ZF 15 minute cu un antreprenor. Şerban Radu, Cărtureşti: Vânzările din online au crescut anul trecut şi reprezintă circa 20% din totalul vânzărilor, dar odată ce s-au deschis librăriile nu au scăzut veniturile din online

Autor: Miruna Diaconu 02.09.2021

Reţeaua de librării Cărtureşti numără circa 38 de unităţi deschise în marile oraşe ale ţării, însă Şerban Radu spune că se uită atent la extinderea şi în oraşele mai mici, însă după analizarea pieţelor.

Şerban Radu, confondator al lanţului de librării Cărtureşti, spune că anul trecut odată cu închiderea librăriilor fizice din cauza restricţiilor impuse de  autorităţi, vânzările din online au crescut considerabil, însă  odată cu redeschiderea unităţilor fizice, vânzările din online nu au scăzut.

„În această criză, multă lume a descoperit online-ul, iar acesta a fost un lucru bun, închizând unităţile fizice au crescut vânzările online, însă după ce am deschis librăriile, vânzările din online nu au scăzut, doar au crescut încasările înregistrate în librării. Online-ul reprezintă acum circa 20% din totalul vânzărilor, înainte de pandemie era de sub 10%“, spune Şerban Radu, cofondator al librăriilor Cărtureşti, în cadrul emisiunii ZF 15 minute cu un antreprenor. Cum facem economia să funcţioneze în continuare, un proiect Ziarul Financiar şi Alpha Bank.

Cu toate acestea, Şerban Radu spune că anul 2021 este mai bun decât 2020, iar în anumite librării vânzările sunt chiar mai mari decât în 2019. El precizează faptul că această criză a fost mai dificilă decât cea anterioară, ţinând cont de faptul că doar în câteva zile au fost nevoiţi să îşi închidă librăriile fizice şi să se focuseze doar pe vânzările online, însă cel mai important lucru în toată această perioadă a fost să ţină cont de valorile după care se ghidează Cărtureşti.

Reţeaua de librării Cărtureşti numără circa 38 de unităţi deschise în marile oraşe ale ţării, însă Şerban Radu spune că se uită atent la extinderea şi în oraşele mai mici, însă după analizarea pieţelor. „De fiecare dată când am deschis în ultimii ani librării, chiar şi în oraşe mai mici, reacţia a fost una bună, oamenii sunt încântaţi. E o investiţie mare şi librăriile nu sunt un business profitabil pentru că valoarea unei librării este dată de multe ori de cărţile care nu se vând, iar arta este să balansezi cumva lucrurile ca să poţi să scoţi cheltuielile“, spune el.

Şerban Radu are în plan să investească în zona de audiobook-uri, astfel că piaţa este deficitară la acest capitol, însă cerere pentru acest segment există.

Cu toate că multă lume a început să co­mande cărţi online, spaţiile fizice rămân totuşi locurile în care oamenii preferă să meargă pentru a avea parte de o experienţă, iar conceptul librăriilor este creat astfel încât să le ofere un context clienţilor pentru a descoperi cât mai multe lucruri. „Modelul nostru de business este gândit ca un mix, cu ceaiuri, căni, ciocolată, jocuri de societate, nu doar cărţi, au fost gândite ca spaţii de întâlnire.“

„Trebuia să fie un spaţiu public în care să te simţi altfel, dar scoase în evidenţă alte valori decât erau atunci când am deschis noi. A rămas un spaţiu public, dar guvernat de un anumit tip de valori, la noi în general trebuie să dai cărţi şi de stânga şi de dreapta, treaba noastra este să îi ajutăm pe oameni să îşi facă propria lor opinie“, explică el.

De la începutul pandemiei şi până în prezent, preferinţele oamenilor cu privire la cărţi nu s-au schimbat semnificativ, au ales cărţi de psihologie, un trend început cu ceva timp înainte, însă, au cumpărat mai multe cărţi de ficţiune.

Cu privire la extinderea Cărtureşti în alte ţări, Şerban Radu spune că acest lucru este dificil pentru că atunci când deschis o librărie trebuie ca aceasta să aibă foarte mult conţinut local, chiar şi când deschid librării în alte oraşe problemele sunt diferite de la locaţie la locaţie.

Lanţul de librării Cărtureşti a înregistrat anul trecut o scădere de doar 12%, având încasări de 146 milioane lei, însă profitul net a scăzut cu circa 93%, fiind de doar 345.000 lei, conform datelor Ministerului de Finanţe.