Veniturile statului au crescut cu două cifre în iulie, dar rămâne întrebarea: cât din această majorare vine din creştere economică şi cât din plăţi amânate în 2020? Încasările statului au fost de 34,7 mld. lei în iulie 2021, un plus de 20% faţă de iulie 2020 şi un plus de 10% faţă de iulie 2019

Autor: Răzvan Botea 31.08.2021

Veniturile statului au crescut cu 20% în iulie 2021 faţă de iulie 2020 şi cu 10% faţă de iulie 2019, arată calculele ZF pe baza datelor de la Ministerul de Finanţe. Astfel, statul a încasat în total 34,7 mld. lei la bugetul de stat, în vreme ce cheltuielile au fost de 34,9 mld. lei în iulie 2021, mai mari cu 18% faţă de aceeaşi lună din 2019.

Dacă aşteptarea de creştere de 7% rămâne în picioare, economia României va fi  crescut, cumulat, in cei doi ani de la debutul crizei cu peste 3%. Creşterea se vede şi în evoluţia veniturilor statului, care rămâne totuşi la o pondere mult inferioară mediei Uniunii Europene.

Astfel, veniturile bugetare din impozitul pe profitul companiilor au crescut cu 63%, la 4,4 mld. lei în iunie 2021, de la 2,7 mld. de lei în iulie 2020. Faţă de aceeaşi lună din 2019, creşterea a fost de 13%, de la 3,9 mld. lei.

„Impozitul pe profit este direct proporţional uneori cu valorile ridicate ale unor vânzări. Avem creşteri mari de vânzări în anumite sectoare de activitate, generate, pe de-o parte de revenirea activităţii economice, dar pe de altă parte şi de preţurile mari generate de vânzări”, spune Adrian Benţa, consultant fiscal.

2020 a fost un an de criză, în care creşterea încasărilor statului a fost net inferioară creşterilor de două cifre din anii precedenţi, iar încasările din 2021 par spectaculoase cu un plus de 20%. Nu trebuie uitat însă că această creştere vine şi ca urmare a recuperării obligaţiilor fiscale care au fost amânate în 2020.

„Este posibil ca unele sume de acolo să fie influenţate de faptul că datoriile bugetare din 2020 au fost rescadenţate pe parcursul anului 2021”, mai spune Benţa.

În zona de impozit pe venit însă, încasările din iulie 2021 sunt încă sub nivelul din 2019. În această zonă amânarea plăţii taxelor şi impozitelor în 2020 a avut o influenţă mai mare, de data aceasta în sens negativ, pentru că cele mai multe companii au preferat să amâne plăţi de TVA sau impozit pe profit, însă în general impozitul pe venit s-a plătit la bugetul de stat.

„Aici trebuie spus că foarte mulţi operatori economici în 2020 au decis să-şi plătească taxele, cu precădere cei din zona celor mici şi mijlocii. Şi eu, în calitate de angajator, am plătit taxele la salarii la scadenţele prevăzute în lege. Nu trebuie totuşi să uităm că în continuare sunt afectate foarte multe categorii de sectoare de activitate. Probabil este în continuare un număr mai redus de salariaţi.”

Pe de altă parte, continuă Adrian Benţa, tendinţa angajatorilor de a plăti salarii minime pe „hârtie” şi sume suplimentare „în plic” încă există. „Este greu de apreciat cât de întins este acest fenomen, probabil zo­na aceasta gri este destul de consis­tentă şi comportă un nivel de detaliu.”

Pa partea de TVA, a doua cea mai mare resursă bugetară după încasările din asigurări sociale, statul a încasat în iulie 7,1 mld. lei, un plus de 58% faţă de 2020 şi de 27% faţă de 2019, când, în iulie, încasa 5,6 mld. lei.

Benţa este de părere că o bună parte din încasările suplimentare vin din amânarea plăţii taxelor şi impozitelor în 2020, în condiţiile în care TVA-ul a fost taxa „preferată” de companii pentru amânare.

De asemenea, adaugă el, companiile care au accesat granturi şi au făcut achiziţii au adus un plus la bugetul de stat din TVA. „Foarte multe companii care au amânat plata taxelor au primit destul de multe granturi şi au direcţionat către taxe şi impozite. Nu mă refer direct, ci indirect: au făcut cumpărături şi au crescut şi încasările din TVA ale statului.”