ZF Investiţi în România! Bogdan Niţu, TSG România: Deja discutăm despre o cursă contra cronometru pentru extinderea reţelei de încărcare a maşinilor electrice. Creşterea tot mai puternică a vânzărilor de maşini electrice, dar şi a restricţiilor anunţate la nivel european pentru cele cu motor termic pune presiune pe infrastructura necesară acestora
Anul 2021 vine cu un adevărat boom al automobilelor electrice în România odată cu anunţul modelului Dacia Spring, cea mai ieftină maşină electrică de pe piaţă. În plus, numai prin programul Rabla Plus peste 3.600 de maşini electrice vor primi o subvenţie de 10.000 de euro pentru acestea.
„În ultimii doi ani lucrurile s-au întâmplat mai repede decât ne aşteptam noi să se întâmple în cazul maşinilor electrice şi infrastructurii aferente, atât în Europa, cât şi în România. Interesul pentru acestea a crescut exponenţial. Şi dacă noi am construit până acum infrastructura din staţiile de alimentare cu carburant, acum avem ambiţia de a construi şi reţeaua destinată maşinilor electrice, de a face tranziţia spre staţii electrice, panouri fotovoltaice“, a spus Bogdan Niţu, managing director TSG România, companie care comercializează şi instalează echipamente precum staţii de carburant, dar şi staţii pentru maşini electrice.
El a subliniat că miza adevărată este în zona rezidenţială, unde noi staţii sunt necesare.
„Pe piaţa rezidenţială noi lucrăm cu dezvoltatori şi vrem să lucrăm mai departe şi cu asociaţii de proprietari. Discuţia cu proprietari individuali pe acest sector poate duce la o dezvoltare haotică. Trebuie ţinut seama de arhitectură, de ce este în stânga sau dreapta. În cazul unei reţele trebuie să ţii cont de puterea infrastructurii şi de binele comun în acea zonă“, a spus Bogdan Niţu.
El a subliniat că cei care instalează staţiile trebuie să lucreze în parteneriat cu dezvoltatorii, tocmai pentru a dezvolta reţeaua.
„Multe primării au accesat fonduri europene şi un parteneriat între primării, asociaţii de proprietari şi companii precum TSG România sau altele, pot permite construirea unei infrastructuri necesare. Acum cei mai mulţi producători de maşini electrice au comenzi pentru următoarele 6-9 luni. Este un interes enorm pentru acestea, iar asociaţiile, primăriile, trebuie să stea la o masă şi să pună la punct o strategie în acest sens, inclusiv în cazul blocurilor vechi“, a subliniat Bogdan Niţu.
În plus, reţeaua de alimentare pentru maşini electrice va deveni un serviciu precum oricare alt serviciu de utilitate într-o comunitate.
„Posibilitatea de a încărca o maşină electrică acasă va fi la fel precum apa curentă sau canalizarea. Autorităţile publice trebuie să se gândească la un pachet de beneficii pentru cei care au acceptat să plătească de la ei pentru binele comun. Spre exemplu, poate locurile de parcare cu staţie pentru încărcare ar trebui să aibă un cost mai mic de închiriere, sau în oraş, taxele pentru acestea să fie zero sau un cost cât mai mic. Multe staţii sunt de 22 kW, iar în cazul celor amplasate în benzinării acestea au puteri între 50 şi 350 kW. Pentru acasă un wallbox este cea mai bună soluţie fără a creşte inutil costurile. În zona rezidenţială mai bine ai mai multe staţii de putere mică, decât una de putere mare“, a spus Bogdan Niţu.
În multe zone din România puterea disponibilă în reţea este foarte mică în raport cu necesarul, iar acum este în discuţie deja de o cursă contra cronometru.
„Dezvoltatorii o vor face deoarece vor vinde mai uşor apartamente acolo. Dar fără implicarea primăriei şi a distribuitorilor de energie electrică, va fi foarte greu.
În cazul proiectelor de birouri sunt puţine staţii, dar de putere mare. În ultima licitaţie a CNAIR, pe autostrada A1, toţi operatorii din oil&gas şi-au asumat şi obligaţia de a instala şi staţii pentru maşini electrice de putere foarte mare“, a subliniat directorul TSG România.
Legat de potenţialul staţiilor, el spune că numărul acestora va creşte exponenţial în perioada următoare, mai ales că după 2030 nu prea mulţi constructori auto vor mai produce maşini cu motoare diesel sau benzină.
„Acum 2 ani nu aveam un departament pentru astfel de staţii. Acum avem aşa ceva, am instalat mai multe staţii în Râmnicu Vâlcea, într-un parteneriat, urmează Giurgiu într-un proiect similar şi Galaţi. Am instalat şi la Automobile Bavaria“, a subliniat Bogdan Niţu.