ALEPH STORY: Adevăratul indicator al crizei: numărul de angajaţi din companii a coborât pentru prima dată sub 4 milioane de oameni. O discuţie cu Dana Ciriperu, Ziarul Financiar şi Ioana Răduca, Aleph News

Ziarul Financiar 05.08.2021
ZF şi Aleph News, cel mai nou post de televiziune din România, vor avea în fiecare zi de la 18:00 pe zf.ro şi pagina de Facebook a ZF, o discuţie legată de unul dintre subiectele importante ale zilei, fie că este politic, social, cultural, economic sau de business
 
Dana Ciriperu:  în 2020, cel puţin în perioada de lockdown, ne uitam la indicatori şi făceam estimări despre câte locuri de muncă va pierde economia şi câţi bani va pierde economia. încep să vină cifrele pe 2020 şi arată că bani am piedut mult mai puţin decât ne-am fi aşteptat, adica cifre de afaceri totală a companiilor a scăzut cu doar 5%. în schimb, am pierdut oameni, la indicatorul forţă de muncă angajată de companii este pentru prima dată o scădere, sub pragul de 4 milioane de angajaţi.
 
Ioana Răduca: E cumva intuitive acest rezultat al anului peste care am trecut, în sensul în care am avut foarte multe domenii în care antreprenorii nu au mai putut ţine toţi angajaţii la muncă. Din nefericire, peunii dintre ei nu i-au mai putut ţine deloc, i-au trimis pe toţi acasă şi atunci cumva era de aşteptat ca numărul angajaţilor să scadă. E drept, nu atât de mult. Cred că asta e, de fapt, marea surpriză, că ne aşteptam la scăderi mai mici. în momentul în care vezi 300.000 de oameni, e foarte mult. Este capacitatea Arenei Naţionale de vreo şase ori mai mult.
 
Dana Ciriperu: Sau împărţit la zilele unui an sunt aproape 800 de locuri de muncă pierdute în fiecare zi şi dintr-odată acest indicator arată dramatic.
 
Ioana Răduca: întrebarea este dacă sunt chestiuni temporare, în sensul în care ai avut nişte hopuri de trecut în anumite industrii, nu s-au mai putut ţine pe linia de plutire anumite businessuri, dar peste un an, doi, industriile respective şi mă refer în mod special la cea a ospitalităţii, se vor pune bine pe picioare încât toate joburile acestea vor fi recuperate. Antreprenorii nu îşi mai găsesc angajaţi pentru că cei care au rămas fără locuri de muncă în aceste industrii s-au reorientat, asta este o altă surprindere a mea, eu mă aşteptam ca numărul să nu fie atât de mare al joburilor dispărute pentru că oamenii care nu mai aveau de muncă acolo unde se obişnuiseră să lucreze în ultima perioadă, au mers şi şi-au găsit ceva în altă parte sau, cel puţin, asta era ideea care pleca de la antreprenorii din HoReCa, nu mai avem ospătari pentru că s-au dus şi s-au apucat de frizerie, dau un exemplu. Dar cumva îi regăseşti în statistică precum oameni în continuare ocupaţi, precum locuri de muncă existente, ori această cifră, care mă îngrijorează, vorbim de 300.000 de locuri de muncă, îţi arată că nu e chiar aşa cum am crezut, ci că n-am fost la fel de flexibili precum ne-am prezentat în anul acesta.
 
Dana Ciriperu: E posibil să existe o normă de flexibilitate în modul în care s-au angajat aceşti oameni, pentru că într-adevăr a fost de la început mesajul antreprenorilor că ei au pierdut salariaţi pentru alte industrii. Omul nu a mai stat în HoReCa să aştepte ajutorul de somaj pe care îl susţinea şi statul, ci s-a dus şi s-a angajat curier şi poate formele de angajare diferă, de aceea trebuie privit un indicator per ansamblu, indicatorul despre care vorbim noi acum se referă strict la numărul de salariaţi din companii, acum dacă există şi alte forme de colaborare sau de contracte de muncă prin care aceşti oameni au prestat în ultimele şase luni din 2020. Ei se văd cu siguranţă în alte statistici, dar ca imagine de ansamblu e prima data când pragul angajaţilor din companii coboară sub 4 milioane, exact cum spuneai şi tu, dacă vor reveni la un moment dat măcar la nivelul de unde am pornit, iar experienţa crizei din 2008, pe acelaşi indicator ne arată că nu.