Plăţile instant continuă să se extindă în România: Vista Bank devine a cincea instituţie care implementează serviciul de plăţi interbancare instant, alături de Banca Transilvania, CEC Bank, Libra Internet Bank şi BCR

Autor: Cristina Bellu 09.08.2021

Vista Bank, fosta Marfin Bank, care este deţinută de grupul Vardinogiannis din Grecia, a devenit a cincea bancă de pe piaţa locală care implementează serviciul de plăţi interbancare instant, alături de Banca Transilvania, CEC Bank, Libra Internet Bank şi Banca Comercială Română.

Infrastructura pentru procesarea plă­ţilor a fost dezvoltată de către Trans­­fond, operatorul Casei de Com­pen­­sare Automată a plăţilor inter­­ban­care, în colaborare cu băn­cile co­mer­ciale, Asociaţia Română a Băn­cilor, care este administratorul sche­mei na­ţionale de plăţi şi BNR, care este su­pra­veghetorul schemelor de plăţi.

”Plăţile Instant vor deveni noul standard de plată în viitorul apropiat, schimbând perspectiva plăţilor, întrucât clienţii pot efectua tranzacţii în timp real şi în afara orelor de program, în orice zi a anului”, spune Georgios Athanasopoulos, director general Vista Bank.

Serviciul Plăţi Instant asigură transferul banilor în mai puţin de 10 secunde între bănci, conform regulilor înscrise în schema de plată care guvernează acest instrument de plată. În practică, încă de la lansare, durata reală a transferului între două bănci participante se încadrează în circa 4 secunde.

O astfel de plată poate fi efectuată oricând (24/7/365), iar valoarea ei individuală se încadrează sub 50.000 lei. Plăţile Instant sunt puse la dispoziţia utilizatorilor finali de servicii financiare, fie aceştia consumatori, fie business-uri, precum şi  băncilor şi altor furnizori de servicii de plăţi care doresc să activeze în piaţa locală, permiţând concretizarea uneia dintre cele mai importante cerinţe ale open-banking-ului, respectiv transferul de fonduri în timp real între clienţi.

”Este o certitudine că, atât la nivel european cât şi pe plan internaţional, plăţile instant vor reprezenta standardul de efectuare a tranzacţiilor electronice şi suntem convinşi că acesta se va generaliza şi în piaţa românească într-un orizont de timp pe care îl considerăm destul de apropiat. Odată relansate procesele economice generale, suntem încrezători că băncile vor reîncepe să înregistreze vitezele aşteptate de dezvoltare a serviciilor lor şi vor face demersurile necesare pentru aderarea la serviciul Plăţi Instant, având în vedere, că, din practicile existente, oferirea acestui serviciu poate îmbunătăţi procentul de retenţie a clienţilor şi poate atrage şi clienţi noi”, adaugă  Sabin Carantină, director general Trans­­fond.

Din punct de vedere al volumelor de plăţi, serviciul Plăţi Instant înregistrează în primele 7 luni din acest an cu 55% mai multe tranzacţii decât în tot anul 2020, iar tendinţa este una de permanentă creştere, de la o lună la alta. Cu fiecare instituţie financiară înrolată, efectul de reţea amplifică adresabilitatea serviciului, oferind clienţilor finali o experienţă completă de plată, care va fi disponibilă în final oricărui deţinător de cont bancar sau de plată.

Concret, pentru a plăti instant, utilizatorului final de servicii de plăţi nu îi este necesară nici achiziţia sau instalarea unei aplicaţii dedicate serviciului şi nici înregistrarea într-o interfaţă distinctă pentru plăţile instant. Singura condiţie care trebuie îndeplinită pentru a beneficia de plăţile instant este ca serviciul să fie oferit de către banca sau furnizorul nebancar de plăţi al celui care iniţiază plata şi de către banca sau furnizorul nebancar de plăţi al beneficiarului plăţii, în special prin platformele de tip mobile banking şi de internet banking, deşi există deja şi oferte de astfel de servicii disponibile chiar la ghişeele fizice ale băncilor, dacă un client doritor nu este ”conectat” sau ”conectabil”.