Test Auto ZF: Dacia Duster Prestige Eco-G 100 – Upgrade de maturitate

Autor: Bogdan Alecu 26.08.2021

Faceliftul celei de-a doua generaţii a SUV-ului Duster vine să îmbunătăţească elementele care încă aminteau de faptul că maşina este oarecum "low-cost" iar acum maşina poate concura nu doar cu maşinile din segmenul SUV de clasă mică, ci chiar cu cele compacte.

Principalele îmbunătăţiri la exterior au vizat îmbunătăţirea aerodinamicii şi actualizarea SUV-ului la noile linii de design precum semnătura luminoasă în formă e "Y" atât la faruri cât şi la stopuri. În plus, acum Duster vine în premieră cu faruri cu bec LED pe faza scurtă. În partea din spate a fost montat standard eleronul care până acum era opţional.

La interior evoluţia urmează linia conceptului de interior prezentat în 2017 odată cu cea de-a doua generaţie. Pe consola centrală şi-a făcut apariţia un nou sistem multimedia Media Nav pe care îl regăsim şi pe noile Logan şi Sandero sub forma unei tablete care suportă Android Auto şi Apple Car Play. Grafica şi calitatea displayului nu sunt la nivel de top cum ar fi cea de la Renault însă meniul se mişcă rapid şi răspunde bine comenzilor. În plus, pentru că nu iese în afara planşei de bord acesta nici nu este expusă razelor solare.

Cea mai mare noutate este însă cotiera. Dacă până acum Dacia a venit numai cu soluţii improvizate – la prima generaţie cotiera era montată cu ajutorul unor şuruburi extrem de inestetice, iar la a doua era o cotieră îngustă şi nepractică integrată în scaun, acum, după aproape 12 ani, Duster dispune de o cotieră cu spaţiu de depozitare care nu arată a ceva improvizat în spatele casei. Tot un element de noutate, dar prezent la orice maşină nouă, este suportul din plastic tare pentru piciorul stâng, unde până acum era doar o mochetă denivelată. Din păcate pragul tot nu este îmbrăcat în plastic tare, iar mocheta mai poate "scăpa" de sub cheder. Odată cu noua cotieră Duster vine şi cu nu mai puţin de 4 porturi USB (normale de tip A, nu tip C cum au început să apară), două la baza consolei centrale şi două pentru locurile din spate. Toate locurile au primit acum tetiere noi, precum sunt în cazul lui Renault Clio. Un alt element e noutate este iluminatul comenzilor tempomatului de pe volan. Dacă toate maşinile au comenzile de pe volan iluminate noaptea, Duster până acum nu avea. În plus, pentru marşarier, acum există marcaj dinamic pe display pentru a indica traiectoria maşinii.

Confortul a fost îmbunăţit şi la nivel de insonorizare, maşina fiind mai bine izolată fonic decât modelul anterior, iar îmbunătăţirile aerodinamicităţii au contribuit de asemenea la scăderea nivelului de zgomot din interior.

Cu toate că pare o alegere neinspirată pentru un SUV de familie, motorizarea de 100 CP ECO-G pe benzină şi GPL poate fi o alegere bună pentru cine doreşte un automobil economic şi cu performanţe dinamice decente – dar numai în configuraţie 4x2. Consumul mediu în regim de test şi cu o maşină care avea sub 1000 km parcurşi a fost de 12 litri de GPL/100 km în mod mixt, atât urban cât şi extraurban plus autostradă. Cel mai probabil după 5000 km şi o utilizare normală consumul ar trebui să scadă sub 10 litri de GPL/100 km. Cu toate că oficial cifrele indică o acceleraţie de 13,8 secunde de la 0 la 100 km/h în modul GPL (100 CP) şi 15,1 secunde pentru modul pe benzină de 90 CP, maşina era suna agilă şi care putea efectua depăşiri fără probleme, iar nivelul de zgomot din habitaclu era unul redus. Cutia e viteze este una cu şase trepte bine etajate.

Acum versiunea pe GPL vine cu indicator de nivel de combustibil şi pentru GPL iar computerul de bord indică consumul atât pe benzină cât şi pe GPL. Mai mult, rezervorul de GPL acum poate înmagazina 50 de litri de gaz la care se adaugă rezervorul de 50 de litri de benzină astfel încât maşina are o autonomie de 1.235 de kilometri cu ambele rezervoare pline.

Ţinuta de drum este una corectă, Duster nefiind un SUV sportiv şi unul care să asigure confortul pasagerilor alături de un portbagaj spaţios.

Preţul modelului testat este de 17.450 de euro cu TVA, sau 16.000 cu Rabla. Pachetul Confort 2 (USB-uri locuri spate şi cheie-card) costă încă 200 de euro, sistemul de patru camere 250 de euro, scaunele faţă încălzite încă 100 de euro alături de vopseaua metalizată duc preţul de listă la 18.390 de euro.

Odată cu noile îmbunătăţiri Duster deja nu mai poate fi considerat un automobil low cost, ci unul practic, accesibil şi care poate concura alături de oricare alt SUV din segmentul său deoarece au fost remediate şi acele lipsuri care aminteau de era low-cost. Pe de altă parte, încă este loc de progres, însă în patru ani, cel mai probabil, va urma Duster 3 pe platforma CMF-B.