ZF Investiţi în România! Bogdan Niţu, TSG România: Deja discutăm despre o cursă contra cronometru pentru extinderea reţelei de încărcare a maşinilor electrice. Creşterea tot mai puternică a vânzărilor de maşini electrice, dar şi a restricţiilor anunţate la nivel european pentru cele cu motor termic pune presiune pe infrastructura necesară acestora

Autor: Bogdan Alecu 03.09.2021

Anul 2021 vine cu un adevărat boom al automobilelor elec­tri­ce în România odată cu anun­ţul modelului Dacia Spring, cea mai ieftină maşină electrică de pe piaţă. În plus, numai prin programul Rabla Plus peste 3.600 de maşini electrice vor primi o subvenţie de 10.000 de euro pentru acestea.

„În ultimii doi ani lucrurile s-au în­tâmplat mai repede decât ne aşteptam noi să se în­tâm­ple în cazul maşinilor electrice şi in­fra­struc­tu­rii aferente, atât în Europa, cât şi în Ro­mâ­nia. Interesul pentru acestea a crescut ex­po­nen­ţial. Şi dacă noi am construit până acum infra­structura din staţiile de ali­men­tare cu carbu­rant, acum avem ambiţia de a construi şi re­ţea­ua destinată maşinilor elec­trice, de a face tran­ziţia spre staţii electrice, pa­nouri foto­vol­tai­ce“, a spus Bogdan Niţu, managing director TSG România, compa­nie care comercia­li­zea­ză şi instalează echi­pa­mente precum staţii de carburant, dar şi staţii pentru maşini electrice.

El a subliniat că miza adevărată este în zo­na rezidenţială, unde noi staţii sunt necesare.

„Pe piaţa rezidenţială noi lucrăm cu dezvoltatori şi vrem să lucrăm mai departe şi cu asociaţii de proprietari. Discuţia cu pro­prie­tari individuali pe acest sector poate duce la o dezvoltare haotică. Trebuie ţinut sea­ma de arhitectură, de ce este în stânga sau dreapta. În cazul unei reţele trebuie să ţii cont de puterea infrastructurii şi de binele comun în acea zonă“, a spus Bogdan Niţu.

El a subliniat că cei care instalează sta­ţiile trebuie să lucreze în parteneriat cu dez­voltatorii, tocmai pentru a dezvolta reţeaua.

„Multe primării au accesat fonduri europene şi un parteneriat între primării, aso­ciaţii de proprietari şi companii precum TSG România sau altele, pot permite con­struirea unei infrastructuri necesare. Acum cei mai mulţi producători de maşini electrice au comenzi pentru următoarele 6-9 luni. Este un interes enorm pentru acestea, iar asociaţiile, primăriile, trebuie să stea la o masă şi să pună la punct o strategie în acest sens, inclusiv în cazul blocurilor vechi“, a subliniat Bogdan Niţu.

În plus, reţeaua de alimentare pentru ma­şini electrice va deveni un serviciu precum ori­care alt serviciu de utilitate într-o comunitate.

„Posibilitatea de a încărca o maşină elec­­­trică acasă va fi la fel precum apa curen­tă sau canalizarea. Autorităţile publice tre­buie să se gândească la un pachet de beneficii pentru cei care au acceptat să plătească de la ei pentru binele comun. Spre exemplu, poate locurile de parcare cu staţie pentru încărcare ar trebui să aibă un cost mai mic de închiriere, sau în oraş, taxele pentru acestea să fie zero sau un cost cât mai mic. Multe staţii sunt de 22 kW, iar în cazul celor amplasate în benzinării acestea au puteri între 50 şi 350 kW. Pentru acasă un wallbox este cea mai bună soluţie fără a creşte inutil costurile. În zona rezidenţială mai bine ai mai multe staţii de putere mică, decât una de putere mare“, a spus Bogdan Niţu.

În multe zone din România puterea disponibilă în reţea este foarte mică în raport cu necesarul, iar acum este în discuţie deja de o cursă contra cronometru.

„Dezvoltatorii o vor face deoarece vor vinde mai uşor apartamente acolo. Dar fără implicarea primăriei şi a distribuitorilor de energie electrică, va fi foarte greu.

În cazul proiectelor de birouri sunt puţine staţii, dar de putere mare. În ultima licitaţie a CNAIR, pe autostrada A1, toţi operatorii din oil&gas şi-au asumat şi obligaţia de a instala şi staţii pentru maşini electrice de putere foarte mare“, a subliniat directorul TSG România.

Legat de potenţialul staţiilor, el spune că numărul acestora va creşte exponenţial în perioada următoare, mai ales că după 2030 nu prea mulţi constructori auto vor mai produce maşini cu motoare diesel sau benzină.

„Acum 2 ani nu aveam un departament pentru astfel de staţii. Acum avem aşa ceva, am instalat mai multe staţii în Râmnicu Vâlcea, într-un parteneriat, urmează Giurgiu într-un proiect similar şi Galaţi. Am instalat şi la Automobile Bavaria“, a subliniat Bogdan Niţu.