ZF Investiţi în România! Eckehardt Zaig, fondator, Casa de Vinuri ZAIG: Vrem să dezvoltăm partea de turism vitivinicol

Autor: Alex Ciutacu 07.10.2021

Producătorul vrea să ajungă la 50.000-60.000 de sticle produse pe an în următorii doi-trei ani, de la 25.000-30.000 de sticle în prezent.

Vinifera Eco Zem, compania din spatele Casei de Vinuri ZAIG, are în plan demararea unui proiect de turism vinicol la plantaţia de viţă-de-vie din localitatea Teaca, judeţul Bistriţa-Năsăud, a explicat Eckehardt Zaig, fondator şi acţionar al companiei, în emisiunea ZF Investiţi în România!, realizată în parteneriat cu CEC Bank.

„Vrem să dezvoltăm partea de turism vitivinicol, să punem în valoare partea turistică şi aici mă refer la consumatorii care pot veni să viziteze o vie centenară, să vadă cum se lucra pe vremuri şi cum se lucrează în momentul de faţă în vie. Nu avem cifre clare, încă lucrăm la concept“. 

Compania primeşte deja grupuri de 20-30 de turişti care vor să viziteze crama şi plantaţia, însă nu oferă facilităţi de cazare. Invitatul a subliniat că ia în calcul ca proiectul de turism să se concretizeze printr-o serie de căsuţe. 

Istoric, familia lui Eckehardt Zaig a fost implicată în viticultură, însă mare parte din terenuri le-au fost luate de regimul comunist. Antreprenorul a păstrat 1,5 hectare de viţă-de-vie veche, plantată în urmă cu 100 de ani, iar în ultimii şapte ani a dezvoltat crama şi o plantaţie de încă 11 hectare de viţă-de-vie nouă. 

„În momentul de faţă putem vorbi de aproximativ 1 milion de euro ca sumă investită, parţial din fonduri europene. Urmează să mai facem investiţii în partea tehnologică, vorbim de alte 300-400.000 de euro pentru a ne satisface necesarul“. 

Compania produce astăzi circa 25-30.000 de sticle de vin pe an, iar Zaig vrea să ajungă la 50-60.000 de sticle pe an în următorii doi-trei ani. În viile vechi pot fi regăsite soiuri precum Neuburger, Fetească Albă, Traminer şi Muscat, iar în zona nouă sunt plantate soiuri româneşti şi internaţionale precum Sauvignon Blanc, Chardonnay, Pinot Noir. 

„Va mai intra pe rod o altă parcelă plantată, acolo avem soiuri precum Neuburger şi puţin Fetească Reglaă, deci am încercat să plantăm din soiurile care erau specifice zonei. Pe de altă parte, vom mări producţia pentru că via pe care am plantat-o în urmă cu şase ani ajunge la maturitate şi va produce mai mult la hectar. În 2-3 ani vom ajunge undeva la peste 50.000 de sticle pe an“. 

Până în 2020 vinurile Casei de Vinuri ZAIG se vindeau direct la cramă, iar compania se pregătea să intre puternic în HoReCa. Cu toate acestea, pandemia a dat peste cap planurile producătorului. 

„Exact când discutam cu distribuitorii care sunt ţintele şi unde dorim să listăm vinurile, în 2-3 săptămâni de la acel moment piaţa distribuitorilor a picat cu aproape 80%. În momentul respectiv ni s-a scufundat corabia, dar am fost foarte bine pregătiţi şi am intrat pe partea de online care a reuşit să ne susţină şi să satisfacă parţial necesarul de cash flow“. 

În prezent, vinurile sunt comercializate în HoReCa, prin intermediul online-ului, dar şi în magazine de specialitate. Antreprenorul spune că va insista pe segmentul ospitalităţii. 

Invitatul a explicat că se confruntă cu o serie de costuri ridicate pentru susţinerea viilor vechi, în contextul în care întreţinerea a 1,5 hectare de vie veche ajunge să coste la fel de mult ca întreţinerea a 11 hectare de vie nouă. Pentru via veche Zaig are în plan să lanseze un brand nou. 

„Vom vinifica strugurii din via veche, unde vom ieşi cu un alt brand şi bineînţeles încercăm să optimizăm partea de costuri, dar şi partea de venituri pentru a reuşi să o facem rentabilă şi să reuşim să o păstrăm pentru că altfel se pierde o parte din istorie. Sperăm să facem un brand şi să lansăm vinurile din via veche astfel încât să fie apreciate ca preţ şi calitate“. 

Compania din spatele Casei de Vinuri ZAIG a înregistrat afaceri de aproape 100.000 de euro în 2020, iar pentru 2021 estimează circa 150.000 de euro. Celălalt acţionar al companiei este Petre Moldovan. Compania ajunge să lucreze cu până la 20 de oameni în perioadele de vârf. 

„Eu zic că dacă ajungem în 2-3 ani la 300-350.000 de euro afaceri pentru noi este suficient. Aspiraţia noastră nu este de creştere în cifre, ci mai mult este o optimizare a afacerii. Pentru mine este o afacere mică, a pornit la nivel de hobby, iar pe noi ne interesează să obţinem vinuri bune, premium şi să ajungem la un cash flow pozitiv. Este clar că nu mă voi îmbogăţi din această afacere, pentru mine este foarte multă pasiune“.