Europa: sectorul ospitalităţii arde de nerăbdare să primească turişti, dar duce lipsă acută de forţă de muncă. În Ungaria, pensionarii şi managerii dau o mână sau două de ajutor

Autor: Catalina Apostoiu 27.07.2021

Întreaga industrie europeană a ospitalităţii se confruntă cu o criză puternică de forţă de muncă, criză ce ar putea afecta procesul de redresare economică a continentului, notează The Washington Post.

Europenii ce pornesc în vacanţele estivale anuale, găsesc că unele restaurante şi hoteluri sunt încă închise sau funcţionează cu pro­gram redus, multe dintre acestea invo­când o penurie de angajaţi, o lipsă de clienţi în unele regiuni şi nesigu­ranţa legată de restricţiile pan­demice.

Din august, cine va dori să mănânce la un restaurant din Franţa va avea nevoie de un certificat de vaccinare, o dovadă a imunităţii sau un test negativ, ceea ce ar putea ţine clienţii la distanţă. Însă în multe restaurante care s-au redeschis în destinaţii turistice interne, angajaţii epuizaţi se străduiesc să ţină pasul cu comenzile.

Companiile americane din industria ospitalităţii raportează pro­bleme similare, care pun presiune pe angajatori să majoreze salariile şi să ofere beneficii mai bune. Europa, însă, nu se aştepta la astfel de provocări.

Programele ample de subven­ţionare a salariilor şi pro­gramele de şo­maj tehnic ar fi trebuit să-i susţină pe an­gajaţi pe timpul pandemiei şi să se asi­gure că aceştia îşi vor relua poziţiile în momen­tul redeschiderii busines­su­rilor. Astfel de programe par să fi funcţionat pentru cei acoperiţi. Însă muncitorii sezonieri, angajaţi în mod tipic de industria ospitalităţii, au fost nevoiţi să aplice pentru beneficii normale de şomaj, iar acum a devenit din ce în ce mai clar că mulţi dintre aceştia şi-au căutat joburi noi, în unele cazuri mai stabile, din alte sectoare. Mulţi nu se vor întoarce curând, sau poate niciodată, în poziţiile din hoteluri şi restaurante.

Unii experţi spun că această criză ar putea determina schimbări mai profunde legate de abordarea companiilor şi guvernelor faţă de staffing-ul din industria ospitalităţii.

„Nu cred că salariul este principal problemă“, arată Andreas Kallmuenzer, profesor la Excelia Business School din Franţa.

Cele mai mari provocări ale industriei europene au legătură cu natura muncii, arată acesta: programul prelungit îngreunează viaţa personală a angajaţilor, caracterul sezonier îi obligă să se mute şi lipsesc oportunităţi pentru cariere pe termen lung.

Sectorul francez al ospitalităţii estimează că 150.000 de angajaţi au părăsit industria. În Germania, specialiştii estimează că unu din şase muncitori, aproximativ 300.000 de oameni au părăsit sectorul anul trecut.

În Europa centrală şi de est, penuriile de forţă de muncă reapar şi sporesc presiunile inflaţioniste, obligând băncile centrale din regiune să majoreze dobânzile.

În Polonia, numărul actual al angajaţilor este adesea insuficient pentru acoperirea cererilor vizitatorilor. Nu toată lumea revine la vechiul job din industrie, în principal din cauza perspectivelor nesigure şi contractelor pe termen scurt oferite.

În Ungaria, din cauza aceleiaşi probleme, unele companii recurg la pensionari, sau managerii ajung să îndeplinească ei unele sarcini, cum ar fi curăţenia, potrivit Index.hu.

Conform datelor Asociaţiei Hoteliere, 40-50% dintre cei care lucrează în hoteluri şi ospitalitate şi-au pierdut slujbele.