Contzilla.ro: Modalităƫile prin care Fiscul poate comunica actele administrative fiscale

Ziarul Financiar 29.07.2021

Un act administrativ fiscal  este actul emis de organul fiscal în exercitarea atribuţiilor de administrare a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale, pentru stabilirea unei situaţii individuale şi în scopul de a produce efecte juridice faţă de cel căruia îi este adresat.

Acesta trebuie comunicat contribuabilului/plătitorului căruia îi este destinat si se emite în scris, pe suport hârtie sau în formă electronică.

Actul emis pe suport hârtie poate fi comunicat fie prin poştă, fie prin remitere la domiciliul fiscal al contribuabilului/plătitorului ori împuternicitului sau curatorului acestuia, fie prin remitere la sediul organului fiscal, iar actul administrativ fiscal emis în formă electronică se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanţă.

Actul administrativ fiscal emis pe suport hârtie se comunică la domiciliul fiscal, prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire şi în cazul în care comunicarea nu  este posibilă în acest mod, aceasta se realizează prin publicitate, adică prin afişarea unui anunţ în care se menţionează că a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului, după cum urmează:

► în cazul actelor administrative fiscale emise de organul fiscal central prin afişarea anunţului, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de internet a ANAF;

► în cazul actelor administrative fiscale emise de organul fiscal local prin afişarea anunţului, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de internet a autorităţii administraţiei publice locale respective.

Anunţul se menţine afişat cel puţin 60 de zile de la data publicării acestuia şi conţine numele şi prenumele sau denumirea contribuabilului/plătitorului, domiciliul fiscal al acestuia, denumirea, numărul şi data emiterii actului administrativ fiscal. În această situaƫie, actul se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data afişării anunţului.

Ca excepţie, organul fiscal poate decide comunicarea actului administrativ fiscal emis pe suport hârtie, prin remiterea, sub semnătură, la domiciliul fiscal al contribuabilului/plătitorului ori împuternicitului sau curatorului acestuia, prin angajaţii proprii ai organului fiscal. Dacă destinatarul refuză primirea actului sau nu este găsit la domiciliul fiscal, se afişează pe uşa acestuia o înştiinţare.

Actul administrativ fiscal emis în formă electronică se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanţă ori de câte ori contribuabilul a optat pentru această modalitate de emitere şi de comunicare, iar acesta se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data transmiterii actului.

În termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data emiterii actului administrativ fiscal, organul fiscal trebuie să iniţieze acţiunile pentru comunicarea actului.