Ambiţia spaţială a lui Jeff Bezos l-ar putea costa miliarde de dolari: Şeful Amazon vrea să plătească $2 mld. pentru a-şi reintroduce compania Blue Origin în cursa cu SpaceX a lui Elon Musk

Autor: Andrei Şerbănescu 01.08.2021

Jeff Bezos s-a oferit să plătească 2 miliarde de dolari pentru  a obţine un contract care i-ar readuce compania – Blue Origin – în cursa împotriva SpaceX a lui Elon Musk, scrie BBC News.

În aprilie, agenţia spaţială a atribuit contractul de 2,9 miliarde de dolari lui Elon Musk, respingând o ofertă din partea companiei lui Bezos, Blue Origin.

Premiul urmăreşte construirea navei care va aduce astronauţii pe suprafaţa lunii, în jurul anului 2024.

NASA poate atribui contractul doar unei singure companii, mulţumită unei deficienţe de finanţare.

Agenţia spaţială a primit doar 850 de milioane de dolari din cei 3,3 miliarde pe care i-a solicitat Congresului pentru a construi Moon Lander.

Într-o scrisoare adresată administratorului NASA, Bill Nelson, dl. Bezos a afirmat: „Blue Origin va remedia deficitul bugetar HLS (Human Landing System) prin renunţarea la toate plăţile din actualii şi următorii doi ani fiscali guvernamentali de până la 2 miliarde de dolari pentru a aduce programul pe drumul cel bun. Această ofertă nu este o amânare, ci este o renunţare directă şi permanentă la aceste plăţi.”, mai menţionează sursa citată.

La momentul acordării, şeful de explorare umană al NASA, Kathy Lueders, a recunoscut că bugetul actual al agenţiei spaţiale a împiedicat-o să aleagă două companii.

NASA a citat, de asemenea, înregistrarea dovedită a misiunilor orbitale de către firma SpaceX a lui Elon Musk ca factor în premiu. Totodată, costul pare să fi jucat un rol la rândul său, oferta SpaceX fiind cea mai ieftină.

Astfel, decizia urmăreşte ca vehiculul cilindric al SpaceX să transporte astronauţii în prima misiune NASA pe Lună de la Apollo 17, în 1972.

Dynetics, contractorul de apărare din Alabama, se luptă şi el pentru câştigarea contractului.

Bezos a colaborat cu giganţii aerospaţiali Lockheed Martin, Northrop Grumman şi Draper în încercarea de a se alătura acestei faze cruciale a programului Human Landing System al NASA.

Designul lor a fost numit Lander Blue Moon şi avea o asemănare trecătoare cu o versiune îmbunătăţită a modulului lunar (LM) care i-a condus pe Lună pe Neil Armostrong şi Buzz Aldrin în 1969.

În scrisoarea sa, Bezos a subliniat moştenirea dovedită a lui Blue Moon: „Am creat un sistem de aselenizare din secolul XXI inspirat de arhitectura Apollo bine caracterizată – o arhitectură cu multe beneficii. Unul dintre beneficiile sale importante este că acordă prioritate siguranţei”, mai relateză BBC News.

Nava Musk încearcă revoluţionarea designului navelor spaţiale, folosind o abordare radicală a aselenizării şi încorporând motoare inovatoare alimentate cu metan.

Bezos a subliniat în scrisoare întenţia utilizării de către Blue Origin a combustibilului cu hidrogen, potrivindu-se cu obiectivele pe termen lung ale NASA de a realimenta navele spaţiale cu gheaţa extrasă pe Lună. Apa poate fi împărţită în propulsor cu hidrogen şi oxigen pentru motoarele de rachetă.

După ce a pierdut în faţa SpaceX, Blue Origin a depus un protest la Biroul de Responsabilitate al Guvernului SUA, susţinând că NASA a mutat pe nedrept „porţile” în utlimul minut.

Acest protest, împreună cu cel înaintat de Dynetics, aşteaptă să fie judecat, deşii unii din comunitatea spaţială consideră că şansele unei răsturnări de situaţie sunt imposibile.