Radu Oprea, PSD: Ministerul economiei nu înseamnă ministerul economisirii, ci ministerul politicilor publice care să sprijine economia

Autor: Radu Oprea 26.07.2021

Ministrul Claudiu Năsui a anunţat restructurarea Ministerului Economiei. Lucru corect dacă ai o viziune, implicit obiective definite, dacă urmăreşti eficientizarea activităţii şi creşterea profesionalismului. Dar, dacă citim expunerea de motive, constatăm că economisirea este singurul, unicul scop. Este suficient?

Ministrul Claudiu Năsui este un mare fan al statului minimal, poziţiile sale publice fiind binecunoscute. Este o idee anacronică din perspectiva statelor membre ale Uniunii Europene care nu mai vorbesc despre statul minimal, ci despre statul performant, care are capacitatea administrativă de a livra servicii de calitate cetăţenilor. Criza pandemică a demonstrat cu prisosinţă acest lucru,  sistemele publice de sănătate ducând greul luptei anti-COVID.

Resursa umană este privită de ministrul Claudiu Năsui doar ca un cost, deşi mari economişti au explicat că aceasta reprezintă capital uman. Încă din 1776, Adam Smith a definit capitalul uman ca “abilităţile dobândite şi utile ale tuturor locuitorilor sau membrilor societăţii”. Conceptul a fost dezvoltat în epoca modernă de Gary Becker, profesor la Universitatea din Chicago şi laureat al Premiului Nobel pentru economie, Jacob Mincer sau Theodore Schultz, doar pentru a numi câţiva dintre cei care au înţeles că investiţia în oameni este extrem de importantă. Claudiu Năsui nu a înţeles acest lucru de bun-simţ, el adoptând cea mai simplă opţiune pentru un manager slab: să dea vina pe cei din subordine pentru toate nerealizările lui. Mitul lui Băsescu referitor la statul gras, călare pe antreprenorii slabi, domină şi în populismul lui Năsui. Dacă ar fi un manager performant ar şti să îi pună la muncă pe cei din minister.

Intenţia de a reorganiza instituţia este necesară dacă ne gândim la faptul că actualul Minister al economiei, antreprenorialului şi turismului provine din comasarea a trei ministere. Este perfect logic să ai un singur departament de achiziţii publice sau resurse umane. Dar oricare organigramă ar trebui să fie gândită pornind de la misiunea organizaţiei. În acest caz, aceea de a genera strategiile, politicile publice şi programele punctuale pentru sprijinirea economiei româneşti, al mediului de afaceri, indiferent de forma de proprietate sau originea capitalului.

Dacă studiem cu atenţie restructurarea propusă, constatăm că ministrul Năsui îşi propune să nu respecte legea. Transformarea direcţiei mediul de afaceri, cea care gestiona programele adresate antreprenorilor, în serviciu, va duce la imposibilitatea gestionării programelor destinate sprijinirii IMM-urilor. Legea 346/2004 impune ca programele naţionale multianuale de microindustrializare, dezvoltare a activităţilor de comercializare a produselor şi serviciilor de piaţă să fie bugetate în fiecare an. De asemenea, OUG 10/2017 şi Legea 218/2020, privitoare la Start Up Nation sau OUG 120/2002 pentru sprijinirea exportatorilor nu au fost bugete, deşi sunt în programul de guvernare al coaliţiei de dreapta.

Direcţia Invest România va fi transformată în compartiment şi atunci să nu ne mirăm de ce Investiţiile străine directe au scăzut atât de mult în România. Despre strategii şi politici publice, nici vorbă! Prezenţa României în contextul dezbaterii strategiei industriale europene 2030 este anemică, ca să nu spun că nu există. UE redefineşte domeniile strategice şi discută foarte apăsat despre materii prime. Aceasta ar trebui să fie şansa României pentru a redeschide mine de metale rare şi a aduce valoare adăugată în economie. Dar strălucim prin absenţă la aceste dezbateri.

Concluzia mea este că ministrul Năsui a reuşit repete reţeta de la Măsura 3 şi în reorganizare: distrugem fără să punem nimic în loc! Este de urmărit dacă economisirea este reală sau externalizarea diverselor servicii va costa mai mult.

Radu Oprea este senator şi purtător de cuvânt al PSD