oare cum ar fi să încerc să pictez pe o altă suprafaţă. Am ales ce era mai greu, adică ceramică.

Primele încercări au fost nereuşite, dar încăpăţânându-mă să pictez la fel pe ceramică cum pictez şi pe hârtie, mi-am dat seama că îmi place foarte mult şi mi-aş dori să fac acest lucru în fiecare zi“, povesteşte Livia Coloji începuturile Gruni. După ce a participat la un curs de afaceri, i-a venit ideea de a transpune ilustraţiile pe care deja le făcea pe hârtie sau pe alte materiale şi pe ceramică. Antreprenoarea a luat o finanţare europeană şi a înfiinţat firma în 2019, iar în toamna aceluiaşi an a realizat şi primele produse. Patru angajaţi lucrează la produsele Gruni în atelierul din Timişoara.

„Gama noastră cea mai dezvoltată până acum este cea de bijuterie ceramică pictată şi decorată manual, broşe cu flori, cu căsuţe, cercei, mărgele. Nu ne oprim aici, avem şi obiecte decorative şi veselă şi ne dorim să dezvoltăm această gamă de produse“, a mai adăugat Livia Coloji. O pereche de cercei produşi de Gruni costă între 65 lei şi 150 lei, iar un bol poate ajunge la 80 lei, potrivit site-ului gruni.ro. Clienţii din Timişoara pot merge să vadă produsele în atelier, care are şi o parte de showroom pentru a oferi interacţiunea cu produsele, dar le pot găsi şi online. „Între timp ne-am asociat cu alte două branduri din Timişoara şi avem un container într-o altă zonă a oraşului în cadrul unei comunităţi, Faber se numeşte, şi oamenii se pot intersecta şi acolo cu produsele noastre“, a mai spus antreprenoarea. 

Ea adaugă că la nivel de business, primul an complet de activitate a fost 2020 şi este un plus faptul că nu poate compara cifrele cu anul anterior, având în vedere criza sanitară provocată de noul virus. Cifra de afaceri din 2020 a ajuns la 300.000 lei. „Lucrurile încep să fie tot mai simple şi la noi şi experienţa contează. Este prima dată când fac producţie, este un pic diferit, dar este şi mult mai satisfăcător şi sunt mai multe decizii luate de noi, e mult mai liber“, a concluzionat Livia Coloji.

ZF şi Banca Transilvania au lansat proiectul Afaceri de la zero, o platformă dedicată micilor antreprenori, firmelor care au creat peste 1,7 milioane de locuri de muncă. 

♦ Fiecare afacere de la zero este o poveste despre ambiţie, curaj şi determinare. Poveştile micilor antreprenori vor fi publicate în ZF şi pe platforma zf.ro/afaceri-de-la-zero.

♦ În România sunt peste 500.000 de microîntreprinderi şi firme mici, unde lucrează 1,7 milioane de salariaţi, companii cu afaceri anuale de 70-80 mld. euro.