ZF Investiţi în România! Antoanela Comşa, Gran Via: Acţionarii mi-au dat mână liberă să căutăm terenuri, dar nu mai sunt dispuşi să achiziţioneze imediat. Vor să vadă o deblocare pe partea de autorizare

Autor: Alex Ciutacu 01.10.2021

Spaniolii de la Gran Via au construit şi vândut peste 2.500 de apartamente.

Acţionarii dezvoltatorului spaniol Gran Via ar dori să cumpere în continuare terenuri în Capitală, însă aceştia nu mai sunt dispuşi să facă achiziţia imediat, ci aşteaptă ca procesul de autorizare a proiectelor imobiliare să fie deblocat, a explicat Antoanela Comşa, preşedinte al Gran Via România şi preşedinte al Asociaţiei Investitorilor în Imobiliare din România (AREI), în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Sperăm să construim în continuare, acţionarii mi-au dat mână liberă să căutăm terenuri, cu singura deosebire că dacă până acum câteva luni erau dispuşi să achiziţioneze imediat, acum nu o fac până nu reuşesc să obţin autorizaţii pentru proiectele din Aviaţiei şi din Fabrica de Gheaţă“. 

Acţionarii Gran Via spun că nu vor să mai stea 3-4 ani din momentul achiziţiei terenului până în momentul obţinerii autorizaţiei şi aşteaptă să vadă o deblocare a procesului de autorizare. Ei îşi doresc să se revină măcar la nivelul de funcţionare de dinainte ca primarul Nicuşor Dan să suspende PUZ-urile. 

„Nu spun că înainte lucrurile funcţiona extraordinar, dar funcţionau mai bine. Când lucrurile se vor debloca, atunci vor plăti preţul şi pentru alte terenuri pe care dorim să dezvoltăm în Bucureşti începând cu toamna anului 2023“.

Cu peste 2.500 de apartamente construite şi vândute în piaţa locală, Gran Via a reuşit în 2021 să finalizeze proiectul Timişoara 58 din Capitală, care cuprinde 800 de apartamente şi este vândut integral. 

„De asemenea, vom finaliza înainte de termen şi ultima fază a proiectului Gran Via Park, situat la Lujerului. Lucrurile merg foarte bine, dintr-un număr total de 220 de apartamente în construcţie mai avem doar 20 de apartamente nevândute. Deja locuiesc acolo 1.000 de familii şi este un proiect foarte mare“. 

În ceea ce priveşte Capitala, Gran Via pregăteşte un proiect în strada Fabrica de Gheaţă, însă acolo se află în procesul de obţinere a autorizaţiei de construire. Dezvoltatorul ar vrea să înceapă proiectul în această toamnă. Totodată, proiectul Aviaţiei Apartaments din Bucureşti, cu 291 de apartamente în prima fază, aşteaptă aprobarea PUD-ului pentru cea de-a doua fază. 

„Din păcate, Bucureştiul este blocat în ceea ce priveşte autorizarea de noi lucrări. Este blocat pentru că nici PUZ-urile nu s-au aprobat, procesele de aprobare şi de eliberare a documentelor din primării sunt la fel de greoaie“. 

Dezvoltatorul a realizat şi un proiect în Constanţa, Gran Via Marina, în contextul în care avea acolo un teren achiziţionat încă dinaintea crizei financiare din 2008-2009. Prima fază a acestui proiect cuprinde 192 de apartamente, iar cea de-a doua fază va fi împărţită în două subfaze, cea dintâi dintre acestea având lansarea programată pentru toamna anului 2021. 

„Cele două subfaze vor avea 500 de unităţi, fiecare bloc turn are circa 110 apartamente. Subfaza 2 în acest moment ar începe în toamna anului viitor, spre august 2022“. 

Gran Via nu vrea să se mai uite momentan după terenuri în alte oraşe din România, întrucât lipsa forţei de muncă necesare pentru proiectul din Constanţa a determinat compania să transporte acolo o parte din echipele de constructori care au lucrat la proiectul Timişoara 58 din Capitală. 

„Din păcate, experienţa pe care am avut-o la Constanţa ne-a făcut să ne regândim strategia. (...) Acolo fiind zona de Mamaia-Sat şi Năvodari unde preţurile de construcţie sunt destul de mari, deci şi dezvoltatorul îşi permite să plătească constructorul mai mult, mare parte din forţa de muncă din Constanţa este concentrată în acea zonă. Şi-atunci noi am avut întârzieri în faza 1 a proiectului, care s-au datorat acestei lipse de forţă de muncă“. 

Antoanela Comşa a punctat că dezvoltatorul va finaliza acest proiect dar „dacă mai achiziţionăm terenuri, va fi în Bucureşti“. 

Preţurile materialelor de construcţii afectează întreaga piaţă, iar în cazul Gran Via, invitata a oferit exemplul unuia dintre proiecte, în care costul dezvoltatorului a crescut cu 17% în termeni globali de la un an la altul.